L lakman skrev:
Sokkelen er jo lettere og sikrere å sage med senkesag, alternativt “scribe” og så med stikksag. Googla scribe baseboard to floor

Regelen som skal være kilformet føles unødvendig? Enklere å få plant ved å støtte opp med avstandsstykker så det blir plant, typ plastshims
Ja høres smartere ut enn å prøve å sage til en kile. Sage ned regelen til den laveste avstanden og støtte opp. Hvorfor tenkte jeg ikke på det😃

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
L
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Ja høres smartere ut enn å prøve å sage til en kile. Sag ned lekten til den laveste distansen og pall opp. Hvorfor tenkte jeg ikke på det😃
Ja, akkurat siden det uansett skal skjules 😀 du kunne også bruke justerbare sokkelføtter avhengig av hvor mye eller lite du vil opp
"sokkelfot justerbar" så dukker det opp en del alternativer

Eller en ramme av lekt som du shimsar

K
M mrmlz skrev:
Jeg har typ samme bordsag kjøpt for å kløyve en dekkplate til kjøkkenet som var lang som fan. Det går utmerket om du har et lite utmatningsbord.

Det vil ikke bli det fineste snittet da sagbladet er ganske grovt.
Går fint å bytte sagblad til et finere for formålet, hvilket gjelder uansett maskin.

Som anbefalt tidligere hadde jeg ikke saget bjelken uten bare sokkelen. Og brukt dykksagen for formålet. For meg gir det sikrere, penere og rettere snitt.

Skru en 45x45 i gulvet og kilesag sokkelen av en limfog som du skruer i 45an og sett modulene på den.
Eller klyv limfogen rett og løft den i ene siden og sett en linen gulvlist for å dekke glipen.

Skru eller tape regelen mot en lang planke. Plankens langside glir langs bordssagens anhold, og du kan få til akkurat hvilken vinkel du vil. Betydelig raskere enn å bygge en taper jigg.

K
derfpa derfpa skrev:
Skru eller teip regelen mot en lang planke. Plankens langside glir langs bordsagets anhold og du kan få til akkurat hvilken vinkel du vil. Betydelig raskere enn å bygge en taper jigg.
Skulle aldri teipe et emne som jeg sager i på bordsagen. Løsner teipen kan det gå skikkelig ille. Fest emnet ordentlig, tvinger, skruer, mm!

Du gör en enkel jigg på en halvtimme. På en och en halv timme gör du en avancerad jigg.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Du gör en enkel jigg på en halvtimme. På en och en halv timme gör du en avancerad jigg.
Okej. Har du nån beskrivning/länk please? 🤗

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Ja låter smartare än att försöka såga till en kil. Såga ner regeln till den lägsta distansen och palla upp. Varför tänkte jag inte på det😃
Såhär blev det. Inget vidare bra med bordssågen trots att jag inte gjorde en kil. Klöv betydlig mer än jag tänkt. Blev ändå bra när jag pallade upp.

• image.jpg
  • Trist
cpalm
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.