Johanbogg Johanbogg skrev:
eldre takstoler er etter min erfaring betydelig dårligere dimensjonert enn moderne, sammenligner man takstolene i mitt forrige hus med lignende spennvidde som mitt nåværende, så føles det nåværende litt som tannpirkere i sammenligning (forrige bygget -80, dette -49)
F FGLIN skrev:
Jeg har fått inntrykk av at eldre takstoler faktisk ofte er svakere, og også fra en konstruktør fått høre at siden "eurokoderna" kom, så har dimensjoneringen løpt helt amok, her på ByggaHus snakket noen om overstyrke.
Jeg eier et gammelt hus, og en konstruktør som så på takstolene sa at det ikke burde holde, men det har det gjort i over tre hundre år :)

• Liker
  • Haha
  • Trist
DataJonny og 4 andre
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Tross de alarmerende svarene du har fått så vil jeg berolige deg litt. Jeg gjorde det samme på mitt hus fra 1937 og det på begynnelsen av 80-tallet, altså lenge før man kunne få svar på spørsmål her. Ingenting negativt har skjedd til tross for snørike vintre. Jeg tror at når ingen beregnet hva takstoler kunne bære, så overdrev man med dimensjonene, så det holder likevel.
Men det sagt, så burde du, siden dere føler en forskjell, la noen med byggkunnskap se på det.
Nøkkelordet i ditt innlegg er "tror". Ikke gjør det når det gjelder bærende konstruksjoner der mennesker kan dø hvis det går galt.

• Liker
Paco64 og 7 andre
  • Laddar…
D Martin72 skrev:
Nøkkelordet i ditt innlegg er "tror". Ikke gjør det når det gjelder bærende konstruksjoner der mennesker kan dø hvis det går galt.
Vet du hvordan det ble gjort historisk da siden du hengte deg opp i det?

• Trist
Mrjayser
  • Laddar…
M mlaf skrev:
Jeg eier et gammelt hus og en konstruktør som så på takstolene sa at det ikke burde holde, men det har det gjort i over tre hundre år :)
Eldre takstoler er oftest i hovedsak dimensjonert for styrke. Moderne takstoler er med Eurokod nesten alltid dimensjonert for stivhet. Derfor er det, normalt sett, faktisk mindre risiko å endre i en moderne konstruksjon enn i en eldre. Den moderne har normalt betydelig mer margin mot brudd. Dette sagt med brasklapp at endringen ikke vesentlig endrer hvordan lasten tas opp. Mange konstruktører forstår ikke disse forskjellene og har bare lært seg å dimensjonere ved hjelp av dataprogrammer.

• Liker
  • Wow
Paco64 og 2 andre
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Vet du hvordan det ble gjort historisk da, siden du hang deg opp i det?
Det har blitt gjort på forskjellige måter, med ulike prinsipper i hvordan laster tas opp og hvordan skjær-, trykk/trekk- og momentlaster føres over mellom konstruksjonselementene. Det kan man bare forstå om man finner ut hvordan det er gjort i hvert tilfelle og foreslår endringer basert på det aktuelle tilfellet. Dvs: at *ditt* hus har holdt når du har gjort endringer i bærende deler du ikke forstår hvordan de fungerer, trenger ikke bety at samme endring er ufarlig i TS sitt hus. Ikke tro. Finn ut fakta og analyser/beregn hva som må gjøres.

• Liker
DataJonny og 5 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola
D Martin72 skrev:
Nøkkelordet i innlegget ditt er "tror". Ikke gjør det når det gjelder bærende konstruksjoner der mennesker kan dø hvis det går galt.
Altså. Sannsynligvis må det finnes store mengder med hus som har blitt svekket på lignende måte av glade amatører som vil "åpne opp" planløsningen, hvilket genererer det gitte spørsmålet -"hvor mange kollapsede gamle trevillaer har du sett denne uken?
Selv har jeg aldri engang hørt om en eneste en, noensinne som bare har rast sammen av snø og vind.

Minnie

• Liker
  • Sint
  • Haha
Paco64 og 3 andre
  • Laddar…
MultiMan
Jeg har sett flere der veggene i andre etasje har buet utover.

• Liker
Anonymiserad 220941 og 3 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola
MultiMan MultiMan skrev:
Jeg har sett flere der veggene i overetasjen har bulet utover.
Det har jeg også. Men ikke noen som plutselig har rast sammen.

Minnie

• Liker
  • Haha
Mrjayser og 1 annen
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Altså. Sannsynligvis må det finnes store mengder med hus som har blitt svekket på lignende måte av glade amatører som vil "åpne opp" planløsningen, noe som genererer det gitte spørsmålet -"hvor mange kollapsete gamle trevillaer har du sett denne uken?
Selv har jeg aldri engang hørt om en eneste en, noensinne som bare har rast sammen av snø og vind.

Minnie
Det finnes massevis med hus som har blitt så oppsagde da renoverte har forvarkliggjort sine visjoner at de bare akkurat står på rett mens setningene blir større og større og til slutt rives de fordi alt er skjevt og skakt og det finnes ingen stamme å renovere.

Jeg var selv involvert i en renovering der eieren hadde fått en bjelke fra mellometasjen over seg der han sto og sagde opp åpen planløsning for seg selv. Langsidene gled ut og bjelken ble dratt ut av innfellingen i laftingen. Etter det ble jeg tilkalt. Før jeg kunne begynne å forsterke måtte jeg sette inn midlertidige støtter helt fra mønet og ned til bakken under gulvet for å få en noenlunde sikker arbeidsplass. Jeg begynte å støtte innenfor døren og fortsatte innover.

• Liker
  • Wow
  • Trist
mlaf og 10 andre
  • Laddar…
Hvis du har en bærende vegg som rives/endres kreves det en byggemelding til Kommunen samt en ny K-tegning. En Konstruksjonstegning koster ca 10 Tkr.
Bra å ha når du selger huset eller forsikringsselskapet stiller ubehagelige spørsmål …

En som nettopp har avsluttet arbeidet med å avlaste en bærende vegg med limtredragere.

• Liker
DataJonny og 1 annen
  • Laddar…
A Arne Vedefors skrev:
Om du har en bærende vegg som rives/endres kreves det en byggemelding til Kommunen samt en ny K-tegning. En Konstruksjons-tegning koster ca 10 Tkr.
Bra å ha når du selger huset eller forsikringsselskapet stiller ubehagelige spørsmål …

En som nettopp har avsluttet arbeidet med å avlaste en bærende vegg med limtrebjelker.
A Arne Vedefors skrev:
Om du har en bærende vegg som rives/endres kreves det en byggemelding til Kommunen samt en ny K-tegning. En Konstruksjons-tegning koster ca 10 Tkr.

En som nettopp har avsluttet arbeidet med å avlaste en bærende vegg med limtrebjelker.
Så vanvittig innviklet er det ikke overalt.

• Liker
  • Haha
Mrjayser og 3 andre
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Så vanvittig innviklet er det ikke overalt.
Ja, men ikke i Österbotten / Finland mener du?

Eriksgatan
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Merk at dette er den samme brukeren som for noen uker siden opprettet tråden med "fjällpanel" i dusjen for deretter å bli stille mens tråden levde videre.
Så enten har TS ekstreme problemer med sitt hus, eller så er TS en usedvanlig dyktig troll. :)
Jo, jo, og ved en tilfeldighet får nettopp denne tråden fungere som klikkagn i et nyhetsbrev. Hvordan tror dere forumet finansieres?
Men klart at de skal kunne ta ut en anstendig lønn, og vi lærer som regel noe nytt uansett. Så helt greit for meg uansett hvem som troller.
Har selv for lenge siden sluttet å hisse meg opp for mye over rariteter i innlegg fra kontoer som virker nye eller som har gjort få innlegg i det hele tatt.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
En langsgående bjelke som holder opp ytterrammene? Og hva skal bære opp dem, alle laster fra egenvekter, normert snølast, normert rombelastning, og andre punktlaster må på en eller annen måte ledes ned til grunnen.
Det er den løsningen som arkitekten anbefaler. Jeg har selv gjort slik. Viktig med skikkelig avlastning på endene såklart. Men ikke noe større problem etter min erfaring. Dessuten en utmerket billig løsning.

Nissens Nissens skrev:
Joda, støttebena ved knevegger er bærende. Det er derfor de finnes. Sannsynligvis stabiliserer de dessuten bjelkelaget, men det vet jeg mindre om selv. Videoen i meldingen ovenfor sier at "støttebena" også holder opp underrammen, og det høres jo rimelig ut.

Over- og underarmer har du sikkert, men hus har ikke det, de har over- og underrammer... :)
Liten slenge dysleksi som også noen av mine barn har arvet.
Du får ha overbærenhet med at noen av oss har defekter.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.