D Derbyboy skrev:
Jeg har brukt de siste årene på å renovere. Så godt som all fritid, kvelder og helger har gått med til å dra ut til sommerstedet for å rive, legge nytt tak, drenere, bygge terrasse og fundere på neste moment.

Det har blitt på tide å ta inn proffer, ekte håndverkere.

Jeg ser egentlig bare to problemer med dette, og det er mitt kontrollbehov samt min noen ganger absurde nøyaktighet i arbeidet. Problemene er muligens beslektet.

Finnes det noen standarder som man kan kreve at byggherren følger ved f.eks. gipsing? Er det så enkelt at til gipsskiver følger det en manual, og står det i manualen at papirremsor skal brukes for trehus i skjøtene, kan man forutsette at byggherren bruker akkurat papirremsor og ikke glassfiberremsor. Når trengs metallvinkler kontra pappevinkler osv. i ytterhjørner?

Jeg vet at det for bad finnes bransjeregler for fliser, tettesjikt mm men finnes det tilsvarende for å sette opp f.eks. innertak eller er det igjen produktens manual man skal referere til i kontrakten?

Hvordan er det med vinduer? Finnes det bransjeregler for hvordan tetning skal gjøres, med hvilket materiale osv?

Oppsummert lurer jeg på hvordan jeg i størst mulig grad unngår å ende opp med et juksbygg til slutt? Altså, hvordan kan jeg gå frem for å i størst mulig grad sikre at byggherren bruker riktig byggteknikk ved de forskjellige momenter.

Muligens feil forumseksjon, men i så fall får moderator flytte.
Jeg kjenner meg igjen i følelsen din. Og saken er vel dessverre at de som er så nøyaktige at, eller i det minste ikke tar snarveier, er såpass dyre at det i praksis er umulig å ansette dem. Alternativt at de er så fullbooket at det er nærmest umulig å få tak i dem.

Når jeg henter inn håndverkere er jeg alltid hjemme. Overvåker alt. Løpende. Jeg er sikkert en veldig krevende kunde. Jeg prøver å kompensere det ved å prøve å være "kul" ellers. Fyren som gjorde badet vårt liker cola - inge problem, han har fri tilgang til cola når han er her og jobber. Han må ta det "onde" med det "gode". Hendte at jeg måtte si "dette er ikke greit, denne snarveien godtar jeg ikke". Summa summarum har det fungert greit. Og jeg har ansatt ham igjen. Og han ville komme tilbake til meg, krevende som jeg er, men ganske grei.

Men ville aldri sluppet han løs for det. Dessverre. Bare innse det.

• Liker
Donn
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
som bedriftseier pleier jeg å si til folk som skal gjøre om taket sitt (nesten bare plåt) pleier jeg å si
ta inn 5-6 tilbud
fjern det billigste og det dyreste, gå deretter for det som føles best,
ofte merker man ganske raskt om det vil fungere eller ikke med håndverkeren.
Sjekk ALLTID hva de har gjort tidligere
da du er en pirkete og nøye kunde ifølge deg selv, gjør du det enklest for både deg og håndverkeren å lage en lang liste over hvordan du vil ha det så detaljert som mulig.
Hadde en kunde en gang som ville ha et nytt tak på 120 kvm, han hadde laget 11 sider med informasjon og ville ha pris på 54 ulike delmomenter. Det ble ingenting med den kunden skal dog tillegges
Lykke til og betal ingenting på forskudd
Spørsmålet er jo hvordan man får tak i 5-6 tilbud. Det kan være utfordrende nok å få ett.

• Liker
  • Haha
emmel og 4 andre
  • Laddar…
D
Dessuten er det kanskje vanskelig å sammenligne tilbud hvis jeg tenker å kjøre løpende regning. I det minste når det gjelder prisen.

D Derbyboy skrev:
Dessutom er det kanskje vanskelig å sammenligne tilbud hvis jeg har tenkt å kjøre løpende regning. I det minste når det gjelder prisen.
Du gjør det ikke lett for deg ut fra hvordan du beskriver deg selv.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Du gjør det ikke lett for deg ut fra hvordan du beskriver deg selv.

Ok, hvordan gjør jeg det lettere for meg?

At det er vanskelig for meg fremgår med all ønskverdig tydelighet av tråden. Mine funderinger synes dog ikke å være helt uvanlige.

• Liker
Donn
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ok, hvordan gjør jeg det lettere for meg?

At det er vanskelig for meg fremgår med all ønskverdig tydelighet av tråden. Mine tanker synes dog ikke være helt uvanlige.
"Håndverk" som yrke, tjeneste, næringsgren, eller hvordan man nå vil omtale det, er... interessant.

Ansetter du en jurist, vil du at denne gjør en god jobb.
Ansetter du en taxisjåfør, så vil du at hen kjører deg trygt til riktig sted.
Ansetter du en frisør, så vil du at hen klipper deg ordentlig. Ikke bare foran der du ser, men også bak i nakken, der du ikke ser.
Ansetter du en bilmekaniker, så vil du at hen reparerer bilen din ordentlig, med gode deler. Ikke lapper sammen noe som er ødelagt med sølvteip når du ser bort.

Men når man skal ansette en håndverker, ja da forventes man bare å akseptere at man ansetter en bransje der det mer eller mindre er kutyme å ta noen snarveier, at man ikke gjør en helt ordentlig jobb. Og vil man at jobben skal bli ordentlig utført, og at man dessuten selv som kjøper av tjenesten vil kontrollere tjenesten man betaler for nå og da, ja nei, da må man jobbe med seg selv isteden; sine forventninger og sine kontrollbehov.

• Liker
Styrman_jansson og 7 andre
  • Laddar…
Jeg hadde tatt inn et lokalt firma som er opptatt av sitt rykte og velrenommert. Kjør deretter en time og prat gjennom hvilken nivå du vil ha på finishen. At de bygger ”korrekt” er jo noe man får stole på. Finishen kan du kanskje gjøre selv senere.

• Liker
Leif i Skåne og 1 annen
  • Laddar…
Eller om du vet hvordan man gjør alt så kan du kanskje ta permisjon så kan du selv fikse alt. Blir sikkert billigere også.

D Derbyboy skrev:
Ok, hvordan gjør jeg det enklere for meg?
.
Jeg vet faktisk ikke, det finnes ingen generelle løsninger, så du må nok prøve deg fram selv ut fra de kravene du har beskrevet i tråden.
Det finnes mengder av dyktige håndverkere, og begrepet bør nok deles opp i yrkeskategorier og virksomhetsområder.
Og så finnes det bedrifter som utfører ulike oppdrag/arbeid som krever ulik yrkeskompetanse/håndverkere.
I boligen gjør jeg det meste selv med litt hjelp fra ulike håndverkere.
I fritidsboligen leies det noen ganger et firma som tar helhetsansvaret, oppdraget spesifiseres på høsten og skal være klart til dato x på våren, og de har frie hender til å planlegge. Stoler fullt og helt på dem, f.eks. for badet var kravene til dusjhjørnet klart glass, 90*90, mellomprisklasse av kjent merke. Fire spotter i taket med dimmer.
Vifte med fuktighetsautomatikk og timerstyrt med trykknapp, stillest. Og slik fortsetter det.
Jeg kan stole på dem, og det er nok her du har din utfordring, kan du finne tilsvarende ut fra ditt detalj-/kontrollbehov?
Eller må du innta rollen som byggherre og byggeledere?

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tror det er en prosess. Forhåpentligvis finner jeg noen jeg kan stole på, og selvfølgelig finnes det dyktige og nøye håndverkere som er opptatt av å gjøre en god jobb.

Hvordan fungerer det når håndverkerne kjøper dusjglasset? Legger de på 100-200 prosent på prisen som elektrikere gjør, eller betaler du hva det koster på Bauhaus? At du må betale for tiden det tar å dra dit er selvsagt.

Ser ikke på detaljene men ser på helheten, vet ikke hvor de handler materialer og bryr meg ikke om stykkpris. For eksempel bruker jeg noen ganger materialer av høyere kvalitet da jeg har som krav å minimere vedlikehold.
Pleier å få en omtrentlig pris for oppdraget, som ikke varierer for mye.

D Derbyboy skrev:
Jeg har brukt de siste årene på å renovere. Så godt som all fritid, kvelder og helger har gått med til å dra ut til sommerstedet for å rive, legge nytt tak, drenere, bygge veranda og fundere på neste steg.

Det har blitt tid for å ta inn proffer, ekte håndverkere.

Jeg ser egentlig bare to problemer med dette, og det er mitt kontrollbehov samt min til tider absurde nøyaktighet i arbeidet. Problemene er muligens beslektet.

Finnes det noen standarder som man kan kreve at byggherren følger ved f.eks. gipsing? Er det så enkelt at til gipsplater følger det en manual, og står det i manualen at papirremser skal brukes for trehus i skjøtene, så kan man forutsette at byggherren bruker nettopp papirremser og ikke glassfiberremser. Når trengs metallvinkler kontra papivinkler osv. i ytterhjørner?

Jeg vet at for baderom finnes det bransjeregler for fliser, tette lag mm, men finnes det tilsvarende for å sette opp f.eks. innertak, eller er det igjen produktets manual som jeg skal henvise til i kontrakten?

Hvordan er det med vinduer? Finnes det bransjeregler for hvordan tetning skal gjøres, med hvilket materiale osv?

Oppsummert lurer jeg på hvordan jeg i muligste grad unngår å ende opp med et juksbygg til slutt? Altså, hvordan kan jeg gå frem for i muligste grad å sikre at byggherren bruker riktig byggteknikk ved de forskjellige stegene.

Muligens feil forumavdeling men i så fall får moderator flytte.
La en venn som har litt peiling på å bygge være med og renovere. Det er ikke feil å la noen andre se på bygget med friske øyne. Det er så lett å "snø seg inn" på en slags løsning på problemene.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Det var min kone som satte en stopper i fritidsboligen for mine prosjekter. ;)
Hun laget en overordnet plan og jeg skulle utføre uten egen medvirkning.
Selskapet som utfører nekter oppdrag med kundens medvirkning og at kunden sier "det fikser jeg senere". Alt skal være ferdig ved gjennomgang og bedriftseieren kontrollerer sammen med oss.

• Liker
kashieda og 1 annen
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Svettig med 4990 pluss moms :p

bruker det henvises til AMA når privatpersoner hyrer inn en håndverker for en totalrenovering?
Finnes å laste ned om man googler litt, om du gjør besiktigelse vil de utgå fra den om dere ikke har avtalt annet, siden det er bransjestandard og fordi du er privatperson henviser forbrukertjenesteloven nettopp til bransjestandard...

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
mowatom skrev:
Lite off topic, men når jeg jobbet på et innredningssnekkeri en gang i tiden, hadde vi en sykt pirkete cnc-gubbe. Man kunne høre ham brøle rett ut -Hva er det for en jævla hjon til leverandør på de her mdf-platene? "En er 15,96mm og neste er 16,04mm, det kommer jo til å bli dritt av alt" :crysmile::crysmile::crysmile:
det er åtte millimeters forskjell. Nesten en Hel centimeter.. ikke okey!! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.