173.122 lest ·
223 svar
173k lest
223 svar
Jeg har revet kottet nå dunker det i hele huset
Kan man lese innholdet så finnes det godt med underlag på nettet, f.eks. Träguiden og andre. Takstoler er nå typet og hvilke dimensjoner og trekvaliteter som kreves ifølge de strenge byggnormene finnes å lese, og ombygginger skal noen ganger forutgås av en byggetillatelse fra kommunen. Da den nye Euronormen kom, hadde den mengden normerte snølaster som skal inngå i beregningsgrunnlaget dessuten økt.
Hvis det går an å snakke med din kommunes bygningsavdeling, så gjør et forsøk, men du slipper nok ikke unna en overslagsberegning som kan være enkel eller vanskeligere alt etter den opprinnelige snekkeren sin "frihet" da huset ble bygget nytt.
Hvis det går an å snakke med din kommunes bygningsavdeling, så gjør et forsøk, men du slipper nok ikke unna en overslagsberegning som kan være enkel eller vanskeligere alt etter den opprinnelige snekkeren sin "frihet" da huset ble bygget nytt.
Eller hva?R Rorr skrev:
Slik jeg forstår det er vel kattvegggen igjen og det er en eller annen innervegg som er revet om den sto ved grønn linje?
Merk at dette er den samme brukeren som for noen uker siden opprettet tråden med "fjällpanel" i dusjen for deretter å bli taus mens tråden levde videre.
Så enten har TS ekstreme problemer med huset sitt eller så er TS en usedvanlig dyktig troll.
Så enten har TS ekstreme problemer med huset sitt eller så er TS en usedvanlig dyktig troll.
En langsgående bjelke som holder opp ytterrammene? Og hva skal bære dem, alle belastninger fra egenvekt, normert snølast, normert rombelastning, og andre punktbelastninger må på en eller annen måte ledes ned til grunnen.F Erik Sjödin skrev:
Sjekket min tegning nå og støttene var faktisk avbildet på tegningen, har også flyttet ut mine knevegger.U Utsliten och utdömd skrev:
De er heller ikke noen småregler direkte.
Ja hvis TS ikke har slike støtter og har fjernet de vertikale så er det mindre bra.
Det hadde jeg nok sett over.
U Utsliten och utdömd skrev:
Hvordan er det et vanskelig råd? En stående trestender på en kattvegg kan ikke støtte opp en kjellervegg sidelengs.mexitegel skrev:
Generelt og i særdeleshet viser snitt-tegningen de bærende veggene, det er formålet med den. Hvis det er forskjellig på ulike steder i huset, så skal det finnes flere snitt-tegninger.E egge80 skrev:Er det virkelig slik at snitt-tegningen viser bærende vegger? Det blir litt vanskelig siden ikke alle bærende vegger alltid er med. Dessuten kan en snitt-tegning variere avhengig av hvor i huset snittet er tatt! Jeg er tvilende til at det er slik, men jeg er ingen konstruktør! I akkurat dette tilfellet hersker det ingen tvil med typen av takstol, men generelt?
Det er jo den grønne linjen som er den fjernede veggen, det bør være der støttebena har vært. Ikke der du har tegnet den røde linjen.R Rorr skrev:
Om du leser litt om takstolers konstruksjon og deretter ser på ts tegning igjen så vil du ha en helt annen oppfatning.Minnie Mesola skrev:
De tegningene viser bare veggene. Om de er bærende eller ikke, vet vi ikke. Så om husets stabilitet påvirkes uten å kjenne til hvilke dimensjoner som er brukt, forblir bare en gjetning.
Min egen høyst amatørmessige gjetning er at risikoen for snølastskader er små med tanke på takets bratte helling.
Ts. kan sikkert selv gjøre en nogenlunde kvalifisert gjetning basert på hvordan de fjernede veggene var dimensjonert og hvordan de var forankret.
Minnie
Ts tegning viser med all tydelighet at veggene i kattvindene var en bærende del av konstruksjonen…
Så du skal være forsiktig med å gi råd om du ikke har noen som helst kunnskap i emnet...
Sist redigert:
Ja, en snitttegning viser bærende vegger. Jeg som bygningkonstruktør blir nesten mørkeredd over alle "expertråd" fra folk som ikke har peiling på hva de snakker om. Ord om at det ikke er så farlig, eller om man har gjort på deres hus. Eller også råd om å sette en bjelke, eller nye støtteben/søyler.
Ikke engang jeg som konstruktør tør gi et praktisk råd. Man må være på stedet for å se hvordan man løser dette. Selv om man tenker å gjenopprette kneveggene.
Det eneste fornuftige rådet er å raskt kontakte en konstruktør, og veldig midlertidig og forsiktig sette støtteben der veggen sto. Ikke trykk/press på plass, men bare stille og skru fast i gulv og tak.
Ikke engang jeg som konstruktør tør gi et praktisk råd. Man må være på stedet for å se hvordan man løser dette. Selv om man tenker å gjenopprette kneveggene.
Det eneste fornuftige rådet er å raskt kontakte en konstruktør, og veldig midlertidig og forsiktig sette støtteben der veggen sto. Ikke trykk/press på plass, men bare stille og skru fast i gulv og tak.
Medlem
· Östergötland
· 657 innlegg
Orker ikke lese alle kommentarene, men dette er jo helt feil. Forstår man ikke at støttemurveggene har noen betydning: For det første er det byggesøknadspliktig å rive bærende vegger, noe dette er. For det første så holder de jo opp taket der takstolene er delt/skjøtet. For det andre så har de jo betydning for mellometasjen. Det er en type fagverksbjelke, så samtidig som det støtter opp taket, så henger bjelkelaget i dem.