B bullemedbulle skrev:
Jo, men fortsatt grunnproblemet gjenstår at kommunen ikke bør kunne stille krav om å ansette firma. Så innebærer ditt forslag også merkostnader da fibercementskiver heller ikke er gratis, så da prøver jeg heller å få kommunen til å innse at de tar feil :)
Nei de kan ikke tvinge deg til å ansette et firma.

• Liker
Peter787
  • Laddar…
Jeg vet at min kommune har anbefalt sertifisert firma ved håndtering av asbest, men har krevd attest/kvittering fra deponi for å vise at materialet har blitt håndtert på en korrekt måte.

• Liker
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bullemedbulle skrev:
Jo, men fast grunnproblemet gjenstår fortsatt at kommunen ikke bør kunne stille krav på å ansette firma. Så medfører ditt forslag også merkostnader da fibersementplater heller ikke er gratis, så da prøver jeg heller å få kommunen til å innse at de tar feil :)
Jeg tror ikke det er sikkert at de tar feil rent juridisk. Kommunen er satt til å overvåke deg slik at du ikke gjør noe dumt. De har stor frihet i denne myndighetsutøvelsen.

Din jobb er å levere et forslag til kontrollplan, men det er kommunen som beslutter om å gi deg startbeskjed med basis i denne kontrollplanen. Kontrollplanen for rivningstiltak skal ifølge Boverket angi:

• Bullet point om behov for særlige beskyttelsestiltak ved rivning, med fokus på risiko for skade fra materialer som inneholder asbest eller PCB.

Er det kommunens oppfatning at det kreves spesielt sertifisert personell for å håndtere eternitten, så kan de nekte deg startbeskjed om dette ikke finnes med i kontrollplanen.

Les her:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...errar-entreprenorer/kontrollplanens-innehall/

Og her:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/startbesked/

• Liker
Luddis_1
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Jeg vet at min kommune har anbefalt sertifisert firma ved håndtering av asbest, men krevd attest/kvittering fra deponi for å vise at materialet har blitt håndtert på en korrekt måte.
Høres ut som en fornuftig kommune. Kanskje kan TS teste dette i sitt forslag til kontrollplan og se hva som skjer i det tekniske møtet med denne tilnærmingen. Spørsmålet er dog om TS ønsker å utsette seg for den usikkerheten det innebærer å undersøke akkurat hvor langt kommunen er villig til å gå i denne saken.

T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jeg tror ikke sikkert at de har feil rent juridisk. Kommunen er satt til å overvåke deg så du ikke gjør noe dumt. De har stor frihet i denne myndighetsutøvelsen.

Jobben din er å legge frem et forslag til kontrollplan, men det er kommunen som beslutter å gi deg igangsettingstillatelse basert på denne kontrollplanen. Kontrollplanen for rivningstiltak skal ifølge Boverket angi:

[bilde]

Er det kommunens mening at det kreves spesielt sertifisert personale for å håndtere eternitten, kan de nekte deg igangsettingstillatelse hvis dette ikke finnes med i kontrollplanen.

Les her:
[lenke]

Og her:
[lenke]
Det han trenger er noe som ligner denne teksten, hva han som byggherre skal gjøre med sine eternittplater. Jeg tror det er kun dette kommunen spør etter, slik fungerer det i Umeå.

Asbest fra privatpersoner

Dåva DACs tjenestetilbud er rettet mot bedriftskunder. Det finnes imidlertid et unntak, og det er mottak av asbestklassifisert rivningsavfall. Som privatperson er det altså mulig å levere f.eks. takpanner eller fasadeskiver i eternitt hos Dåva DAC på Dåva Næringspark.

1. Deklarasjon skal sendes inn og godkjennes på forhånd

Før avfallet kan transporteres hit må en avfallsdeklarasjon sendes inn og godkjennes. Avfallsdeklarasjon finnes å hente digitalt herpdf.png og på skjemaet står det hvor det skal sendes. Dåva DAC svarer med de kundeopplysninger som trengs for at avfallet skal kunne leveres. Obs at behandlingen kan ta opptil tre dager. Ingen levering uten godkjent deklarasjon.

Som privatperson er man ikke underlagt de regelverk som finnes angående yrkesmessig håndtering og transport av asbestavfall. Vi anbefaler likevel at verneutstyr i form av heldekkende klær og hansker samt ved behov også åndedrettsmaske med partikkelfilter brukes ved håndteringen.

2. Emballere riktig

Så har det løst seg. En samtale med bygningsinspektøren var alt som trengtes der jeg gikk gjennom sikkerhetsprosedyren og viste at jeg hadde kontroll på håndteringen av eterniten. Da hadde de ingenting å si på det, så nå er det bare å kjøre! Takk for alle tips og resonnering!

• Liker
Alexn72 og 9 andre
  • Laddar…
T
B bullemedbulle skrev:
Så har det løst seg. En samtale med bygningsinspektøren var alt som trengtes der jeg gikk gjennom sikkerhetsprosedyren og viste at jeg hadde kontroll på håndteringen av eternitten. Da hadde de ingenting å si på det, så nå er det bare å kjøre på! Takk for alle tips og resonementer!
Så med andre ord fikk du den hjelpen som trengtes via byggahus.se? og da ble alt godkjent :D for å rive selv?

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Så med andre ord fikk du den hjelpen som trengtes via byggahus.se? og da ble alt godkjent :D for å rive selv?
Yes! Hva ville man vært uten dette forumet

En liten innskytelse er at det er bra om man leverer inn eterniten og får kvittering på det for å kunne vise at det iallfall har gått riktig for seg...

• Liker
MetteKson
  • Laddar…
S
B bullemedbulle skrev:
Er midt i byggesaksprosessen hvor riving av et par eternittplater trengs å gjøres, ikke en total fasadeendring altså, men bare en mindre del av fasaden. Etter innsending av rivningsplan hvor jeg sier at jeg som eiendomseier river og håndterer eternitten, får jeg til svar at kommunen vil at jeg skal ansette sertifisert firma for det.

Finnes det virkelig lovhjemmel for kommunen å kreve dette? Så lenge jeg er eiendomseier og ikke får hjelp av vennene, skal det vel være uproblematisk å utføre selv?
Det er vel bra hvis man bruker en ordentlig åndedrettsmaske type Sandstrøms med partikkelfilter og vernebriller. Eternitten skal ikke være spesielt farlig så lenge den ikke går i stykker, hvilket imidlertid kan være vanskelig å unngå ved riving.

Staffans2000
A Alexn72 skrev:
En liten inflikning är att det er bra om man leverer inn eternitten og får kvittering på det for å kunne vise at det i hvert fall har gått riktig til...
Hva! Hvorfor det? Hva kunne ha skjedd uten denne kvitteringen?

Staffans

Staffans2000
S Stego1 skrev:
Det er vel vellykket om man bruker en ordentlig pustemaske type Sandströms med partikkelfilter og vernebriller. Eternitten skal ikke være spesielt farlig så lenge den ikke går i stykker, noe som riktignok kan være vanskelig å unngå ved riving.
Men står man utendørs og ikke trykker nesen inn i bruddstedet, fungerer et brekkjern alldeles utmerket.

Staffans

S
T Takläggare skrev:
Jeg har bygget noen hus i egenregi, det man kan si om kommune og en byggesaksbehandler er at de kan virkelig ikke alt, jeg må ofte rette kommunen, noen ganger via lover og paragrafer, men de retter seg alltid etter at de har blitt overbevist, noen ganger kan det være en ung gutt eller jente som er saksbehandler, de er knapt tørre bak ørene, samt veldig uerfarne, da må man trå til og forklare hvordan det fungerer, det enkleste pleier å være å spørre hvorfor de ikke kan jobben sin, så går det bra fart.
Ofte nyutdannede bygningsingeniører uten praktisk erfaring. Men nå mente jo en viss sosialdemokrat, Leif Pagrotsky at man ikke trengte praktisk erfaring for å gå på høyskole. Det stemmer kanskje hvis du skal bli politiker, men ellers bør man ha praktisk erfaring før høyskolestudiene. Det er jo virkeligheten man skal virke i. Teorien har oppstått fra praksis og ikke omvendt. Men så har høyskoleutdanning lav kvalitet i Sverige nå om dagen.

• Liker
mikethebik
  • Laddar…
S
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men står man utendørs og ikke trykker nesa inn i bruddstedet, funker en brekkstang alldeles utmerket.

Staffans
Så er det, men jeg ville nok brukt maske likevel.

Staffans2000
S Stego1 skrev:
Så är det, men jag skulke nok bruke maske likevel.
Det er fritt valg. Man gjør det som føles best.

Staffans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.