I Installation skrev:
termograferingen er rett poengløs uten trykksetting.
Javisst. Selvfølgelig trykksetting.

K
Aldri hørt om noen som testtrykker vindsperrer… Man ser med det blotte øyet at monteringen ser ok ut. Veldig enkelt, sitter det vindsperrer overalt? Sitter vindsperren fast ordentlig? er skjøtene teipet med aldringsbestandig teip? Så ferdig er absolutt ingen vitenskap. Spar testtrykking til det trengs og gjør nytte i stedet. Til dampsperren.

• Liker
Installation
  • Laddar…
S
B Bläcktudan skrev:
Dette kan være det dummeste jeg har hørt! Stol heller på byggmesteren som utfører jobben. Det er vel antagelig ikke deres første gang de skrur utegips.
Ikke engang på storbyggerier forekommer det at vi ”prøvetrykker” vær/vind beskyttelsen
Hva mener du, bor du på et vindfullt sted så må man jo være sikker på at luften ikke blåser gjennom isolasjonen og det kan kreve høy nøyaktighet i montering. Man vil vel ikke betale full pris for tvilsom isolasjonsevne??

S SNf skrev:
Hva mener du, bor du på et vindfullt sted så må man jo være sikker på at luften ikke blåser gjennom isoleringen og det kan kreve høy nøyaktighet i montering. Man vil vel ikke betale full pris for tvilsom isoleringsevne??
Det er jo i forekommende tilfeller ofte en bekledning i form av puss, planker, plater eller annet passende overflate utenfor det indre vindsperret. Det skal blåse ganske kraftig for at en skal få så voldsom luftbevegelse i isoleringen bak vindsperret så det mister sin isolerende evne.
At vindsperret ikke ser ut som et hønsenetting er jo en selvfølge. Det skal være helt og ikke ha synlige hull. Det er mer enn nok for formålet. I tilfellet her er det utvendig gips av ukjent fabrikat med teipede skjøter. Det kommer til å gjøre jobben så lenge ingen snekrer masse hull i det.

Jeg skal prøve å forklare litt. Du kan ikke trykkteste vindbeskyttelsen. Det er en vindbeskyttelse og er ikke lufttett som en plastfolie. Luft skal kunne passere gipsen, men ikke vind. En yttervegg består av flere lag som sammen utgjør klimaskallet. Kledningen eller hvilken fasadekledning du har er den første skikkelige vindbeskyttelsen. Deretter kommer den utvendige gipsen som skal tapes i skjøter og ved ulike gjennomføringer. Det jeg råder deg til å gjøre hvis du føler deg usikker på byggmesterens kompetanse, er å en lys dag slukke alle lamper innvendig og gå rundt og besiktige gipsen innenfra ved å lete etter lysstriper. Finner du slike, så marker dem og be byggmesteren din om å tape dem. Ute-gipsen er vindtett om man har fulgt monteringsanvisningen. Det er ingenting som trengs eller for den del går å trykkteste.

• Liker
AndersS og 1 annen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jeg skal prøve å forklare litt. Du kan ikke trykkteste vindskyddet. Det er et vindskydd og er ikke lufttett som en plastfolie. Luft skal kunne passere gipsen men ikke vind. En yttervegg består av flere lag som sammen danner klimaskallet. Panelet eller hvilken fasadekledning du har er det første ordentlige vindskyddet. Så kommer utvendig gipsen som skal teipes i skjøtene og ved ulike gjennomføringer.
Det jeg råder deg til å gjøre, hvis du føler deg usikker på din bygningsarbeiders kompetanse, er å en lys dag slukke alle lys innvendig og gå rundt og inspisere gipsen innenfra ved å lete etter lysstriper. Finner du slike, merk dem og be din bygningsarbeider om å teipe dem.
Ute gipsen er vindtett hvis man har fulgt monteringsanvisningen. Det er ikke noe som trengs eller for den del går an å trykkteste
Dessverre kan man ikke se alle skjøtene siden den indre stommen skygger for sikten mange steder.

Det skal jo poengteres at bygges det på normalt vis så blir det tilstrekkelig tett. Om nå ikke ts går ut fra at de som bygger ikke kan bygge hus da og er plukket på gaten ved t-sentralens skumlere områder ?

• Liker
AndersS
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Om nu ikke ts antar at de som bygger ikke kan bygge hus da og er plukket fra gaten ved t-centralens skumlere områder ?
Og skulle det være slik bør det finnes andre mer alvorlige problemer å kontrollere;)

S Stefan1972 skrev:
Det skal jo påpekes at bygges det på normalt vis så blir det tilstrekkelig tett. Om nå ikke ts regner med at de som bygger ikke kan bygge hus da og er plukket på gaten ved t-sentralens skumleste områder ?
Alle kan gjøre feil, selv dyktige håndverkere (mine byggere er kjempebra). Det er hundrevis av teipinger. Ikke rart om noe kunne være glemt.

R Robert20 skrev:
Alle kan gjøre feil, selv dyktige håndverkere (mine byggere er kjempeflinke). Det er hundrevis av tapinger. Ikke rart om noe skulle bli glemt.
For så vidt, men det føles nesten som du antar at alt blir feil. Noen få tapefeil gjør ikke at alt går galt. Det er jo ikke tapen i seg som gjør det tett. Forskjellen mellom et godt bygget untapet hus kontra et tapet er antagelig ikke særlig stor.

• Liker
AndersS
  • Laddar…
R Robert20 skrev:
Alle kan gjøre feil, selv dyktige håndverkere (mine byggere er kjempebra). Det er hundrevis av tapinger. Ikke rart om noe skulle være glemt.
Og det blir marginal, trolig ingen, påvirkning. Som råd, jeg ville slippe det ytre skallet/vindskyddet og i stedet fokusere på at isoleringen blir gjort riktig og det indre tetteskiktet.
Har drevet en del store prosjekter, man gjør da en risikoanalyse, prioriterer og legger mer fokus på det som kan få størst påvirkning. Kan også anvendes på mindre prosjekter som et husbygg.

• Liker
Installation
  • Laddar…
K
R Robert20 skrev:
Alle kan gjøre feil, selv dyktige håndverkere (mine byggere er kjempebra). Det er hundrevis av teipinger. Ikke rart om noe skulle være glemt.
Om noen teiping har blitt glemt, er det ingen katastrofe. Har ingen større betydning, legg krutt på viktigere deler i bygget ist

• Liker
Installation
  • Laddar…
S
I Installation skrev:
Det er jo i forekommende tilfelle ofte en kledning i form av puss, bord, plater eller annet passende overflatelag utenfor det indre vindsperren. Det skal blåse ganske kraftig for at en skal få så voldsom luftbevegelse i isolasjonen bak vindsperren at det mister sin isolerende evne.
At vindsperren ikke ser ut som et hønsenetting er jo selvfølgelig. Det skal være helt og ikke ha synlige hull. Det holder mer enn nok for formålet. I tilfellet her er det utvendig gips av ukjent fabrikat med teipede skjøter. Det kommer til å gjøre jobben så lenge ingen snekrer masse hull i det.
Japp:)

R Robert20 skrev:
Dessverre kan man ikke se alle skjøtene fordi den indre rammen skygger for sikten på mange steder.
Men du ser teipen på utsiden? Ser du ingen lysstriper så er det ok.

Jeg har fått kontakt med et firma som setter et undertrykk i huset, og deretter lekkasjesøker, dvs kjenner hvor det trekker/blåser. Det kan man enten gjøre med røyk (som ventilasjonsteknikere bruker), eller bare gå nær og kjenne.
Det burde fungere.
Takk for alle synspunkter og tanker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.