Nissens
D degi skrev:
Haha

Hallo!

Jeg lever og huset også... enn så lenge...
Har en konstruktør på G som skal komme og kikke.
Takk for enormt engasjement.
Det er rett som mange påpekte at jeg har et forj****lig baderom også i en annen tråd.

Det hele handler om at jeg har kjøpt et hus som trengte renovering.
Har hatt et ganske stort renoveringsbudsjett og litt kunnskaper, så hatt 3-4 større prosjekter i gang hele tiden som jeg totalt mistet kontrollen over.. og nå når ting begynner å "ordne seg" oppdager jeg alle feilene som har skjedd.
Så nå sitter jeg i dritten og trenger å ringe og mase på tilbakeslag.
Hvordan gikk det for deg med dette? Hva sa konstruktøren? 😊

• Liker
Lilla Yk og 5 andre
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nå ble det mange innlegg siden jeg skrev mitt, og selv om jeg ikke forsvarer ts sitt påfunn og ja jeg har sett "tegningen" så er det likevel interessant å vite hva ts har kuttet bort? Sannsynligvis er det jo grovt virke og bærende, men samtidig vet vi jo ikke. Har selv fikset i eldre hus der kneveggene i enkelte rom ikke har vært bærende. Det har kanskje bare vært kraftigere konstruksjoner i sentrum av huset eller noe slikt. Det er ingen som sier at man konsekvent hadde likt i alle "takstoler" bare fordi man ser en seksjons-tegning fra siden sånn. Dette fordi man (avhengig av husets alder selvfølgelig) ikke arbeidet med løse takstoler som man løftet dit, men alt ble bygget på stedet etter gitt behov. Nå virker det jo ikke som om ts sitt hus er veldig gammelt, men likevel.
Jeg rev en knevegg i et hus en gang der det bare var lettvektskonstruksjon, men mot yttervegg og i rommets vegg inn mot huset var det stolper ovenfra. Så ingenting var i veien likevel, men dog synlig på vegg. En slik seksjons-tegning vil jo også vise bærende funksjon.
Hei! Tar litt liv i denne igjen. Kneveggene var spontet plank. I midten av huset er en stor skorstein som går gjennom huset.
Konstruktør sier at alt er ok og huset bærer seg på annen måte.

Han har foreslått en lang bjelke fra første etasje for å redusere lyden.

• Liker
Albinachos og 5 andre
  • Laddar…
Nissens
D degi skrev:
Hei! Tar litt liv i denne igjen. Kattvindene var spontat plank. I midten av huset er en stor skorstein som går gjennom huset.
Konstruktør sier at alt er ok og huset bæres opp på en annen måte.

Han har foreslått en lang bjelke fra hundevåningen for å redusere lyden.
Hadde vært interessant å vite hva den andre måten er som er bærende. Det er vel neppe skorsteinen.
Sa konstruktøren noe om hva det er som bærer opp huset, og hvorfor det fantes kattvinder?

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hadde vært interessant å vite hva den andre måten er som er bærende. Det er nok ikke skorsteinen.
Sa konstruktøren noe om hva det er som bærer huset, og hvorfor det fantes kott?
Han sa at ytterveggene bærer taket ( huset bygget på 50-tallet så ganske tykke vegger) samt at konstruksjonen i loftet gjør at takstolene er på plass. Takstolene sitter ca cc 80

D degi skrev:
Han sa at ytterveggene bærer taket (huset bygget 50 så ganske tykke vegger) samt at konstruksjonen på loftet gjør at takstolene er på plass. Takstolene sitter ca cc 80
konstruktøren foreslo en bjelke under gulvet for å redusere lyden?
Den bjelken støtter da opp mellomgulvet noe loftet trolig hjalp til med før.
At ytterveggene bærer taket er jo selvfølgelig det gjør det uansett om det er loft eller ikke.

• Liker
guggen
  • Laddar…
D degi skrev:
Han sa at ytterveggene bærer taket (huset bygd i 50 så ganske tykke vegger) samt at konstruksjonen i vinden gjør at takstolene er på plass. Takstolene sitter ca cc 80
Var det virkelig en ekte bygningskonstruktør som sa det. Selvfølgelig bærer ytterveggene taket. Men kneveggene finnes der av en grunn. Det stabiliserer dels taket og bjelkelaget. Men de bærer også en del av takstolene. Du merket selv hva som skjedde. Under rett/feil omstendigheter kunne det også kunne rase.
Skorsteinen kan også bære litt. Dog ikke i den grad som ryktet sier. Den bærer heller ikke noe som på noen måte gjør kneveggene mindre nødvendige, da de bærer forskjellige ting.
Enten prater konstruktøren i nattlua. Alternativt kaller han seg bare konstruktør, men er bare snekker eller videregående ingeniør som best.

• Liker
Dowser4711 og 6 andre
  • Laddar…
Å rive skorstein som går mellom takstoler, ingen problem. Derimot å rydde bort støtte, problem!
Man blir som sagt aldri utlært, noe som er gøy, men å teste og eksperimentere med hjertvegg, forseringer, takstoler og bjelkelag … det gjør man ikke bare sånn uten videre.
Jeg tar mye heller hjelp/assistans av en gammel rev til snekker enn en nyutdannet/uerfaren konstruktør …

• Liker
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
Spør en annen konstruktør. Den du har leid inn/spurt er enten inkompetent eller ikke en konstruktør i det hele tatt. Han/hun tar nemlig feil.

• Liker
Violina og 1 annen
  • Laddar…
Jeg er utdannet i trekonstruksjon og jeg er skeptisk angående den der konstruktøren...... jeg har jo ikke sett huset men det høres merkelig ut.

• Liker
Nissens og 4 andre
  • Laddar…
Nissens
D degi skrev:
Han sa at ytterveggene bærer opp taket (huset bygd på 50-tallet så ganske tykke vegger) samt at konstruksjonen på loftet gjør at takstolene er på plass. Takstolene sitter ca cc 80
Ok, men sa han hva kneveggene var til for?

Man skal regne med at kattvind har en støttende og stabiliserende funksjon i gamle hus. Skulle aldri noensinne rive dem.

Hver eneste j*vel her på Byggahus som kan noe som helst om konstruksjon av takstoler VET at den veggen (ut fra seksjonstegningen) er en bærende/lastbærende del av din takstol!

Er selv konstruktør (men jobber med metallkonstruksjoner) og jeg vet hvor ofte mine kolleger tar feil når de tenker på hvordan krefter påvirker konstruksjoner.. har man null peiling på det så kan man absolutt, som konstruktør, tro at det der er riktig..

• Liker
Nissens og 2 andre
  • Laddar…
Er det vanskelig å gjenopprette orden?

Nissens
M MagHam skrev:
Man skal regne med at knevegger har en støttende og stabiliserende funksjon i gamle hus. Skulle aldri noensinne rive dem.
De er mer enn det. De er en bærende del av konstruksjonen. En viktig del av takstolene.

TS vil vel bli klar over det neste snørike vinter hvis ikke annet… eller neste høststorm.

• Liker
AG A
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.