B bullemedbulle skrev:
Er midt oppe i byggesaksprosessen der riving av et par eternittplater må gjøres, ikke en total fasadebytte altså, men bare en mindre del av fasaden. Etter innsending av rivningsplan der jeg sier at jeg som eiendomsbesitter river og håndterer eternitten, får jeg til svar at kommunen vil at jeg ansetter sertifisert firma for det.

Finnes det virkelig lovstøtte for kommunen å kreve dette? Så lenge jeg er eiendomsbesitter og ikke får hjelp av vennene mine, så skal det vel være uproblematisk å utføre selv?
Vil man utsette seg selv og vennene sine for livsfare så. Men det er greit, det merkes ikke før om ca 20 år! Det finnes en grunn til hvorfor kommunen vil gå inn og "styre" litt når det kommer til asbest, p.g.a. at folk ikke leser seg opp, oppfører seg typisk svensk (Det kan være nok å utsette seg for asbest ÉN gang for å utvikle lungekreft men ja, det der er vel ikke så farlig), og setter penger foran sin egen- og sin families (om slik finnes) helse, noe som igjen fører til økte kostnader for samfunnet.

• Haha
Tubes og 7 andre
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Vil man utsette seg selv og vennene sine for livsfare så. Men det er greit, det merkes ikke før om ca 20 år! Det finnes en grunn til hvorfor kommunen vil gå inn og "styre" litt når det kommer til asbest, p.g.a. at folk ikke leser opp, oppfører seg typisk svensk (Det kan være nok å utsette seg for asbest EN gang for å utvikle lungekreft men æsj, det der er sikkert ikke så farlig), og setter penger foran sin egen- og sin families (om slik finnes) helse som igjen fører til økte kostnader for samfunnet.
Kvalifisert skitsnakk.
Alle dere som lurer, hør ikke på denne

• Liker
  • Haha
Kurtivan og 8 andre
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Kvalifisert skitsnakk.
Alle dere som lurer, hør ikke på denne
Da må de ha løyet under utdanninger/kurs som man har gått altså? Har også blitt ført bak lyset under mine 20 år i asbestrelatert bransje, men også bedratt av utdannede asbestsanerere som man har snakket med gjennom årene som alle sier det samme.. Attans.

• Haha
Ubbe55 og 4 andre
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Da må de ha løyet under utdanninger/kurs som man har gått altså? Har også blitt ført bak lyset i mine 20 år i asbestrelatert bransje, men også bedratt av utdannede asbestsanerere som man har snakket med gjennom årene som alle sier det samme.. Attans.
Hadde det vært så farlig som du hevder så hadde alle som gått på en fortau hatt lungekreft da det fantes asbest i bremsebelegg før. Man skal jo ha respekt for asbest men man trenger jo ikke bli hysterisk.

• Liker
Rd 350 og 9 andre
  • Laddar…
Sittställning
D Dalaan skrev:
Da må de ha løyet under utdanninger/kurs som man har gått altså? Har også blitt ført bak lyset under mine 20 år i asbestrelatert bransje, men også bedratt av utdannede asbestsanerere som man har snakket med gjennom årene som alle sier det samme.. Attans.

"We are all exposed to small amounts of asbestos in the air. Asbestos related diseases are typically associated with a long term workplace exposure to high levels of airborne asbestos fibres."

Kursene lyver ikke, asbest er farlig men ikke fullt så dødelig som mange tror.

https://www.rbkc.gov.uk/newsroom/public-health-advice-air-quality-and-asbestos

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Da må de ha løyet under utdanninger/kurs som man har gått altså? Har også blitt ført bak lyset under mine 20 år i asbestrelatert bransje, men også bedratt av utdannede asbestsanerere som man har snakket med gjennom årene som alle sier det samme.. Søren.
Men tenk et skritt lenger. Du overdriver noe kopiøst.

T TheGame skrev:
Men funder et steg lenger. Du overdriver noe kopiøst.
Virkelig ikke. Vet du ikke hva du holder på med så kan det være nok med en gang.

Sittställning Forlowt skrev:
"We are all exposed to small amounts of asbestos in the air. Asbestos related diseases are typically associated with a long term workplace exposure to high levels of airborne asbestos fibres."

Kursene lyger ikke, asbest er farlig men ikke fullt så dødelig som mange tror.

[lenke]
Det finnes forskjellige typer asbest dog.

G-83 G-83 skrev:
Hadde det vært så farlig som du hevder så hadde alle som gått på en fortau hatt lungekreft da det fantes asbest i bremseklosser før. Man skal visst ha respekt for asbest men man trenger jo ikke bli hysterisk.
Nei, med tanke på at det finnes ulike typer av asbest.

A
Gjetningsvis er jobben allerede gjort. Men hvis man ikke ser på datoen på tråden, så blir det jo så.

Men hvis det ikke er gjort, så bruk verneklær og maske så er det chill. Pakk det som gjenvinningsstasjonen vil ha det pakket så er det også chill.

• Liker
guggen
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Gjetningsvis er jobben allerede gjort. Men hvis man ikke sjekker datoen på tråden, så blir det jo slik.

Men om det ikke er gjort, så bruk verneklær og maske så er det chill. Pakk det som tipp vil ha det pakket, så er det også chill.
Joda, jeg sjekket datoen, men kunne ikke la være å skrive :)

Du glemte: Ta ikke med maske eller verneklær inn ved ombytte (y)

T TheGame skrev:
Kvalifisert skitsnakk.
Alle dere som lurer, lytt ikke til denne
Har både revet asbets tak og røykt samtidig for noen år siden og har det jævlig bra fortsatt

Sittställning
D Dalaan skrev:
Det finnes ulike typer av asbest dog.
Snygg redning...

Rkarlsson skrev:
Gjetningsvis er jobben allerede gjort. Men sjekker man ikke datoen på tråden, så blir det jo så.

Men om det ikke er gjort, så bruk verneklær og maske, så er det chill. Pakk det inn som gjenvinningsstasjonen vil ha det pakket, så er det også chill.
Rkarlsson skrev:
Gjetningsvis er jobben allerede gjort. Men sjekker man ikke datoen på tråden, så blir det jo så.

Men om det ikke er gjort, så bruk verneklær og maske, så er det chill. Pakk det inn som gjenvinningsstasjonen vil ha det pakket, så er det også chill.
Yes, kan bekrefte at jobben er gjort :D
Verneklær, maske med P3-filter på en småregnfull dag i vår ifølge kunstens alle regler.

Har stor respekt for asbest og hva det kan forårsake, men spørsmålet mitt i dette forumet gjaldt jo heller hvordan lovgivningen ser ut og om kommuner har lovlig rett til å kreve at et sertifisert firma utfører det for meg. I mitt tilfelle la de jo ned sitt krav da jeg viste at jeg var godt informert om sikkerheten. Og jeg følte meg trygg i tiltakets lille omfang og at det ble utført utendørs. Men hvis vi river hele fasaden i fremtiden, vil jeg definitivt ansette et sertifisert firma!

• Liker
Fredrik99 og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.