8.262 lest ·
75 svar
8k lest
75 svar
Kommune vil bytte fjernvarmemåler
Kommunen vil bytte fjernvarmemåler og har ansatt et firma for dette. Den montøren som kom nektet å gjøre arbeidet, da han hevder at det er brutt asbest i vannrørene...kommunen krever sanering. Lurer nå på om rørene kan kapsles inn i stedet for sanering? Noen som har peiling? Huset mitt er bygget 1965. En saneringskostnad er minst 10.000kr + mva.
Sjekk i din avtale hvem som eier rørene.E Eija Johansson skrev:Kommunen vil bytte fjernvarmemåler og har engasjert en bedrift for dette. Den montøren som kom nektet å utføre arbeidet, da han hevder at det er brudd asbest i vannrørene…kommunen krever sanering. Lurer nå på om rørene kan kapsles inn i stedet for sanering? Noen som har peiling? Huset mitt er bygget i 1965. En saneringskostnad er minst 10.000kr + moms.
Der jeg bor eier leverandøren rørene helt fram til stengeventilene under selve fjernvarmeveksleren. Så hvis du er heldig, så ligger ansvaret på dem siden de eier dem.
Jeg bor i egen villa…
Det koster null kroner om du gjør det (fjerner asbestisoleringen) selv.E Eija Johansson skrev:Kommunen vil bytte fjernvarmemålere og har engasjert et firma for dette. Den montøren som kom nektet å gjøre arbeidet, da han hevder at det er brutt asbest i vannrørene…kommunen krever sanering. Lurer nå på om rørene kan kapsles inn i stedet for sanering? Noen som har peiling? Mitt hus er bygget i 1965. En saneringskostnad er minst 10.000kr + moms.
Takk for engasjementet! Det jeg lurer på er om man kan kapsle inn rørene som trolig har asbest i isolasjonen? Hva kan man i så fall kapsle dem inn med? Eller må de saneres helt? De må utbedres for at de som skal bytte varmemåleren tar på seg jobben...
Kan du ikke skaffe åndedrettsmaske, engangsoverall og fukte isolasjonen og fjerne den selv? Ikke gratis men begrenset kostnad kanskje 1000kr og noen timers arbeid på lørdag formiddag.E Eija Johansson skrev:
Klart du kan kapsle inn.E Eija Johansson skrev:
Enklest er vel plastfilm typ gladpack på kjøkkenet eller den typen som man plastpakker gods på lastepaller med, eller kofferten på flyet.
Da kan de bytte måleren, så fikser du det i ro og mak ved anledning.
Ok…da kanskje tanken min med tykk plast samt sølvteip ikke var så tullete likevel 😉D Dilato skrev:
Å sanere selv er litt tricky bortsett fra helserisikoen.
Situasjonen kan oppstå at entreprenøren vil se en attest fra det autoriserte saneringsfirmaet som har utført arbeidet.
Kommer det da frem at en amatør har utført saneringen, kan de kreve totalsanering av rommet, noe som medfører en betydelig høyere kostnad enn 10.000 kr.
Situasjonen kan oppstå at entreprenøren vil se en attest fra det autoriserte saneringsfirmaet som har utført arbeidet.
Kommer det da frem at en amatør har utført saneringen, kan de kreve totalsanering av rommet, noe som medfører en betydelig høyere kostnad enn 10.000 kr.
Akkurat slik er det. Tør ikke ta sjanser uten å kontakte et saneringsfirma som forhåpentligvis kapsler inn de to rørene det gjelder. Det finnes en sjekkliste som saneringsfirmaet skal fylle ut. Så får vi se hva som skjer når varmeveksleren skal byttes ut helt. Nå er det kun måleren det gjelder. Det merkelige er at jeg både har hatt serviceavtale med kommunen angående varmeveksleren og at måleren ble byttet ut for bare noen år siden UTEN at noen reagerte på rørene som nå må utbedres🤔😳L lordi skrev:Å sanere selv er litt vanskelig bortsett fra helserisikoen.
Situasjonen kan oppstå at entreprenøren vil se et sertifikat fra det autoriserte saneringsfirmaet som har utført arbeidet.
Kommer det da frem at en lekmann har utført saneringen kan de kreve totalsanering av rommet som innebærer en betydelig høyere kostnad enn 10.000 kr