20.349 lest ·
98 svar
20k lest
98 svar
Kan kommunen kreve at jeg ansetter firma for å rive eternitt?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 innlegg
Men om du har gått kurs, så gjetter jeg at du ev. utsettes for asbest i arbeidet ditt. Og da sannsynligvis veldig mye mer enn en privatperson som river litt eternit en eller to ganger i løpet av en livstid.
Da skal man selvfølgelig ikke ta noen sjanser i det hele tatt, sannsynligheten blir ikke ubetydelig hvis man utsettes for asbest yrkesmessig om og om igjen. Selv om det da neppe er noen garantert død det handler om.
I teorien er det nok med en eneste eksponering, men sannsynligheten for å bli rammet ved en enkelt forhøyet eksponering er så lav at den ikke kan måles. Selv om du utsetter hele jordens befolkning for en eneste eksponering, så er det tvilsomt om man ville finne én eneste som ble syk av det.
Men utsetter du deg ofte for høye nivåer av asbest, så er det en helt annen sak.
Så er det vel også slik at riving av eternittplater utendørs ikke gir en veldig høy eksponering. Det frigjøres asbest i små mengder når man tilfeldigvis sprekker en plate, og det ventileres raskt bort.
Men man skal selvfølgelig fortsatt beskytte seg med åndedrettsmaske, og enten ha engangsklær på seg, eller være litt forsiktig med klærne så man ikke drar med seg asbestfiber på vei til vaskemaskinen.
Da skal man selvfølgelig ikke ta noen sjanser i det hele tatt, sannsynligheten blir ikke ubetydelig hvis man utsettes for asbest yrkesmessig om og om igjen. Selv om det da neppe er noen garantert død det handler om.
I teorien er det nok med en eneste eksponering, men sannsynligheten for å bli rammet ved en enkelt forhøyet eksponering er så lav at den ikke kan måles. Selv om du utsetter hele jordens befolkning for en eneste eksponering, så er det tvilsomt om man ville finne én eneste som ble syk av det.
Men utsetter du deg ofte for høye nivåer av asbest, så er det en helt annen sak.
Så er det vel også slik at riving av eternittplater utendørs ikke gir en veldig høy eksponering. Det frigjøres asbest i små mengder når man tilfeldigvis sprekker en plate, og det ventileres raskt bort.
Men man skal selvfølgelig fortsatt beskytte seg med åndedrettsmaske, og enten ha engangsklær på seg, eller være litt forsiktig med klærne så man ikke drar med seg asbestfiber på vei til vaskemaskinen.
Ja, en hel fasade er jo ganske omfattende og omstendelig som privatperson. Da er det bedre med et firma som tar dit container og har alt møkk siden før =)B bullemedbulle skrev:Yes, kan bekrefte at jobben er gjort
Verneklær, maske med P3-filter på en lett regnfull dag i vår ifølge kunstens alle regler.
Har stor respekt for asbest og hva det kan forårsake, men mitt spørsmål i dette forumet gjaldt jo heller hvordan lovgivningen ser ut og i hvilken grad kommuner har lovlig rett til å kreve at et sertifisert firma utfører det for meg. I mitt tilfelle droppet de jo kravet sitt da jeg viste at jeg var velinformert om sikkerheten. Og jeg følte meg trygg i tiltakets lille omfang og at det ble utført utendørs. Men hvis vi river hele fasaden i fremtiden, vil jeg definitivt ansette et sertifisert firma!
Bygningsveteran
· 2 675 innlegg
Så er det jo også slik at jo større jobb desto større kostnad.Rkarlsson skrev:
Å rive en fasade er ikke en avansert jobb.
Kjøp noen billige engangs overaller og godkjente munnbind for asbest.
Riv, pakk inn, kast overallen i en sekk ved dagens slutt og gå og dusje.
Gjenta til det er klart.
Jeg har ikke noen angst over det, men møtt flere enn en "Vanlig knegare" gjennom årene som har sagt det samme: "Sprut litt vann på't først bare, så er det greit, så farlig er det ikke". Mens utdannede mennesker sier det motsatte. Jeg velger å lytte til de som faktisk vet, ikke noen som-har-skriblet-litt-her-og-der-og-derfor-kan-alt. Om du tror at jeg er redd bare fordi jeg videreformidler det jeg har lært, er det opp til deg.T TheGame skrev:
Jeg antar at du jobber i bransjen og derfor taler i egen sak.D Dalaan skrev:
Du synes det er relevant til trådens tema?D Dalaan skrev:Jeg har ikke noen angst over det, men støtt på flere enn en "Vanlig knegare" gjennom årene som har sagt det samme: "Sprut litt vann på't først bare så er det rolig, så farlig er det ikke". Mens utdannede mennesker sier det stikk motsatte. Jeg velger å lytte til de som faktisk vet, ikke noen som-har-skrevet-litt-her-og-der-og-derfor-kan-alt. Om du tror at jeg er redd bare fordi jeg videresender det jeg har lært er det opp til deg.
Du kanskje jobber i bransjen og vil ha jobb
Hadde tråden handlet om plastposens være eller ikke være så hadde jeg svart nei på det spørsmålet, men med tanke på trådens innhold så vet jeg ikke helt hva jeg skal svare og lurer snarere på om du vet hva det handler om... Skriver du i 10 andre tråder samtidig og kanskje roter sammen ting?T TheGame skrev:
Nei, det er ingen garanti for at man dør akkurat som du skriver, uten det avhenger litt av hvor fibrene setter seg i lungene, og er man uheldig kan det - som tidligere skrevet - være nok med en eksponering.H hempularen skrev:Men om du har gått kurs, så gissar jeg at du eventuelt utsettes for asbest i ditt arbeid. Og da trolig veldig mye mer enn en privatperson som river litt eternitt en eller to ganger i løpet av et liv.
Da skal man selvfølgelig ikke ta noen sjanser i det hele tatt, sannsynligheten blir ikke forsvinnende liten hvis man utsettes for asbest yrkesmessig om og om igjen. Selv om det da knapt er noen garantert død man snakker om.
I teorien er det nok med en eneste eksponering, men sannsynligheten for å bli rammet ved en enkelt forhøyet eksponering er så lav at den ikke kan måles. Selv om du utsetter hele jordens befolkning for en enkelt eksponering, så er det tvilsomt om man vil finne noen eneste som blir syk av det.
Men utsetter du deg ofte for høye mengder asbest så er det en helt annen sak.
Så er det vel også slik at rivning av eternittplater utendørs gir ikke noen veldig høy eksponering. Det frigjøres asbest i små mengder når man tilfeldigvis sprekker en plate, og det ventileres raskt bort.
Men man skal selvfølgelig likevel beskytte seg med åndedrettsmaske, og enten ha engangsklær på seg, eller være litt forsiktig med klærne slik at man ikke sprer asbestfiber på vei til vaskemaskinen.
Svammel legger ned dette herD Dalaan skrev: