L lordi skrev:
Nå drar du saken til sin ytterpunkt. Nå var det jo slik at det er konstatert at det finnes asbest, da MÅ det tas hånd om av utdannet personell om noen skal dit og yrkesmessig utføre et arbeid. Det går ikke å omgå. Man kan mene hva man vil om det, men slik er det.

En privatperson får sanere selv, men siden vedkommende ikke har utdanning så kan han eller hun heller ikke bekrefte at det er utført på riktig måte, selv om det er utført i henhold til alle kunstens regler.

Det jeg mener er at hvis man vet at en lekperson har vært og revet i asbest så kan det være mistanke om spredning av større mengder, hvilket gjør at en yrkesperson ikke får arbeide der før saken er undersøkt.
Jeg mistenker (eller snarere vet) at jeg har asbest i rørisoleringen min. Om jeg fjerner den selv uten noen som helst utdanning eller dokumentasjon - hvordan skal da noen som senere kommer dit for å utføre et yrkesmessig arbeid vite at det har vært asbest der?

• Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jeg mistenker (eller snarere vet) at jeg har asbest i min rørisolering. Hvis jeg fjerner den selv uten noen som helst utdanning eller dokumentasjon - Hvordan skal da noen som senere kommer dit for å utføre et yrkesmessig arbeid vite at det har vært asbest der?
Jeg forstår. Men jeg har ikke tenkt å fjerne noe asbest, men kapsle det inn...

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
E Eija Johansson skrev:
Har hatt en "gubbe" fra et saneringsfirma hjemme i dag og sett på "problemområdene" og han syntes at jeg skulle male over det som var åpent. Se foto. Det andre røret som er bak selve varmeanlegget, syntes han at jeg skulle bruke fugeskum og tette med det… føles rimelig, men siden jeg aldri har gjort dette før, føler jeg meg litt bekymret. Hvor stor mengde skum tør man sprøyte inn uten at den eksisterende isolasjonen sprenges?
han sa, akkurat som noen andre i tråden, at kommunen umulig kan kreve at et autorisert firma skal gjøre arbeidet...det er jo tross alt jeg som huseier som bestemmer...
"Saneringsgubben" sa at jeg selv kunne fylle ut sjekklisten for tiltakene som er gjort. Hvis det ikke ble godkjent, ville de komme og ta asbestprøve. Han var ikke bekymret, men syntes at jeg selv kunne utbedre det som trengs til en betydelig lavere kostnad. Han bekreftet også at den personen som skulle utføre målerbyttet, er beryktet og har gjort at flere av de saneringsfirmaene som finnes her i byen ikke vil påta seg jobben...Noen tips?
Wow, deilig å se at det virker som det finnes fornuftige mennesker som ikke spiller på folks frykt for å kunne selge sine tjenester dyrt.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 5 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eija Johansson skrev:
Har hatt en "gubbe" fra et sanitærfirma hjemme i dag og sett på "problemområdene" og han syntes at jeg skulle male over det som var åpent. Se foto. Det andre røret som er bak selve varmeanlegget, syntes han at jeg skulle bruke fugeskum og tette til med det... føles rimelig, men siden jeg aldri har gjort dette før, føler jeg meg litt bekymret. Hvor stor mengde skum tør man sprøyte inn uten at den eksisterende isolasjonen eksploderer?
han sa, akkurat som noen andre i tråden, at kommunen kan umulig kreve at et autorisert firma skal gjøre arbeidet...det er jo tross alt jeg som huseier som bestemmer…
"Saneringsgubben" sa at jeg selv kunne fylle ut sjekklisten for tiltakene som er gjort. Hvis det ikke ble godkjent så skulle de komme og ta asbestprøve. Han var ikke bekymret, men mente at jeg selv kunne utbedre det som trengtes til en betydelig lavere kostnad. Han bekreftet også at personen som skulle utføre målerbyttet, er beryktet og gjort at flere av de saneringsfirmaene som finnes her i byen ikke vil påta seg jobben… Noen tips?
Høres ut som en fornuftig person. Vær ikke redd for fugeskum, du spruter i en liten klikk og så de neste timene så vokser det i volum. Tar du for lite så sprøyter du i litt mer neste dag.

Og samtidig er det vel litt sånn at ballen ligger hos fjernvarmefirmaet. Hvis de ikke vil bytte nå så er det vel deres problem. La det gå et halvt år eller år så kommer de tilbake. Tiden leger alle sår, de pleier å bli mer pragmatiske med tiden. Har du flaks så har fjernvarmegubben en ny jobb da.

• Liker
Dilato og 4 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Men risikovurderingen begynner hos byggherren i dette tilfellet TS selv om hen er nybegynner. TS kan handle bort sitt Bas-P ansvar da hen ansetter entreprenør som vanligvis bare har Bas-U ansvaret. Men disse blir verken bedre eller dårligere om størrelsen på jobben er stor eller liten, så lenge alle parter gjør sine forpliktelser...
Du er fokusert på teoretisk ansvar. Det som det handler om her er empirisk risiko. Altså å bli utsatt for svindlere i saneringsbransjen. Finnes godt om disse, i alle fall i Stockholm.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 4 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Høres ut som en fornuftig person. Ikke vær redd for skumplast, du putter i en liten klatt og så i løpet av den neste timen vokser den i volum. Tar du for lite, kan du putte i litt mer neste dag.

Og samtidig er det vel litt sånn at ballen ligger hos fjernvarmefirmaet. Hvis de ikke vil bytte nå, så er det vel deres problem. La det gå et halvt år eller år så kommer de tilbake. Tiden leger alle sår, de pleier å bli mer pragmatiske med tiden. Har du flaks, så har fjernvarmemannen en ny jobb da.
Problemet er at kommunen må bytte måleren (Riksdagsbeslut på det...gäller hela landet, så klart.) Selv så synes jeg det føles unødvendig da hele fjernvarmeveksleren skal byttes ut, til våren hadde jeg tenkt. Synes at vi som har disse gamle skal kunne unntas fra bytte av måleren...men det ser ikke ut til å la seg gjøre😳🙄. Det er vanskelig å diskutere med kommunen da de har flere konsulenter involvert...(unge mennesker som leser innenifra og ikke forstår problemet)...krever enorm energi😡

• Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
Svar at du har booket inn en asbestsanering i desember neste år.

• Liker
Luc Reiner og 4 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eija Johansson skrev:
Problemet er at kommunen må gjøre byttet av måleren (Riksdagsbeslutning på det ... gjelder hele landet, så klart.) Selv så synes jeg det føles unødvendig da hele fjernvarmeveksleren skal byttes ut, til våren hadde jeg tenkt. Synes at vi som har disse gamle skal kunne unntas byttet av måleren…men det ser ikke ut til å la seg gjøre😳🙄. Det er vanskelig å diskutere med kommunen da de har flere konsulenter involvert…(unge mennesker som leser rett fra og forstår ikke problemet)... krever enorm energi😡
Enklest i den situasjonen er å sitte stille. Vil de bytte og er motiverte så hører de av seg. Du er ikke ansvarlig for fjernvarmeleverandørens vedlikehold hvor gjerne fotfolket enn vil at du skal være det.

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Høres ut som en fornuftig person. Ikke vær redd for byggeskummet, du tar en liten klatt og så den nærmeste timen vil den vokse i volum. Tar du for lite så legger du til litt mer neste dag.

Og samtidig er det vel litt slik at ballen ligger hos fjernvarmefirmaet. Om de ikke vil bytte nå så er det vel deres problem. La det gå et halvt år eller år så kommer de tilbake. Tiden leger alle sår, de pleier å bli mer pragmatiske med tiden. Har du flaks så har fjernvarmefyren en ny jobb da.
Takk for info! Jeg skulle absolutt ønske at både bytte av måler og fjernvarmeanlegg skjer når temperaturen er mer behagelig... men jeg føler meg som David mot Goliat, til tross for at jeg er kvinne😉

L lordi skrev:
Nå drar du saken til sitt ytterpunkt. Nå var det jo så her at det er konstatert at det finnes asbest, da MÅ det tas hånd om av utdannet personell om noen skal dit og yrkesmessig utføre et arbeid. Det går ikke an å omgå. Man kan mene hva man vil om det så er det.

En privatperson kan sanere selv, men siden denne ikke har utdanning så kan han eller hun heller ikke attestere at det er utført på riktig måte, selv om det er utført etter alle kunstens regler.

Det jeg mener er at om man vet at en lekperson har vært og revet i asbest så kan det finnes mistanke om spredning av større mengder, hvilket gjør at en yrkesperson ikke får arbeide der før saken er utredet.
Nei, det var ikke i det hele tatt konstatert asbest da TS ikke har gjort noen prøvetaking ennå. Du er litt analfiksert og ser ut til å tolke "reglene" på din lille spesielle måte.

Rådet at TS meddeler kommunen/fjernvarmeleverandøren at hun kommer tilbake når hun har fått utredet saken og bytter den andre delen samtidig er veldig klokt. TS kan også benytte sjansen til å utestenge den såkalte håndverkeren (din bror?) fra å komme inn i hennes hus, det finnes sikkert flere montører....

• Liker
  • Elsker
Luc Reiner og 2 andre
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jeg mistenker (eller snarere vet) at jeg har asbest i min rørisolasjon. Om jeg fjerner den selv uten noen som helst utdanning eller dokumentasjon - Hvordan skal da noen som senere kommer dit for å utføre et yrkesmessig arbeid vite at det har vært asbest der?
Det vet de ikke. Og det ligger dermed på din samvittighet at det er ordentlig gjort.

Derimot, som jeg med en dårens stahet prøver å hevde, at OM de vet så gjelder arbeidsmiljøtilsynets forskrifter.
Det går ikke å beskytte seg mot alle skjulte farer i arbeidslivet, men de man kjenner til tar man jo tiltak mot.
De som jobbet på Lomma Eternit gjorde jo det i god tro, for ingen visste at det var farlig. Hadde man visst det da så hadde nok mange gått hjem.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nei, det var ikke påvist asbest da TS ikke har gjort noen prøvetaking enda. Du er litt trang i magen og virker til å tolke "reglene" på din egen spesielle måte.

Rådet at TS melder fra til kommunen/fjernvarmeleverandøren at hun gir en tilbakemelding når hun har fått utredet saken og gjør bytte av den andre delen samtidig, er veldig klokt. TS kan også benytte anledningen til å nekte den såkalte håndverkeren (broren din?) adgang i huset hennes, det finnes sikkert flere montører....
Jeg har gått en del kurs i emnet, og jeg kan ut fra bildene si at det er 100% asbest i den rørisolasjonen. Jeg vil gjerne at du forteller meg hvordan reglene skal tolkes. Jeg kan jo ta feil.

L lordi skrev:
Jeg har gått en del utdannelser i emnet og jeg kan ut fra bildene si at det til 100% er asbest i den rørisoleringen.
Jeg vil gjerne at du forteller meg hvordan reglene skal tolkes. Jeg kan jo ta feil.
Jeg ville også gjettet at det finnes asbeststoff i rørisoleringen. Men hvor i reglene står det at et arbeid ikke kan utføres i et rom hos en privatperson med disse typer av rør? Asbest kan ikke frigjøres av seg selv og rørene har ikke blitt kappet på antageligvis veldig mange år.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 3 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lordi skrev:
Jeg har gått en del utdanninger i emnet og jeg kan ut fra bildene si at det til 100% er asbest i den rørisoleringen.
Jeg vil gjerne at du forteller meg hvordan reglene skal tolkes. Jeg kan jo ta feil.
Mener du at det finnes et lovkrav om å fjerne alle materialer i bygninger der det er kjent eller sannsynlig at det finnes asbest? Vil i så fall lese forskriftsteksten. Hva heter forskriften?

• Liker
SågspånPappspikEternit og 4 andre
  • Laddar…
E Eija Johansson skrev:
Tack för info! Jag skulle absolut vilja att både byte av mätare och fjärrvärmeanläggning sker när temperaturen är mer behaglig..men jag känner mig som David mot Goliat, trots att jag är kvinna😉
Av nyfikenhet, skulle du kunna ta bilder som visar lite mer översikttligt hur det ser ut där mätaren som ska bytas ut sitter så vi kan bedöma risken (nu finns det bara närbilder på detaljer)?

• Liker
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.