9.599 lest ·
49 svar
10k lest
49 svar
Kan man trykkteste vindskjermen når huset bygges?
Side 1 av 4
Vi bygger et passivhus i en vindutsatt beliggenhet. Når man trykktester et hus, pleier det å være tettheten på innsiden som testes. Men for at isolasjonen skal bli effektiv må jo luften stå stille i isolasjonen. Da må man vite at utsiden er tilstrekkelig vindsikret. Huset er nå bygd opp med utvendig gips og vinduer (og dører) med teipede skjøter. Men ingen isolasjon eller dampsperre ennå.
Nå burde altså være et godt tidspunkt å trykkteste "utsiden".
Men jeg finner ingen informasjon om testing av vindtetthet. Det ser ut til å være uvanlig.
Jeg kanskje tenker feil, men burde ikke dette være minst like viktig som å trykkteste damptettheten?
Finnes det noen som kan tipse meg om metode og/eller noen som gjør dette i vest-Sverige?
Mvh
Robert?
Nå burde altså være et godt tidspunkt å trykkteste "utsiden".
Men jeg finner ingen informasjon om testing av vindtetthet. Det ser ut til å være uvanlig.
Jeg kanskje tenker feil, men burde ikke dette være minst like viktig som å trykkteste damptettheten?
Finnes det noen som kan tipse meg om metode og/eller noen som gjør dette i vest-Sverige?
Mvh
Robert?
Hvis du er bekymret kan du vel ansette den som skal trykkteste hele konstruksjonen for en ekstra trykktesting av utsiden hvis du vet hvilken tetthet som kreves?R Robert20 skrev:Vi bygger et passivhus i et vindutsatt område. Når man trykktester et hus, pleier det å være tettheten på innsiden som testes. Men for at isolasjonen skal bli effektiv, må luften stå stille i isolasjonen. Da må man vite at utsiden er tilstrekkelig vindtett. Huset er nå satt opp med utvendig gips og vinduer (og dører) med teipede skjøter. Men ingen isolasjon eller dampsperre ennå.
Nå burde det altså være et godt tidspunkt å trykkteste "utsiden".
Kanskje jeg tenker feil, men burde ikke dette være minst like viktig som å trykkteste damptettheten?
Er det noen som kan tipse meg om metode og/eller noen som gjør dette i Vest-Norge?
Mvh
Robert?
Ja, du tenker feil. Vindstoppen skal være gjennomtrengelig. Så den kan ikke trykktestes, den må man heller inspisere på egnet måte.
Vår byggmester har hatt kontakt med et firma som trykktester. De sier at man aldri gjør så siden gipsen "puster". Men akkurat som du sier, så er det vel bare et spørsmål om hvor mye det får lekke. Jeg vet derimot ikke hvilken verdi som er akseptabel. Kanskje noen her i forumet vet?
Ja, selvfølgelig skal vindsperren være diffusjonsåpen, men den må jo ikke være for åpen. Jeg vil jo ikke at luften i isolasjonen skal skiftes for raskt. Da mister jo isolasjonen sin evne.D Daniel 109 skrev:
Når man trykktester "innsiden", så tetter man alle gjennomføringer (rør mm), teiper fast en folie i en vindus- eller døråpning, kobler til en vifte i folien, og setter et overtrykk i huset. Deretter måler man den mengden luft som viften tilfører = lekkasjen. Dette burde man kunne gjøre selv om det er en større lekkasje (som i vindsperren, som er diffusjonsåpen). Men jeg har ingen anelse om hva som er en rimelig verdi på denne lekkasjen.Düsseldorff skrev:
Dette kan være det dummeste jeg har hørt! Stol heller på byggmesteren som utfører jobben. Det er vel antageligvis ikke deres første gang de skrur utegips.
Ikke engang på storbygg forekommer det at vi "trykktester" vær/vind beskyttelsen.
Ikke engang på storbygg forekommer det at vi "trykktester" vær/vind beskyttelsen.
Og det der må være det dummeste som er skrevet her på år og dagB Bläcktudan skrev:
Alle viktige momenter skal kontrolleres, nå er nok dessverre TS for sent ute da vindsperren enklest kontrolleres gjennom visuell inspeksjon.
Kanskje kan skyldes at folk er grådige og tror de får samme jobb utført selv om det er halve prisen.mexitegel skrev:
Og det der må være det dummeste som er skrevet her på år og dag. Hele forumet er jo fullt av tråder der byggmesteren ikke har gjort jobben sin. Man stoler på sin byggmester ved at denne klarer kontrollene, alt annet er naivt.
Alle viktige momenter skal kontrolleres, nå er nok dessverre TS for sent ute da vindsperren enklest kontrolleres gjennom visuell inspeksjon.
Helst med importert arbeidskraft.
Uansett så kan du ikke komme og stille masse krav, byggmesteren gjør jobben i kontakt med KA, vil du så ta inn en besiktigelsesmann. Noen andre krav kan du ikke komme med.
Forstår ikke helt hvordan du skal kunne lage et skall som inkluderer både gulv og tak som kan prøves. for den eneste måten er jo å trykkteste.
Hvis det ennå ikke er isolert så ser du med visuell kontroll at det ikke finnes hull/gliper i utsidens diffusjonssperre, både fra innsiden og utsiden. Og i vindsperren på utsiden skal også den endelige fasaden inngå.
Hvis det ennå ikke er isolert så ser du med visuell kontroll at det ikke finnes hull/gliper i utsidens diffusjonssperre, både fra innsiden og utsiden. Og i vindsperren på utsiden skal også den endelige fasaden inngå.
Som byggherre kan jeg stille i prinsippet hvilke krav som helst. I TS sitt tilfelle hadde det vært hensiktsmessig å ta opp dette i kontrollplanen.B Bläcktudan skrev:
Absolutt ikke, det du og KA har med i kontrollplanen kan din KA se etter. Oftest er det KA som er kontrollør og ikke du som byggherre. Dette for å holde en oftest uvitende/ukyndig person utenfor. Hvordan jobb skal utføres har man som byggherre ingenting å si om. Er man i tvil eller ikke fornøyd får man gjøre en uavhengig inspeksjon.mexitegel skrev:
Nei, jeg tror ikke det er for sent med visuell inspeksjon. Skjøtene er teipet. Fasadebekledningen er ikke på ennå. Jeg har stor tillit til vår byggmester. For mitt amatørøye ser det velgjort ut. Men det er lett å overse noe sted. Alle kan gjøre feil, og trykktesting er en kvittering på at det er ok.mexitegel skrev:
Og det der må være det dummeste som har blitt skrevet her på år og dag. Hele forumet er jo fullt av tråder der byggherren ikke har oppført seg i det hele tatt. Man stoler på sin byggherre ved at denne klarer kontrollene, alt annet er naivt.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Du kan ikke trykkteste vindtettingen. Utføres når huset er plastet innvendig.R Robert20 skrev:Nei jeg tror ikke at det er for sent med visuell inspeksjon. Skjøtene er teipet. Fasadebekledningen er ikke på enda. Jeg har stor tillit til vår byggmester. For mitt amatørøyne ser det godt utført ut. Men det er lett å gå glipp av noe sted. Alle kan gjøre feil, og trykktesting er en kvittering på at det er ok.