Er det vannfylte radiatorer er det ingen fare, men det er bra med sirkulasjon rundt radiatoren for varmens skyld.
For å oppnå dette kan du fylle med tynnere isolasjon (f.eks. 70 mm steinull) i "radiatorfacket" opp til overkant radiator og deretter fjerne vindusbrettet evt. bytte ut med en som er hullperforert.
Fortsetter med litt spørsmål. Det skal jo opp stenull i fremre hjørnene samt ved sideveggene.
Fundérer nå på hvordan jeg skal få en luftspalte bak, der veggen vender mot utsiden? (For å ikke endre duggpunktet?)
Har laget denne konstruksjonen. Hva synes dere om den?
Hva tror dere holder? I designen ovenfor blir det flere rom med luft bak. Holder det at alle rommene er sammenkoblet som en enhet ved å bore hull gjennom lektene? Trenger man å bore flere hull litt overalt? Lurer på om det er viktig at luften sirkulerer, om stillestående luft er dårlig for duggpunktet? Altså om luften har en tendens til å ta en viss vei gjennom rommene slik at noen rom, selv om de er sammenkoblet med de andre via hull, ikke får noen luftutveksling?
Lagde et bilde som viser luftens vei.
Kanskje lettere å forstå? Det jeg spør om er vel om jeg må sørge for at det ikke finnes noen stopp der luften kan stå stille. Typ som nederst til venstre i bildet. Eller om det er nok at alle rom er sammenkoblet for at duggpunktet ikke skal endres?
/Jens
Hvert regelfag bør ha en lufting vertikalt. Jeg antar at du skal sokle akustikkveggen. I så fall kan du lage en smal spalteventil / gitter over sokkelen. Regeln som utgjør bakkant på skyen monterer du med distanser mot taket (noen mm er nok) så det dannes en liten luftspalte der. Du trenger ikke hullperforere de vertikale reglene.
Takk for svar!
Måtte google sokkel. Det er når man setter opp lister mellom vegg og tak eller?
Men forstår jeg deg rett med dette bildet? De blå pilene viser luftens vei. Er det den røde lekten som du mener skal sitte med avstand? Hva skal jeg bruke som avstand?
Nei nå forstår jeg, du mener at reglen som går tvers over rommet skal sitte med avstand mot taket!
Så den røde reglen trenger ikke sitte med avstand da? Dvs er det nok med en åpning, bakkant skyen? Eller må det finnes både inn- og utblås så å si?
Holder det at superchunken bare har en inngang nederst og så stopp ved den røde reglen? Eller bør jeg lage hull/ i den så luften kan ta seg forbi?
/Jens
Snart dags for bygg start! Bare ett spørsmål igjen. Må hvert rom ha to åpninger? Altså en ved gulvet og en ved taket slik at luften kan sirkulere? Eller er det nok med en åpning? Er det slik at luften bare skal kunne ekspandere, altså at den ikke trenger å sirkulere?
Hvor stor bør hver åpning være? Holder det at jeg borer et 10mm hull i hvert rom? Eller trenger jeg å sage ut en bredere åpning?
/Jens
Ingen som har et svar? Sprenges jo snart av denne ventingen. Vil begynne å bygge!
Trenger jeg å lage hull i den røde bjelken (bilden ovan) for å få inn- og utblås? Eller holder det med å ha en inngang over bjelken på tvers av rommet?
Leste at for å forhindre at duggpunktet flyttes så må det være så pass god sirkulasjon at temperaturen bak steinullen ikke blir for lav. Holder det da å ha en glippe på bjelken på tvers av rommet? Eller må jeg sørge for å perforere den røde bjelken på noen måte?
/Jens
Hei! Nå til helgen blir det byggestart!
Spørsmålet er om pluggene holder?
Jeg har regnet ut at den delen av taket som hviler på konsollene veier rundt 80 kg. (se bilde)
Pluggene er disse. http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/ De holder for 30 kilo per plugg. Jeg kommer til å ha to i hver konsoll. Totalt 120 kg. Dog står det at:
"Ved langtidslast/permanent last multipliseres ovenstående lastverdier med reduksjonsfaktoren 0,5."
Så 60 kg? Tenker jeg riktig da?
Hvis det er så, kommer konsollene til å kunne bære taket da? Nå hviler jo den ene siden på bjelker. Betyr det at den siden trekker bort halvparten, dvs 40 kg fra konsollenes last?
Hvis det er slik at den totale lasten konsollene kommer til å bære blir 40 kg, er det nok at konsollene tåler 60 kg da? Eller vil man ha større sikkerhetsmargin? Husk at det er veldig porøs lettbetong vi snakker om!
Eller tenker jeg feil? Bør jeg gå opp i dimensjon på pluggen?
/Jens
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.