S
Hvordan gikk det og hva ble resultatet?

Ytre trykktestingen gikk bra med en lekkasje på 0,67 l/s/m2. Utvendig gips og vinduer og alle andre tenkelige skjøter ble teipet. Det finnes ingen normer for ytre tetthet, men teknikeren sa at det er tettere enn mange hus når man måler innvendig tetthet.
Senere gjorde vi også en innvendig lufttetthetsmåling, der resultatet ble 0,14 l/s/m2. Her finnes det en norm for passivhus som er 0,3 l/s/m2.
For at damptransporten gjennom veggen skal bli riktig, må innvendig lekkasje være lavere enn den ytre.
Jeg vil sterkt anbefale også trykktesting av ytre vindsperrer. Å bare blindt stole på at byggefirmaet gjør en god jobb, er ikke nok for meg (selv om min byggmester har vært fantastisk, han hadde ikke noe imot trykktesting). Se det som en hjelp for å få et tett hus, og dessuten få bevis på det. En trykktesting kostet ca 5000 kr.

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
R Robert20 skrev:
Ytre trykktesten gikk bra med en lekkasje på 0,67 l/s/m2. Utekips og vinduer og alle andre tenkelige skjøter teipet. Det finnes ingen normer for ytre tetthet, men teknikeren sa at det er tettere enn mange hus når man måler indre tetthet.
Senere gjorde vi også en indre lufttetthetsmåling, hvor resultatet ble 0,14 l/s/m2. Her finnes det en norm for passivhus som er 0,3 l/s/m2.
For at damptransporten gjennom veggen skal bli riktig, må indre lekkasje være lavere enn den ytre.
Jeg vil sterkt anbefale også trykktesting av ytre vindsperre. Å bare blindt stole på at byggefirmaet gjør en god jobb, er ikke nok for meg (selv om min byggmester har vært fantastisk, han hadde ingenting imot trykktesting). Se det som en hjelp for å få et tett hus, og dessuten få bevis på det. En trykktest kostet ca 5000 kr.
Ved hvilket trykk hadde du disse lekkasjeflytene? Og hva ble brukt til vifter?

Trykket var 50 Pa. Det var en vartalsstyrt vifte som hadde en trykkmåler og en strømningsmåler. Den ble plassert i døråpningen gjennom en tapet plastmembran. Vet ikke fabrikatet på viften (jeg gjorde ikke dette selv).

R Robert20 skrev:
Trykket var 50 Pa. Det var en vartalsstyrt vifte som hadde en trykkmåler og en strømningsmåler. Den ble plassert i døråpningen gjennom en teipet plastmembran. Vet ikke fabrikat på viften (jeg gjorde ikke dette selv).
En blowerdoor som de fleste seriøse bruker. 50Pa er minkravet. De pleier å skru opp det høyere typ rundt 65-70 også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.