Hei,

jeg skal skru fast en bjelke i et skråtak, og den må være montert slik at bjelkens underside er vannrett når den er festet. Det vil si, bjelkens tverrsnitt må være som en trekant og kuttet langsmed i samme vinkel som takets helling. Den vil være ca. 4 meter lang.

Er det mulig å gjøre dette selv med en sirkelsag? Kan man få hjelp et sted til å kjøpe en slik bjelke, og hvor henvender man seg i så fall?

Det enkleste er å bruke en bordsag, men det går bra med en håndsag også. Test på en testbit før du sager den lange regelen.

Det blir jo en veldig mye svakere regel om man gjør det på den måten? Jeg tror det normale er å sette inn en vinkel ved hvert festepunkt i stedet, slik at regelens underkant ikke ligger mot veggen.

P
Finn ut hvilken vinkel du vil ha. Dra til en god byggevarehandel som har en bra sag og be dem sage en regel. Kanskje koster det deg en tier men går så mye fortere.

P
Alternativt så bruk et stemjern for å hakke ut regelen. Så nøye trenger det vel ikke være om du skal sette noe foran eller det kanskje du ikke skal...

Bordsag har jeg dessverre ingen.

Mjoo den blir jo svakere så klart, men det jeg skal gjøre er å bygge en avgrensende vegg lagt med et skråtak, og jeg må få reglene festet i noe og tenkte at med en slik der på plass kan jeg bare skrå fast reglene i den kløvde regelen, og den kløvde regelen kan jeg skru fast i takstolene.
Et alternativ er så klart å kappe hver regel i overkant med gjærkapp, noe som så klart er enkelt, men det blir vanskelig å feste dem i taket da siden de fleste ikke kommer til å havne rett ved en takstol.

På den annen side kanskje en enklere løsning ville være å kappe reglene tross alt og på noen måte feste dem med tillbocka vinkeljern opp i gipsplafondet med gipsekspandere? Men det er det jo fortsatt triks å få vinkeljernene på plass på en god måte.

Som sagt: en trekant ved hver takstol. Skru en hel regel på trekantene.

Det normale er jo ellers å ha loddrette lekter, en ved hver takstol, som er geret i toppen. OSB utenpå det, og deretter gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.