19.337 lest ·
56 svar
19k lest
56 svar
Jeg kaster inn håndkleet!
Jeg er lik som deg, spesielt når jeg selv holder på.
Men min sambo sa noe bra: "Livet er for kort til å sage perfekte lister i boden".
Og det stemmer jo. Jeg tror at du gjør helt riktig, sjekk noen referanser og sørg for at papirarbeidet ser rett ut. Sørg også for å få et håndverkerformular utfylt. Fortell at du vil ta dit en takstmann etter utført arbeid.
Orker firmaet alt det, burde de være seriøse.
Forklar at du er nøye og gjerne vil ha en diskusjon om de selv ser problemer.
La dem jobbe i fred og senk forventningene dine til sluttresultatet. Etter dine kontroller og referansekontroller burde sluttresultatet være så pass bra at det ikke er noe som noen tenker på når de besøker dere.
Lykke til!
Men min sambo sa noe bra: "Livet er for kort til å sage perfekte lister i boden".
Og det stemmer jo. Jeg tror at du gjør helt riktig, sjekk noen referanser og sørg for at papirarbeidet ser rett ut. Sørg også for å få et håndverkerformular utfylt. Fortell at du vil ta dit en takstmann etter utført arbeid.
Orker firmaet alt det, burde de være seriøse.
Forklar at du er nøye og gjerne vil ha en diskusjon om de selv ser problemer.
La dem jobbe i fred og senk forventningene dine til sluttresultatet. Etter dine kontroller og referansekontroller burde sluttresultatet være så pass bra at det ikke er noe som noen tenker på når de besøker dere.
Lykke til!
Ved "ordentlige" anskaffelser pleier man som sagt å henvise til AMA eller ha et eget skriv som erstatter eller kompletterer aktuelt avsnitt - pleier vel å være en AF (administrative forskrifter) har jeg for meg. Ikke så innsatt i den delen, pleier mest å stå litt kapittelhenvisninger i de dokumenter (tegninger) som passerer mitt skrivebord.
Gruer meg for det samme i fremtiden, jeg er akkurat lik
Gruer meg for det samme i fremtiden, jeg er akkurat lik
Risikoen hvis du tar det med kanskje den mest anbefalte håndverkeren, som alltid får oppdrag, er at han plutselig ikke har tid for å unngå masse trøbbel til tross for godt arbeid. Derimot sier kanskje den mindre nøye ja til alle dine påstander. En hypotese, men firmaet vi har engasjert hvor jeg har lært å kjenne eieren, uttrykte det slik ved en anledning. De har som regel et halvt år innbooket med jobb.
Jo jeg vet, det er en balansegang.
Jeg har egentlig ingen hast med å få ting gjort så jeg kan vente, men tror de fleste håndverkere vegrer seg for å jobbe for en pratsom, belest, petimeter med en egen avtale som henviser til fanden og hans moster (hus-ama, bkr, sikkert vann osv osv). Som i tillegg henger på et forum der svært få jobber som synses av pøbelen på forumet får godkjent. Det siste skal selvfølgelig ikke tas for alvorlig.
Som sagt, en balansegang.
Jeg har egentlig ingen hast med å få ting gjort så jeg kan vente, men tror de fleste håndverkere vegrer seg for å jobbe for en pratsom, belest, petimeter med en egen avtale som henviser til fanden og hans moster (hus-ama, bkr, sikkert vann osv osv). Som i tillegg henger på et forum der svært få jobber som synses av pøbelen på forumet får godkjent. Det siste skal selvfølgelig ikke tas for alvorlig.
Som sagt, en balansegang.
Til å begynne med vil jeg si selvsagt skal du ta inn hjelp. Det er ingen grunn til å bruke all fritiden på å bygge. Jeg er snekker selv og vet hvor man må legge det lille ekstra, f.eks. vindus-/dørmontering, kjøkkenlister mm. Selvsagt vil man gjøre kunden fornøyd! Det du skal tenke på er som man pleier å mase om. Ta inn flere tilbud, hør rundt om du kjenner noen som har hatt noen de kan anbefale. Gå ikke bare på prisene, for da får du det du betaler for, så enkelt er det. Betal aldri på forskudd. Et firma som krever forskudd er bare å takke nei til. Lykke til
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.216 innlegg
Håndverkerformularet er en avtalemal som er utarbeidet av Forbrukertilsynet og bransjeorganisasjoner. Det er en god avtale når privatpersoner hyrer håndverkere.D Derbyboy skrev:
https://publikationer.konsumentverk...kstjanster/bo-2017-03-hantverkarformularet-17
Litt off topic, men da jeg jobbet på et innredningssnekkeri en gang i tiden hadde vi en skikkelig pirkete cnc-gubbe. Man kunne høre ham brøle rett ut -Hva er dette for en jævla fjompenisse til leverandør på disse mdf-platene? "En er 15,96mm og neste er 16,04mm, det kommer jo til å bli dritt av alt mulig" 

Allvitende
· Östergötland
· 4 362 innlegg
Jeg ville si til deg at du ikke bør ha for store forventninger. Dessverre.
Jeg hyret malere for innvendig maling til mitt byggeprosjekt da jeg dels ikke hadde tid til å male selv, og dels ønsket en virkelig fin finish i vårt nye hus.
Resultatet ble blandet. Jeg har malt ganske mye tidligere ved renovering av vårt forrige hus og ærlig talt så holdt det jeg malte generelt en høyere standard til tross for at jeg er amatør. Når de ville ha ekstra betalt for at jeg ønsket det skulle se bra ut, så sa jeg ifra. Hadde tenkt å bruke dem til sluttstrøket utendørs også, men valgte å gjøre det selv etter dette.
Det må dog nevnes at de var utrolig mye raskere enn det jeg er. Når jeg maler går jeg ofte tilbake flere ganger og forbedrer og bruker mye tid på å maskere nøye.
Jeg hadde iallfall høyere tanker om malere. Finnes det ingen yrkesstolthet?
(Det bør også nevnes at jeg ikke valgte det billigste tilbudet og at de hadde flere gode referanser)
Jeg hyret malere for innvendig maling til mitt byggeprosjekt da jeg dels ikke hadde tid til å male selv, og dels ønsket en virkelig fin finish i vårt nye hus.
Resultatet ble blandet. Jeg har malt ganske mye tidligere ved renovering av vårt forrige hus og ærlig talt så holdt det jeg malte generelt en høyere standard til tross for at jeg er amatør. Når de ville ha ekstra betalt for at jeg ønsket det skulle se bra ut, så sa jeg ifra. Hadde tenkt å bruke dem til sluttstrøket utendørs også, men valgte å gjøre det selv etter dette.
Det må dog nevnes at de var utrolig mye raskere enn det jeg er. Når jeg maler går jeg ofte tilbake flere ganger og forbedrer og bruker mye tid på å maskere nøye.
Jeg hadde iallfall høyere tanker om malere. Finnes det ingen yrkesstolthet?
(Det bør også nevnes at jeg ikke valgte det billigste tilbudet og at de hadde flere gode referanser)
Verktøyentusiast
· Estocolmo
· 1 056 innlegg
som bedriftseier pleier jeg å si til folk som skal gjøre om taket sitt (nesten bare stål) pleier jeg å si
ta inn 5-6 tilbud
fjern det billigste og det dyreste, gå deretter for det som føles best,
ofte kjenner man ganske raskt om det kommer til å fungere eller ikke med håndverkeren.
Sjekk ALLTID hva de har gjort tidligere
siden du er en pirkete og nøye kunde i følge deg selv, gjør du det enklest både for deg og håndverkeren ved å lage en lang liste over hvordan du vil ha det så detaljert som mulig.
hadde en kunde en gang som ville ha et nytt tak på 120 kvm, han hadde laget 11 sider med informasjon og ønsket pris på 54 forskjellige delmomenter. Det ble ikke noe med den kunden skal dog tillegges
Lykke til og betal ingenting på forskudd
ta inn 5-6 tilbud
fjern det billigste og det dyreste, gå deretter for det som føles best,
ofte kjenner man ganske raskt om det kommer til å fungere eller ikke med håndverkeren.
Sjekk ALLTID hva de har gjort tidligere
siden du er en pirkete og nøye kunde i følge deg selv, gjør du det enklest både for deg og håndverkeren ved å lage en lang liste over hvordan du vil ha det så detaljert som mulig.
hadde en kunde en gang som ville ha et nytt tak på 120 kvm, han hadde laget 11 sider med informasjon og ønsket pris på 54 forskjellige delmomenter. Det ble ikke noe med den kunden skal dog tillegges
Lykke til og betal ingenting på forskudd
Man skal dessuten vite at AMA ikke er spesielt nøye når det gjelder finish på arbeidene, men den tillater ganske store "miss". Den er mest beregnet for større bygg hvor det ikke er så nøye. Jeg er selv håndverker og ville aldri hevdet at noe jeg har gjort oppfyller AMAs krav, siden det nivået er altfor lavt. Kundene ville flykte som pesten...
Hvis du oppretter korrekte byggetegninger og kobler inn en takstmann både for inspeksjon og som konsulent for å hjelpe til med papirarbeidet, kan det gå bra. Men å finne gode håndverkere er vanskelig, ta god tid på deg. Vi er i sluttfasen av en stor renovering av kjøkken, bad, vaskerom og gang. Det hadde gått til helvete hvis vi ikke hadde gjort som jeg har beskrevet. Hos oss tikker dagboten, og snart er det tid for andre etterkontroll. Det blir strålende hjemme, men veien dit har vært forferdelig. Slurv og uvitenhet hos bygningsarbeiderne. Våre byggeinstruksjoner inneholder ama-koder samt henvisninger til bkr osv. Et annet alternativ som er nevnt tidligere, er å være på stedet selv og bygge sammen med noen du har tillit til. Men for våtrom, alltid inspeksjon etter min mening. Lykke til!
Allvitende
· Östergötland
· 4 362 innlegg
Jeg tror en stor del av problemene med nivået på noen håndverkere er økonomi og tid. Dels har man vanskelig for å få nok timer til å gjøre en skikkelig fin jobb slik som timeprisene ser ut, og dels så gjør man bra jobb, får lett for mye jobb og har vanskelig for å rekke alt.
Det avhenger helt av hvilken tillit du har til firmaet.D Derbyboy skrev:
Rent generelt blir det ofte billigere med løpende hvis det er et bra firma.