Jeg har brukt de siste årene på å renovere. Så godt som all fritid, kvelder og helger har gått med til å reise ut til sommerstedet for å rive, legge nytt tak, drenere, bygge terrasse og tenke på neste steg.
Det har blitt på tide å hente inn proffer, ekte håndverkere.
Jeg ser egentlig bare to problemer med dette, og det er mitt kontrollbehov samt min noen ganger absurde grundighet i arbeidet. Problemene er muligens beslektet.
Finnes det noen standarder som man kan kreve at byggmesteren følger ved f.eks. gipsing. Er det så enkelt at for gipsskiver følger det med en manual, og står det i manualen at papirremser skal brukes for trehus i skjøtene, så kan man forutsette at byggmesteren bruker akkurat papirremser og ikke glassfiberremser. Når trengs metallvinkler kontra papirvinkler osv. i ytterhjørner?
Jeg vet at det for baderom finnes bransjeregler for fliser, tettesjikt osv., men finnes det tilsvarende for å sette opp f.eks. innertak, eller er det igjen produktets manual som jeg skal henvise til i kontrakten?
Hvordan er det med vinduer? Finnes det bransjeregler for hvordan tetting skal gjøres, med hvilket materiale osv?
Oppsummert lurer jeg på hvordan jeg i størst mulig grad unngår å ende opp med et juksbygg til slutt? Altså, hvordan kan jeg gå frem for å i størst mulig grad sikre at byggmesteren bruker riktig byggeteknikk ved de ulike stegene.
Muligens feil forumavdeling, men i så fall får moderator flytte.
Det har blitt på tide å hente inn proffer, ekte håndverkere.
Jeg ser egentlig bare to problemer med dette, og det er mitt kontrollbehov samt min noen ganger absurde grundighet i arbeidet. Problemene er muligens beslektet.
Finnes det noen standarder som man kan kreve at byggmesteren følger ved f.eks. gipsing. Er det så enkelt at for gipsskiver følger det med en manual, og står det i manualen at papirremser skal brukes for trehus i skjøtene, så kan man forutsette at byggmesteren bruker akkurat papirremser og ikke glassfiberremser. Når trengs metallvinkler kontra papirvinkler osv. i ytterhjørner?
Jeg vet at det for baderom finnes bransjeregler for fliser, tettesjikt osv., men finnes det tilsvarende for å sette opp f.eks. innertak, eller er det igjen produktets manual som jeg skal henvise til i kontrakten?
Hvordan er det med vinduer? Finnes det bransjeregler for hvordan tetting skal gjøres, med hvilket materiale osv?
Oppsummert lurer jeg på hvordan jeg i størst mulig grad unngår å ende opp med et juksbygg til slutt? Altså, hvordan kan jeg gå frem for å i størst mulig grad sikre at byggmesteren bruker riktig byggeteknikk ved de ulike stegene.
Muligens feil forumavdeling, men i så fall får moderator flytte.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Rent generelt så finnes det nok ingen engasjert firma som bygger like nøye som en selv, og det skyldes ikke at de jukser, men fordi kalkylen skal gå opp. Man må nok legge til adskillige timer om man vil at alt skal være 100% og by the book.
Beste og billigste garantien er nok at du får hjelp med ditt kontrollbehov og overdreven nøyaktighet 
Du vil enten bli ruinert av regningene fra håndverkerne som skal bygge i henhold til dine intensjoner, eller få et psykisk sammenbrudd da du garantert vil anse det "normale" håndverkere får til som et juksbygg.
Du vil enten bli ruinert av regningene fra håndverkerne som skal bygge i henhold til dine intensjoner, eller få et psykisk sammenbrudd da du garantert vil anse det "normale" håndverkere får til som et juksbygg.
Jo jeg vet, det er et stadig livsprosjekt å jobbe med de delene.GoC skrev:
Beste og billigste garantien er nok at du får hjelp med ditt kontrollbehov og overnøyaktighet
Du vil enten bli ruinert av regningene fra håndverkerne som skal bygge i henhold til dine intensjoner eller få et psykisk sammenbrudd da du garantert vil anse det "normale" håndverkere oppnår som et fuskebygg.
Jeg må kanskje presisere at jeg ikke er sykelig nøyaktig. Når jeg gjør det selv blir det ok. Ville vel kanskje tro at jeg er en halvmedioker amatørhåndverker, men det går som oftest å få til det hyggelig med stahet og delvis med å kompensere håndlaget med timer.....
Tror jeg kan ha lest for mange tråder i temaet "skal det se ut sånn her" for at det skal føles riktig behagelig å ta inn ekstern hjelp. Slike tråder finnes det jo en masse av, og det burde finnes noen knep for å i størst mulig grad unngå den situasjonen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 280 innlegg
Velg bort de billigste og hent inn folk med bra referanser. Det tror jeg er den sikreste måten å unngå altfor lav kvalitet. Så skal man jo forsåvidt finne noen som har tid til å gjøre jobben også...D Derbyboy skrev:
Kjenner meg mye igjen i deg, men jeg er i tillegg notorisk dårlig på å ta initiativ til å ringe samtaler på dagtid, svare på mail osv. Det gjør det nærmest umulig å ansette noen, da man vanligvis trenger å følge opp mye og ringe om og om igjen. Vanskelig å få til med stressende dagjobb også.
Det ender med at alle de prosjektene vi hadde tenkt å ansette noen til blir fikset av meg i stedet, for jeg har ingen problemer med stahet og utholdenhet i bygging og kan jobbe på som bare det til det blir et ok resultat.
Det beste er kanskje å finne en lokal snekker som du stoler på og kan bygge en relasjon med, som så kan ansette eller tipse om rørlegger og elektriker?
Det ender med at alle de prosjektene vi hadde tenkt å ansette noen til blir fikset av meg i stedet, for jeg har ingen problemer med stahet og utholdenhet i bygging og kan jobbe på som bare det til det blir et ok resultat.
Det beste er kanskje å finne en lokal snekker som du stoler på og kan bygge en relasjon med, som så kan ansette eller tipse om rørlegger og elektriker?
Jeg ble anbefalt en håndverker av en kollega. Riktig hyggelig fyr, håndverkeren altså, men han anbefalte en annen fyr som hadde virksomheten nærmere. Høres helt rimelig ut i mine ører. Så snart er det tid for møte og gjennomgang av hva jeg vil ha gjort.
Grunnleggende er vel å ha en kontrakt samt be om 3-4 referanser. Sjekk F-skatt, ARN, tingsretten og KFM.
Hvilke standarder bør det henvises til i kontrakten?
Grunnleggende er vel å ha en kontrakt samt be om 3-4 referanser. Sjekk F-skatt, ARN, tingsretten og KFM.
Hvilke standarder bør det henvises til i kontrakten?
Eventuelt kan man jo legge ut visse større deler til en lokal snekker som man bygger et godt forhold til. Og deretter gjøre litt mindre arbeid og fullføre selv. På denne måten kan man bruke den remsa man selv vil, men slipper å stå i dager og bære gips.
Jo jeg tenker at jeg sparer badet til sist.
Er jeg fornøyd med vinduer, dører, gips mm så får de gjøre badet.
Men spørsmålet er mer hvordan vet jeg at det er korrekt utført. For bad finnes GVK, BKR osv....
Men hva finnes det for gulvlegging av parkett, gipsing, sette inn vinduer, spikre opp innertak, male vinduskarmer mm, pusse peis mm
Er jeg fornøyd med vinduer, dører, gips mm så får de gjøre badet.
Men spørsmålet er mer hvordan vet jeg at det er korrekt utført. For bad finnes GVK, BKR osv....
Men hva finnes det for gulvlegging av parkett, gipsing, sette inn vinduer, spikre opp innertak, male vinduskarmer mm, pusse peis mm
Det er nok uvanlig (dessverre!), det brukes mest i de profesjonelle leddene der den har status som bygnorm i prinsippet. Så er det forskjellig innen de ulike disiplinene, tar du inn en seriøs blikkenslager kommer denne til å følge AMA uansett hva du sier. Mens en halvseriøs snekker kanskje aldri engang har holdt i den.D Derbyboy skrev:
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
I AMA angis mange ganger flere ulike utførelser og ulike grader av toleranser/klassifiseringer. Så skal man henvise til AMA bør man også i forekommende tilfeller angi hvilken utførelse og toleranse man ønsker.
Det kan være ganske rause toleransenivåer i AMA, inget jeg ville påstå går hånd i hånd med "absurd nøyaktighet".
Det kan være ganske rause toleransenivåer i AMA, inget jeg ville påstå går hånd i hånd med "absurd nøyaktighet".
Sist redigert:
Absolutt man må henvise til en spesifikk rubrikk i AMA, pyramideregelen gjelder også. Absurd nøyaktighet trenger man nok å ta inn en møbelsnekker for å oppnå samt jobbe på løpende regning med ubegrenset budsjett.K KjellTimell skrev:I AMA angis mange ganger flere forskjellige utførelser og ulike grader av toleranser/klassifiseringer. Så skal man henvise til AMA bør man også i aktuelle tilfeller angi hvilket utførelse og toleranse man vil ha.
Det kan være ganske generøse toleransnivåer i AMA, ikke noe jeg ville påstå ikke går hånd i hånd med "absurd nøyaktighet"
Jeg forstår......
Min absurde nøyaktighet skyldes nok i mange tilfeller at jeg ikke vet hva som er akseptabelt. Skulle det være ok ifølge AMA tror jeg nok at jeg ville godtatt utførelsen.
Eksempel:
Jeg vil ha et parkettgulv i stuen. Jeg vil ha gulvvarme foran et vindusparti. Underlaget er gulvspon 22mm. Jeg hadde tenkt å legge T2 reflektaplater der jeg vil ha gulvvarmen og resten av området gulvgips og deretter parkett over hele flaten.
Jeg sier til håndverkeren at jeg vil ha akkurat dette parketten og gulvvarmen foran vinduspartiet.
han gjør jobben og alt er fryd og gammen til parkettgulvet begynner å knirke.
Da kommer det fram at både reflektaplatene og gulvgips veldig godt kan legges på gulvspon men det er da underforstått at gulvsponet må være godt skrudd i underliggende bjelkelag. I dette tilfellet var det bare mangelfullt spikret.
Hvem skal bekoste utbedringen?
Har håndverkeren gjort feil som ikke undersøkte at gulvsponet er godt skrudd fast?
Håndverkeren vil med stor sannsynlighet hevde at jeg har fått det jeg etterspurte og at han ikke tar ansvar for om gulvsponet var tilstrekkelig skrudd fast.
Min absurde nøyaktighet skyldes nok i mange tilfeller at jeg ikke vet hva som er akseptabelt. Skulle det være ok ifølge AMA tror jeg nok at jeg ville godtatt utførelsen.
Eksempel:
Jeg vil ha et parkettgulv i stuen. Jeg vil ha gulvvarme foran et vindusparti. Underlaget er gulvspon 22mm. Jeg hadde tenkt å legge T2 reflektaplater der jeg vil ha gulvvarmen og resten av området gulvgips og deretter parkett over hele flaten.
Jeg sier til håndverkeren at jeg vil ha akkurat dette parketten og gulvvarmen foran vinduspartiet.
han gjør jobben og alt er fryd og gammen til parkettgulvet begynner å knirke.
Da kommer det fram at både reflektaplatene og gulvgips veldig godt kan legges på gulvspon men det er da underforstått at gulvsponet må være godt skrudd i underliggende bjelkelag. I dette tilfellet var det bare mangelfullt spikret.
Hvem skal bekoste utbedringen?
Har håndverkeren gjort feil som ikke undersøkte at gulvsponet er godt skrudd fast?
Håndverkeren vil med stor sannsynlighet hevde at jeg har fått det jeg etterspurte og at han ikke tar ansvar for om gulvsponet var tilstrekkelig skrudd fast.
Med "absurd nøyaktighet" mener jeg ikke nødvendigvis finish. Jeg finner ut fakta om hvordan arbeidet byggeteknisk skal utføres. Jeg planlegger utførelsen og leser meg opp (ofte på dette forumet) på hvordan noe gjøres på best mulig måte, for eksempel ved å stille to metoder opp mot hverandre.W witten skrev: