19.337 lest ·
56 svar
19k lest
56 svar
Jeg kaster inn håndkleet!
Leilighetsfikser
· Sverige
· 504 innlegg
Om du ikke har kontroll på standarden som er norm, trenger du jo å spesifisere alt arbeid og den metodikk som håndverkeren skal jobbe etter, så det kan være verdt å lese på og forstå standarden som flere her har henvist til.D Derbyboy skrev:Jeg forstår......
Min absurde nøyaktighet skyldes nok i mange tilfeller at jeg ikke vet hva som er akseptabelt. Skulle det være ok ifølge AMA tror jeg nok at jeg ville godtatt utførelsen.
Eksempel:
Jeg vil ha et parkettgulv i stuen. Jeg vil ha gulvvarme foran en vindusrekke. Underlaget er gulvspon 22mm. Jeg hadde tenkt å legge T2 reflectaskiver der jeg vil ha gulvvarmen og resten av overflaten gulvgips og deretter parkett over hele flaten.
Jeg sier til håndverkeren at jeg vil ha akkurat dette parkett og gulvvarme foran vindusrekken.
Han gjør jobben og alt er fryd og gammen til parkettgulvet begynner å knirke.
Da kommer det frem at både reflectaskivene og gulvgips kan legges på gulvspon, men det er da underforstått at gulvsponet må være godt skrudd fast i underliggende bjelkelag. I dette tilfellet var det bare mangelfullt spikret.
Hvem bekoster utbedringen?
Har håndverkeren gjort feil som ikke undersøkte at gulvsponet er festet forsvarlig?
Håndverkeren vil med stor sannsynlighet hevde at jeg har fått det jeg ba om, og at han ikke tar ansvar for om gulvsponet var tilstrekkelig festet.
Om du skal utforme en avtale i superdetalj trenger du å ansette en skikkelig dyktig advokat, som i seg selv vil koste mer enn hele byggeprosjektet...
Leilighetsfikser
· Sverige
· 504 innlegg
Det må være en advokat som er spesialist på byggekontrakter, men advokatens oppgave er å utforme avtalen i henhold til dine instruksjoner, så det er du som må besitte fagekspertisen, advokaten har kunnskapen om hvordan man utformer selve avtalen, ikke byggnormene.D Derbyboy skrev:
Men det var svar på spørsmålet hvordan du skal "sikre opp" at leverandøren skal gjøre jobben nøyaktig slik du vil ha det.
Det er deretter et helt annet spørsmål hvordan du skal finne en leverandør som tar på seg jobben, og det blir neppe billig. Men sånn er det i alle avtaler, jo flere krav du som kunde stiller, desto dyrere blir avtalen for deg. "Hver krav koster penger å stille". Så man skal, som kunde, ikke stille flere krav enn nødvendig, for å få det man vil ha.
Hadde du flere firmaer som malte?S Styrman_jansson skrev:Jeg ville sagt til deg å ikke ha for store forventninger. Dessverre.
Jeg hyret inn malere for innvendig maling til mitt husbygg, da jeg dels ikke rakk å male selv, dels ønsket å ha en riktig fin finish i vårt nye hus.
Resultatet ble blandet. Jeg har malt ganske mye før ved oppussing av vårt forrige hus, og ærlig talt holdt det jeg malte generelt en høyere standard, til tross for at jeg er amatør. Når de ville ha ekstra betalt for at jeg ønsket det skulle se bra ut, sa jeg nei. Jeg hadde tenkt å bruke dem til sluttstrøket utendørs også, men valgte å gjøre det selv etter dette.
Det skal dog sies at de var utrolig mye raskere enn hva jeg er. Når jeg maler går jeg ofte tilbake flere ganger og forbedrer, og bruker mye tid på å maskere nøye.
Jeg hadde i alle fall høyere tanker om malere. Finnes det ingen yrkesstolthet?
(Det skal også sies at jeg ikke valgte det billigste tilbudet, og at de hadde flere gode referanser)
Leilighetsfikser
· Sverige
· 504 innlegg
Det kan man mene, men det beste er nok å skrive det inn i kontrakten og kreve at en uavhengig besiktigelsesmann må godkjenne bygget uten merknader før leveransen er godkjent, og først da kan de fakturere. Så lenge jobben er kortere enn en måned, ellers må man dele opp leveransene i deler. Slik gjør vi ofte i min bransje (IT).D Derbyboy skrev:
Allvitende
· Östergötland
· 4 362 innlegg
Risikoen finnes, ut fra hvordan du beskriver deg, at du ikke er fornøyd med gjeldende anbefalinger/regelverk/standard for kvalitetsvurdering og evt. tiltak.D Derbyboy skrev:
Deretter er ikke regelverkene svart/hvitt, men tillater avvik avhengig av forutsetninger, f.eks. at tiltak av en feilaktig ikke er rimelig i forhold til kostnad, men det kan i stedet bli en prisreduksjon.
Sluttresultatet er også avhengig av hvilket materiale, produkter, etc., som brukes og hva enkelte produsenter har oppgitt som anbefalinger for bruk. Også her finnes fallgruver ut fra hvordan man benytter ulike produkter sammen. Også her finnes fallgruver da ingen bedrifter/håndverkere kjenner til alle produkter på markedet, om man f.eks. selv skulle kreve å få velge materiale.
Klikk her for å svare