A AndersS skrev:
Forstår ikke helt hvordan du skal kunne lage et skall som inkluderer både gulv og tak som kan testes. for den eneste måten er jo å trykkteste.
Hvis det ennå ikke er isolert kan du se med visuell kontroll at det ikke finnes hull/gliper i utsidens diffusjonssperre, både fra innsiden og utsiden. Og i vindsperren på utsiden skal også den endelige fasaden inngå.
Veggene står på en betongplate, med en slags gummitetting imellom. Vinduer og ytterdører er teipet. Innertak og isolering er ikke på plass ennå, men luftspalten rett under sutaket er midlertidig tettet for at byggtørkerne skal fungere mer effektivt. Ytterveggene er kledd med gipsplater med teipede skjøter. Samlet sett BURDE det være vindtett, men hvordan kan man vite? Man kan ikke se innvendig ut overalt, regelstammen skygger for sikten, spesielt i hjørnene, og der det finnes et mellomdekke.

Av det jeg har sett hittil, har jeg ikke sett noen som vet hvordan man sjekker dette. Jeg skulle ønske meg en verdi på tillatt luftlekkasje per kvadratmeter yttervegg.

Det er sikkert fordi det ikke finnes og kompleksitet om du vil gjøre det.
Og ut fra at husets ytre skall ikke skal ha den tettheten.
Det beste er å stille spørsmålet til KA som skal sikre at det blir riktig utført i henhold til gjeldende regelverk.

A AndersS skrev:
Det er sikkert fordi det ikke finnes og kompleksitet om du vil gjøre det.
Og ut fra at husets ytre skall ikke skal ha den tettheten.
Det beste er å stille spørsmålet til KA som skal sikre at det blir riktig utført i henhold til gjeldende regelverk.
Ja, men selvfølgelig må vindsperren være "tett". Spørsmålet er bare hvor tett? Hvis det ikke finnes noen verdier på vindtetthet, kan det jo blåse gjennom isolasjonen, så lenge det ikke kommer inn i huset.

Ok, jeg spør min KA.

• Liker
Taxture og 1 annen
  • Laddar…
R Robert20 skrev:
Ja, men vindskjermet må jo være "tett". Spørsmålet er bare hvor tett? Hvis det ikke finnes noen verdier for vindtetthet, kan det jo blåse gjennom isolasjonen, bare det ikke kommer inn i huset.

Ok, jeg spør min KA.
det skal ikke være tett. Det skal minimere luftbevegelser i isolasjonen.
Plasten innvendig er det lufttette sjiktet. Passivhus har vel en lekkasjestrøm på er det 0,2-0,3 l/s/m2 et sted.
Trykktester du mot det, så vil du ikke ha noen større tetthet, og det vil lekke mye /m2 ved 50Pa overtrykk som er det man trykker med.

I Installation skrev:
det skal ikke være tett. Det skal minimere luftrørelser i isolasjonen.
Plasten innvendig er det lufttette sjiktet.
Prøver du mot det så vil du ikke ha noen større tetthet og det vil lekke mye /m2 ved 50Pa overtrykk som er det man trykker med.
Javisst, jeg forstår at det ikke får være "dampetett". Men uten tetthetsverdier i vindsperren kunne det jo vært "helt åpent" og likevel vært godkjent. Det kan neppe være meningen, da er det jo ingen vindbeskyttelse. Men at det lekker mye mer enn dampsperren er jeg innforstått med.

R Robert20 skrev:
Javisst, jeg forstår at det ikke må være "damp tett". Men uten tetthetsverdier i vindsperren kunne det jo vært "helt åpent" og likevel være godkjent. Det kan neppe være meningen, da er det jo ikke noe vindtett. Men at det lekker mye mer enn dampsperren er jeg innforstått med.
Og du kommer ikke til å få en pålitelig verdi. Det er en helt unødvendig verifisering som ikke gir noe som helst. Det skal utføres i henhold til monteringsanvisningen og det skal fremgå av egenkontroller. Tro meg, jeg har deltatt i min beskjedne del av trykktester.

Jeg synes at det er litt vel kjedelig tone mot TS her.
I min verden er tanken helt rett, at man vil ha et så tett vindskjerm rundt stommen/isoleringen som mulig. Ja, det skal være tett, lufttett men ikke diffusjonstett. Så at det kan være veldig vanskelig å oppnå en slik trykktesting (av kun vindskjermen) er jo en annen sak.

• Liker
TRJBerg og 2 andre
  • Laddar…
R Robert20 skrev:
Javisst, jeg forstår at det ikke får være "dampetett". Men uten tetthetsverdier i vindsperren kunne det jo være "helt åpent" og likevel bli godkjent. Det kan knapt være meningen, da er det jo ingen vindbeskyttelse. Men at det lekker mye mer enn dampsperren er jeg innforstått med.
Ja og nei, det er avhengig av hva produsenten har konstruert og lovet, samt hvordan konstruksjonen er laget og om den følger noe regelverk. Men også valg av produkt og hvordan det skal monteres i henhold til den produsenten.
For deler av en konstruksjon kan visuell kontroll være tilstrekkelig og i mange tilfeller den eneste metoden for å verifisere riktig utførelse. En "vindbeskyttelse" skal jo forhindre at det blåser inn fra utsiden, så i teorien, faktisk også i praksis, kan jeg konstruere en slik at den har større gjennomslipp fra innsiden enn utsiden.

A AndersS skrev:
Ja og Nei, det er avhengig av hva produsenten har konstruert og lovet, samt hvordan konstruksjonen er laget og om det følger noen regelverk. Men også valg av produkt og hvordan det skal monteres i henhold til den produsenten.
For deler av en konstruksjon kan visuell kontroll være tilstrekkelig og i mange tilfeller den eneste metoden for å verifisere riktig utførelse. Et "vindskydd" skal jo forhindre at det blåser inn fra utsiden, så i teorien, faktisk også i praksis, kan jeg konstruere et slikt som har større gjennomslipp fra innsiden enn utsiden
Høres interessant ut. Mener du at man kunne konstruere vindskyddet som en "tilbakeslagsventil" som slipper ut damp, men ikke slipper inn? Fortell.

Det er utegips med teipede skjøter. Det gir kanskje 0,8-1l/s/m2 ved 50Pa overtrykk. Det jeg vil si er at om man nå vil trykkteste, tenk på at spikerbordene bør sitte på utsiden så du ikke skyter ut gipsen. Det blir en 10-12 kg/plate utover. Du kommer få en ganske stor usikkerhetsfaktor i trykktestingen også. Personlig ville jeg anbefale at man isolerer og plastre innsiden så det er tett. Deretter trykktester man med over- og undertrykk samt termograferer. Da ser man nøyaktig eventuelle lekkasjer. Det pleier å være elrør, avluftninger som lekker. Husk at alle avløp skal være tette. Vann i brønner og lokk på alle ender osv. Hvis aggregatet er installert, må man sette enten ballonger i uteluft/avluft eller teipe igjen hetter. Inntakskanalen likeså. Det koster noen kroner å trykkteste en ekstra gang. Å verifisere det er en del av entreprenørens ansvar hvis de ikke har skrevet det bort til kunden. Men et sted framgår det. En trykktesting kan vel hvis alt er optimalt koste en 10-15000 kroner kanskje. Er det utett, og det kreves ekstra arbeid, kan det stikke av en hel del. Kanskje ikke hvis du bare sjekker vindtettingen, da det er utett i seg selv. Dog vil usikkerhetsfaktoren øke, og det viser at det lekker et sted. Kjør du undertrykk om vinteren, er det lett å se hvor det lekker inn kald luft, og tetting kan utføres. Derimot vil entreprenøren sannsynligvis pålegge ekstra arbeid umiddelbart hvis de har gjort i henhold til produsentens anvisninger osv. Det jeg mener er at den kostnaden på 10000 kr tar lett 25 år å betale tilbake med den økte oppvarmingskostnaden. Forutsatt at dampsperren er ok.

I Installation skrev:
Det er utgips med teipede skjøter. Det gir kanskje 0,8-1l/s/m2 ved 50Pa overtrykk. Det jeg vil si er at hvis man nå vil trykkteste, tenk på at spikerbordene bør sitte på utsiden så du ikke skyter ut gipsen. Det blir en 10-12 kg/platte utover.
Du vil få en ganske stor usikkerhetsfaktor i trykktestingen også.
Personlig ville jeg anbefale at man gjør isolering og plast fra innsiden slik at det er tett. Så trykktester man med over- og undertrykk samt termograferer. Da ser man nøyaktig eventuelle lekkasjer. Det pleier å være elektriske rør, avluftinger som lekker. Tenk på at alle avløp skal være tette. Vann i brønner og lokk på alle ender osv. Hvis aggregatet er installert må man enten sette ballonger i uteluft/avluft eller teipe igjen hettene. Inngangskanalen likeså.
Det koster noen penger å trykkteste en ekstra gang. Å verifisere det inngår i entreprenørens forpliktelse om de ikke har skrevet det over på kunden. Men et sted framgår det.
En trykktesting kan vel om alt er optimalt koste en 10-15000 kroner kanskje. Er det utett og det kreves ekstra arbeid, skyter det av gårde en hel del. Kanskje ikke om du bare sjekker vindsperren, da den er utett i seg selv. Dog vil usikkerhetsfaktoren øke, og det viser at det siver et sted. Kjører du undertrykk om vinteren er det lett å se hvor det siver inn kald luft faktisk, og tetting kan utføres. Derimot vil entreprenøren sannsynligvis pålegge et ekstra arbeid på stående fot hvis de har gjort i henhold til produsentens anvisninger osv.
Det jeg vil si er at den kostnaden på 10000 kr tar lett 25 år å betale tilbake med den økte oppvarmingskostnaden. Forutsatt at dampsperren ikke er ok.
Takk for et informativt svar. Dette med termografering må være en bedre måte enn å måle lekkasjeverdier i absolutte tall. Da bør man finne defektene. Det ville føles godt å vite at man har gjort det man kan.
(At det koster penger å trykkteste skjønner jeg, og i mitt tilfelle også å utbedre, siden min bygger jobber på løpende.)

R Robert20 skrev:
Høres interessant ut. Mener du at man kunne konstruere vindskjermen som en "ventil" som slipper ut damp, men ikke slipper inn? Fortell.
Nå har jeg et eldre etterisolert hus og der ligger vindskjermen på loftet oppå isolasjonen uten å være festet.
Kanskje ikke anvendelig på et nytt hus, men likevel et eksempel.

R Robert20 skrev:
Takk for et informativt svar. Dette med termografering må være en bedre måte enn å måle lekkasjeverdier i absolutte tall. Da bør man finne defektene. Det ville føles godt å vite at man har gjort det man kan.
(At det koster penger å trykkteste forstår jeg, og i mitt tilfelle også å utbedre, siden byggmesteren min jobber på løpende.)
termograferingen er ganske poengløs uten trykksetting.

A AndersS skrev:
Nå har jeg et eldre etterisolert hus og der ligger vindsperren på loftet oppå isolasjonen uten å være festet.
Kanskje ikke noe som kan anvendes på et nytt hus, men likevel et eksempel.
Det er jo ikke superviktig at det er vindtett.

I Installation skrev:
Det er jo ikke superviktig at det er vindtett.
Du bør nok sitere ts i stedet basert på dialogen.;) Det er ikke jeg som vil teste tettheten i vindskydd.

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.