T TheGame skrev:
Svammel lægger ned det her
Svar på dette: Hvordan kan mine asbestrelaterte innlegg ikke være relevante i en tråd som handler om nettopp asbest? Vanskelig å ta et nederlag fra en novise byggahusare som ikke har skrevet flere tusen innlegg?

D Dalaan skrev:
Svara på det her: Hvordan kan mine asbestrelaterte innlegg ikke være relevante i en tråd som handler om nettopp asbest? Vanskelig å ta et nederlag fra en nybegynner byggahusare som ikke har skrevet flere tusen innlegg?
Fordi det ikke er asbestens farlighet i seg selv som tråden handler om. Det handler om hvilke krav kommunen har lovlig rett til å stille på hvem som skal utføre jobben.
Vil man diskutere om asbest er farlig eller ikke, så finnes det en milliard andre tråder til det.
At det er asbest er en del av bakgrunnen, men vi kan bytte ut ordet asbest til flamingobæsj om det føles bedre.

• Liker
  • Haha
Dalaan og 4 andre
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Nei det er ingen garanti for at man dør akkurat som du skriver, uten det avhenger litt av hvor fibrene setter seg fast i lungene og har man uflaks så kan det – som tidligere skrevet rekke med en eksponering.
Jo, strengt teoretisk rekker det med en eneste eksponering for at du skal dø.

Men det rekker at du tilfeldigvis blir truffet av en romstein en eneste gang også, i begge tilfellene dør du. Men sannsynligheten for at du skal treffes av en romstein er skyhøyt større enn at du skal bli syk av EN eksponering av asbest.

Likevel er det ganske uvanlig at folk uroer seg for romsteiner.

• Liker
  • Elsker
  • Haha
Dowser4711 og 3 andre
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo, strengt teoretisk sett, er det nok med en eneste eksponering for at du skal dø.

Men det er nok at du tilfeldigvis blir truffet av en romstein en eneste gang også, i begge tilfeller dør du. Men sannsynligheten for at du skal bli truffet av en romstein er skyhøyt større enn at du skal bli syk av ÉN eksponering av asbest.

Allikevel er det ganske uvanlig at folk bekymrer seg for romstein.
Ja herregud, hva skal man si.. Er du nervøs for at jeg har rett?
Et kjapt eksempel: Bli asbestsmart, via sef.se "Problemet er at asbest er livsfarlig å puste inn, selv i små mengder er det farlig"

S Stuff skrev:
For det er ikke asbestens farlighet i seg som tråden handler om. Det handler om hvilke krav kommunen har lovlig rett til å stille på hvem som skal utføre jobben.
Vil man diskutere om asbest er farlig eller ei så finnes det en milliard andre tråder til det.
At det er asbest er en del av bakgrunnen men vi kan bytte ut ordet asbest til flamingobajs om det føles bedre.
Jeg tok opp mulige årsaker til hvorfor kommuner stiller krav/kommer med anbefalinger hvordan man skal håndtere et potensielt livsfarlig stoff.

D Dalaan skrev:
Ja herregud hva skal man si.. Er du nervøs over at jeg har rett?
Et raskt eksempel: Bli asbestsmart, via sef.se "Problemet er at asbest er livsfarlig å puste inn, også i små mengder er det farlig"
Hvordan forklarer du da at ikke hele befolkningen dør av asbestosrelaterte sykdommer til tross for at en som oppholder seg i en storby puster inn mellom 1000 og 5000 asbestfibrer hver døgn?

• Liker
  • Haha
Dalaan og 4 andre
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Fordi det ikke er farligheten av asbest i seg selv som tråden handler om. Det handler om hvilke krav kommunen har lovlig rett til å stille for hvem som skal utføre jobben.
Ønsker man å diskutere om asbest er farlig eller ei, finnes det en milliard andre tråder for det.
At det er asbest er en del av bakgrunnen, men vi kan bytte ut ordet asbest med flamingobæsj om det føles bedre.
useless useless skrev:
Hvordan forklarer du da at ikke hele befolkningen dør av asbestrelaterte sykdommer til tross for at en som oppholder seg i en storby puster inn mellom 1000 og 5000 asbestfibre hver dag?
Kan det være tredje gangen jeg skriver dette: Fordi asbest er et samlenavn for flere typer (y)

D Dalaan skrev:
Kan det være tredje gangen jeg skriver dette: Fordi asbest er et samlingsnavn for flere typer (y)
Ok. Så de fibrene som ble frigjort fra bremsebelegg og byggematerialer på 50-, 60- og 70-tallet er av en annen type enn de som frigjøres hvis man river en 50 år gammel eternittfasade i dag?

For de som pustet inn fibre for 40-50 år siden har vel ikke alle dødd av asbestrelaterte sykdommer?

• Liker
  • Haha
Dalaan og 2 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det frigjøres ingen asbestfibre hvis man river et par plater på en gammel eternittfasade. Man plukker ned platene intakte og asbestfiberen er bundet i portlandsementgelen.

Man bryter ikke i stykker, knuser, borer, sager eller sliper platene. Det er slike tiltak som frigjør asbestfiberen fra sementen.

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Så de fibre som frigjørtes fra bremsebelegg og byggematerialer på 50-, 60- og 70-tallet er av en annen type enn de som frigjøres om man river en 50 år gammel eternittfasade i dag?

For de som pustet inn fibre for 40-50 år siden har vel ikke samtlige dødd av asbestrelaterte sykdommer?
Lustig kuggfråga, du er morsom du :crysmile:

Hvordan kommer det seg at folk ikke leser ordentlig? Har jeg skrevet at man garantert dør om man puster inn asbest?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det frigjøres ingen asbestfibre om man river et par plater på en gammel eternittfasade. Man plukker ned platene intakte og arbestfibrene er bundet i portlandsementgelen.

Man bryter ikke i stykker, knuser, borer, sager eller sliper platene. Det er slike tiltak som frigjør asbestfiberen fra sementen.
Om man derimot som privatperson ikke har en anelse om hva asbest er og hvilke risikoer som finnes, kanskje det er bra å bli informert om det? I stedet for å bare høre "kommunen kan ikke bestemme en dritt, du har loven på din side! Riv på det er rolig jeg har selv gjort det 40000 ganger!" Så kanskje man river, kaster ned eventuelle plater som går i stykker, ned med dritten i en pose, inn i bilen, kommer hjem, tar av jakken man hadde på seg når man rev og henger den opp sammen med familiens resterende klær, tar av seg sine hjemmearbeidsklær og kaster dem inn i vaskemaskinen sammen med andre klær osv osv.

D Dalaan skrev:
Hvordan kan det ha seg at folk ikke leser ordentlig? Har jeg skrevet at man garantert dør om man puster inn asbest?
Du har jo skrevet flere ganger at det er livsfarlig i små mengder og at det er nok med en eksponering.

For å være enige om hva vi diskuterer; Hva synes du inngår i begrepene "små mengder" og "en eksponering"?

• Liker
  • Haha
guggen og 3 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dalaan skrev:
Om man derimot som privatperson ikke har en anelse om hva asbest er og hva risikoene er, kanskje det er bra å bli informert om det? I stedet for å bare få høre "kommunen kan ikke bestemme en dritt, du har loven på din side! Riv i vei, det er rolig jeg har selv gjort det 40000 ganger!" Så kanskje man river, kaster ned eventuelle plater som går i stykker, ned med dritten i en pose, inn i bilen, kommer hjem, tar av seg jakken man hadde på seg når man rev og henger den sammen med familiens øvrige klær, tar av seg sine hjemmejobbeklær og kaster dem i vaskemaskinen sammen med andre klær osv osv.
Første svaret i tråden inneholder informasjon om dette. Arbeidstilsynets info til privatpersoner. Første underoverskrift på hjemmesiden i lenken:

Svensk tekst fra nettside om hvordan man håndterer asbest, inkludert arbeidsmiljøretningslinjer for privatpersoner.

• Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har jo skrevet flere ganger at det er livsfarlig i små mengder og at det holder med en eksponering.

For å være enige om hva vi diskuterer; Hva synes du inngår i begrepene "små mengder" og "en eksponering"?
useless useless skrev:
Du har jo skrevet flere ganger at det er livsfarlig i små mengder og at det holder med en eksponering.

Vi begynner her i stedet så vi er enige om hva vi diskuterer:
Synes du ikke at det er forskjell når man skriver at det KAN holde med å bli eksponert en gang (som jeg har skrevet), enn når man skriver "det holder med en gang"?

D Dalaan skrev:
Vi begynner her i stedet så vi er enige om hva vi diskuterer:
Du synes ikke at det er forskjell når man skriver at det KAN være nok å bli eksponert én gang (som jeg har skrevet), enn når man skriver "det er nok med én gang"?
Jo men nå er det nok med at 1 en asbestfiber tar seg ned i en lunge og det kan være kjørt.
Mange har blitt rammet av dødelig lungekreft etter å ha fått ned asbestfiber
Så hvorfor ta sjansen? Er jo bare å følge arbeidsmiljøverkets regler, mye enkelt!.

• Liker
Dalaan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.