Hei!
Har skrevet her på forumet tidligere. Jeg holder på å gjøre om stuen min til et musikkstudio og har som første trinn kledd inn veggen bak meg med steinull og spalter. Har fått en del hjelp på dette forumet og det takker jeg for!

Nå er neste trinn. Få opp steinull i taket. Jeg får ikke bore i taket da det går rør der så jeg fester konstruksjonen på konsoller på veggene. Her er planen:
3D-skisse av musikkstudio med sofagruppe, skrivebord, høyttalere og opphengte bjelker for lydisolasjon, fokus på ventilasjonsområde.
Først en regel tvers over rommet på to konsoller samt en regel fastskrudd i veggen.

3D-modell av et rom som skal omgjøres til musikkstudio, viser bjelker for stenulltak, møbler og ventilasjon på veggen.
Så tverrgående regler med samme bredde som steinullsplatene. Jeg fyller deretter rommet med steinull opp til tak. Steinullen hviler på snor som jeg spenner sikksakk mellom reglene.

3D-modell av et rom med musikkutstyr, inkludert skrivebord, stoler og høyttalere. En person står utenfor rommet.
Til slutt stoff under, som tillater at lyden passerer fritt inn i steinullen og absorberes.

3D-modell av et rom med en ramme av treverk i taket, der ventilasjonsåpninger er synlige på veggen over konsoller. En rød stol og bord under.
Nå til problemet! Bygger jeg på denne måten så bygger jeg inn ventilasjonen. Litt spørsmål:
Holder det at jeg har en åpning i steinullen foran ventilasjonen for at den skal fungere? Eller må jeg også lage en luftekanal over steinullen slik at luften kan sirkulere? Hvor stor plass trenger ventilasjonen for å fungere?

Bilder av ventilasjonen:
Ventil i et rom, plassert høyt på veggen like under taket, ved siden av en svart gardinrull. Åpen vindu i rommet med murhus og grønt landskap utenfor, ventilasjonsgitter over vinduet og enkel innredning rundt.

/Jens

Siden det er en form for tilluftsdon, må det være nok med åpninger i steinullen. Det må finnes fra-luftsdon et annet sted i leiligheten. Hvis huset ditt er like gammelt som det som sees gjennom vinduet, er det et 50-tallshus. Ventilasjonsløsningene var ikke så sofistikerte da.

• Liker
JensHaglof
  • Laddar…
Takk for svar! Da vet jeg hvordan jeg skal bygge. Har et spørsmål til. Hvor grove plugger trenger jeg? Har sett på disse som noen ser ut til å anbefale for tunge laster:
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/

Det finnes tre dimensjoner på pluggene
10x55 mm med belastning på 30 kg
12x60 mm med belastning på 44 kg
14x75 mm med belastning på 87 kg

Veggene består av 2 cm puss, deretter (meget) porøs lettbetong.

Konstruksjonen kommer til å veie 140-150 kg totalt. Jeg tenker to skruer per konsoll og fire på lekten mot veggen. Blir det bra tror dere? Hvilken plugg trenger jeg?

Jeg tenker på disse konsollene, de tåler 250 kg.
https://www.byggmax.se/förvaring/väggskenor-och-konsoler/konsol-habo-t-profil-metall-p7270090

Jeg ønsker gjerne å overdimensjonere festet slik at det ikke er den minste sjanse for at konstruksjonen faller ned. Jeg skal jo sitte under den!

/Jens

Om hele konstruksjonen veier 150 kg, havner jo 75 kg på hver regel. Den vertikale lasten på hver konsoll blir bare 37,5 kg. Du kan trygt bruke de minste pluggene.

• Liker
JensHaglof
  • Laddar…
Ok, takk igjen!

Et spørsmål til. Det kom noen hit til leiligheten for å inspisere ventilasjonen. De gjorde det mens jeg var på jobb.

Jeg tenkte at da må jeg kanskje lage en stor nok luke i konstruksjonen foran ventilasjonen slik at de kan inspisere og rengjøre i fremtiden. Eller hvor stort område trenger de? Er det nok at de kan ta av lukene og kikke inn, eller trenger de større område, for eksempel for å komme til med store verktøy? Vet ikke helt hva man pleier å gjøre ved ventilasjonsinspeksjon.

Det ser ut til å være en uvanlig ambisiøs eiendomsforvaltning! Om man må fjerne donene for rengjøring får du vurdere hvor stort rom som det krever. Ta utgangspunkt i hvordan de er festet.

• Liker
JensHaglof
  • Laddar…
Nå har jeg sjekket under boksene. Det er seks hull boret rett gjennom veggen til utsiden. Det krevdes ingen verktøy. Bare dra løs med hånden. Det må bety at jeg ikke trenger å lage en ekstra stor luke der, men stor nok til at man skal kunne dra av dekselet og titte inn? Eller trenger de å se inn i hullene i det hele tatt? Kanskje de bare bytter filteret under dekselet? Hva pleier man å gjøre ved en slik inspeksjon?
Hullboret metallram med seks sirkulære hull montert på en lys vegg under taket.
Veggen med flere runde hull og en metalldel over et vindu eller en åpning, sannsynligvis relatert til ventilasjon eller inspeksjon.

Jeg synes du har trukket riktige konklusjoner. Slike inspeksjoner må være ganske uvanlige.

• Liker
JensHaglof
  • Laddar…
Ok takk!
Ett spørsmål til. Siste del av byggingen blir å bygge lydabsorbenter i fremre hjørner samt på sidene ved siden av meg. Det er en radiator der foran vinduet som da vil bli dekket på forsiden og høyre siden. Deretter kommer taket på og lukker til der oppe. Fungerer dette? Absorbenten som sitter foran radiatoren vil få hjul eller føtter slik at den kan skyves til siden. Men kan den stå der permanent? Eller vil den blokkere radiatoren slik at den ikke varmer opp rommet?

Litt bilder:
3D-modell av et rom med gule lydabsorbenter langs veggene, et element ved vinduet uten sideabsorbenten, samt en arbeidsplass med stol og skjerm.
Radiator uten sideabsorbenten på plass. Alt det gule er absorbenter (steinull).

3D-modell av rom med lydabsorbenter i gult. Bord og stol foran skjerm. Element ved vindu dekket av absorbent. Takabsorbent mangler.
Absorbenten på plass.

Rom med lydabsorbenter på gulvet, plassert ved siden av et vindu og foran et oppvarmingselement. Arbeidsstasjon med stol og høyttalere.
Nærbilde.

Rom med gule lydabsorbenter langs veggene, et skrivebord med stol, og et element plassert foran et vindu.
Hele rommet, uten takabsorbenten.

Vil dette fungere, eller bygger jeg inn radiatoren med dette designet?
/Jens

Litt dårligere oppvarmingsfunksjon får du nok. Hvor mye dårligere den blir avhenger av elementets utforming. Elementet varmer dels gjennom strålingsvarme rett ut i rommet, dels gjennom at luften passerer forbi. Er absorbenten flyttbar kan du vel prøve deg frem.

Slik ser elementet ut:
Hvit radiator under en steinplate, omringet av tregulv, med tilkoblingsrør og noen gjenstander på benken over.

Hvis jeg bygger et mellomrom mellom absorbenten og gulvet samt mellom absorbenten og taket. Holder det for at luften skal kunne sirkulere?

Eller ville det fungere med et mellomrom på absorbentens høyre side, fra gulv opp til elementets høyde? Typ som en langsmal sprekk der sideabsorbenten og hjørneabsorbenten møtes? Tenker at luften da kan sirkulere sideveis så å si. Eller ville det fungere?

/Jens

Jeg synes det burde være enklere å gjøre absorbenten enkelt vridbar. Dette må være et problem for noen få kalde vinterdager. Så supereffektivt er det ikke med den store vinduskarmen rett over.

• Liker
JensHaglof og 1 annen
  • Laddar…
Enig med justusandersson. Dette pleier ikke å være et problem. På kalde vinterdager kan du rulle frem vingen litt eller skaffe et lite støtteelement.

• Liker
JensHaglof
  • Laddar…
Ok takk! :)
For å være sikker på at jeg har forstått riktig. Jeg kan altså bygge inn elementet på alle sider unntatt én? Og absorbenten kan ligge tett inntil elementet? Det er ingen risiko for overoppheting da?
/Jens

Den typen av element med kraftige mateledninger, har en ganske lav temperatur på overflaten. Noen risiko for overoppheting finnes knapt så lenge det er snakk om byggematerialer.

• Liker
JensHaglof
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.