Hei, jeg trenger å kløyve en lang regel (70x45 mm) ca 2 meter på langs, men kileformet. Skal brukes under IKEA moduler som jeg skal bruke for å bygge en plassbygd bokhylle. Da gulvet ikke er rett vil regel samt dekkende sokkel måtte kløyves på langs men kileformet dvs ca 69 mm i den ene enden og 55 mm i den andre enden. Jeg har kjøpt en billig bordsag til formålet, men begynner å lure på om det kan gå an å bruke den. Jeg eier også en sirkelsag og en dykksag. Har 3 meter skinne til dykksagen. Kan jeg bruke min nyinnkjøpte bordsag til dette?

• En bordssag med tilbehør og verktøy plassert på et verktøybord i et verkstedmiljø, omgitt av plastemballasje og diverse byggeartikler.
  • Bordsag med justerbar guide, egnet for å kutte treverk i skrå form. Står på ett verkstedgulv, omringet av verktøy og kasser.
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det går, men jeg ville absolutt valgt dykksag og skinne. Enklere og trolig sikrere.

• Liker
wargenb og 3 andre
  • Laddar…
Jeg tenker man får bygge en mal med rett vinkel og feste mot den siden man skal kassere, deretter stille rett bredde for at den resterende biten skal få den etterspurte formen.

Jeg har typ samme bordsag kjøpt for å dele en dekkplate til kjøkkenet som var lang som fan. Det går utmerket om du har et lite utmatingsbord.

Det kommer ikke bli det fineste snittet da klinga er ganske grov.

C
Jeg har kløyvd kiler mange ganger på bordsagen. Ta en annen rett regel og legg dem som en dobbeltsandwich, klem til riktig vinkel og skru dem sammen (på en slik måte at du ikke sager gjennom skruen).

• Liker
KIZ
  • Laddar…
Jeg har også gjort det adskillige ganger, men på frihånd, det går alldeles utmerket å følge en blyantstrek bare man har avlastning med støtteruller eller forlengelsesbord.
Er det ekstremt nøye så kan man kløyve med et par millimeters margin og deretter høvle det siste, men det er som oftest unødvendig.

• Liker
mackan78
  • Laddar…
Frihand på en bordsag er vel ikke den tryggeste måten direkte. Det finnes en del filmklipp på nettet for den som vil se.

Hep Hep skrev:
Frihand på en bordssag er vel ikke den sikreste måten direkte. Det finnes en del filmklipp på nettet for den som vil se.
Nå henger jeg ikke med, hva gjør fraværet av anlegget at det blir farlig?
Jeg har virkelig saget masse på denne måten uten noe merkelig?

TorpAnders TorpAnders skrev:
Nå henger jeg ikke med, hva gjør mangelen på anhåll at det blir farlig?
Jeg har virkelig saget masse på denne måten uten noe merkelig?
Ok, jeg må delvis be om unnskyldning, da det kanskje hørtes litt dumt ut. Men helt feil var det ikke.

Anhållet gjør at man holder seg langs en rett linje. Når man sager en tynn skive på frihånd blir det litt ujevnt snitt om man vingler litt (jeg har gjort det selv - både frihåndssaget og vinglet), men om man vingler med en tykkere planke nyper den og brenner om kløyvekniven gjør jobben sin. Hvis blad og kløyvekniv ikke passer sammen, eller om det er en dårlig sag, kan man få kickback og det er jo dumt på ordentlig.

Det er en liten risiko for at noe skjer, og med skiver er den tilstrekkelig liten til at man kan gi på. Men jeg vet jo ingenting om verken sagen eller TS, så jeg valgte å bli gnålmann.

Hep Hep skrev:
Ok, jeg må delvis be om unnskyldning, da det kanskje hørtes litt dumt. Men helt feil var det ikke.

Anhållet gjør at man holder seg langs en rett linje. Sag man en tynn skive på frihånd blir det litt ujevnt snitt om man vingler litt (jeg har gjort det selv - både frihåndssaget og vinglet), men om man vingler med en tykkere planke nyper den og brenner om klyvkniven gjør jobben sin. Hvis blad og klyvkniv ikke passer sammen, eller om det er en skrappsag, kan man få kickback og det er jo dumt på ordentlig.

Det er en liten risiko for at noe skjer, og med skiver er den tilstrekkelig liten til å bare kjøre på. Men jeg vet jo ingenting om verken sagen eller TS, så jeg valgte å bli en grisegubbe.
Det er greit, har man aldri saget eller er generelt usikker så er vel en frihåndsklyving av grovt virke ingenting å gi seg på uansett.

L
Sockelen er jo lettere og sikrere å sage med senkesag, alternativt "scribe" og så med stikksag. Googla scribe baseboard to floor

Regelen som skal være kileformet føles unødvendig? Enklere å få plant ved å støtte opp med distanser slik at det blir plant, typ plastskiver

C
L lakman skrev:
Sokkelen er jo lettere og tryggere å sage med senkesag
Mange som anbefaler senkesagen i diverse sammenhenger.

Tryggere, absolutt, den garanterer jo nesten at kroppen og ikke minst potene befinner seg på et sikkert sted.

Men når det gjelder smale/korte/små arbeidsstykker eller når det finnes hindringer som gjør at skinnen ikke kan legges ut og få fullgod støtte av materialet er de ofte j-veldig upraktiske og krever en masse improviserte støtter og fiksering av arbeidsstykket.

• Liker
lakman og 1 annen
  • Laddar…
Sirkelsag og blyantstrek fungerer utmerket. Ble gjort på to lekter som skulle få kileform. I helgen.

Trenger det å være penere, tar man litt med en håndhøvel.

Kan jo bygge en jig for bordsagen, men synes det virker unødvendig.

Har gjort det med en sånn sag flere ganger. Tegn en strek som du kan følge, så er det bare å kløyve. Dykkesag har jeg dessverre ingen erfaring med, men kan sikkert også være smidig om man fester det sammen med en annen regel så man får litt bredde.

• Liker
mackan78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.