3.615 lest ·
20 svar
4k lest
20 svar
Innendørs tak har falt ned - hva gjør vi nå?
Forrige spontede innertaket satt akkurat som du beskriver, to tretommerspiker i hver takstol så det ser jo ut til å fungere 👍 Det var en type "bastupanel" så det fantes rom for å ikke sette dem klossetett uten at det så dårlig ut. Mellomrom i rupanel ser jo sånn ut hvorfor vi forsøkte å sette dem så tett som mulig. Leksjon lært! 🤓H heimlaga skrev:Har man tykk panel går det veldig bra å gjøre slik som dere har gjort og la isoleringen bæres direkte av panelet. Det er bare spikringen som er feil. Det pleier å trenges to galvaniserte tretommerspiker rett gjennom bordet i hver takstol.
Dessuten skal man la det være litt springer så bordene kan svelle og krympe om det ikke er veldig fuktig vær når man spikrer dem på plass.
Vi har gipsvegger, både mot innervegg og yttervegg som er tapetsert for lenge siden og ser hele og fine ut. Tenker du at det i taket blir dårligere av andre grunner eller mer om det var for fuktig generelt?N Niq skrev:
Ok, jeg er ingen ekspert, men min erfaring er at gips som blir fuktig pleier å bli myk og bøye seg. Jeg skulle tro at det holder formen tilstrekkelig bra som vegg med mye støtte bak og under platen. Men jeg ville ikke stole på gips i taket på et kaldt hus. Men kanskje jeg tar helt feil og at det fungerer helt utmerket.Lovensson skrev:
Selv ville jeg unngått å bruke gips i et hus som står kaldt.
Råsponten er 20-22 mm tykk så ved rett spikring trengs dobbel lengde inn i takstolene, totalt 66 mm -> velg 2.8x75 spiker (ikke dykkert) varmforsinket som er ru og ikke gir rustflekker i en kaldstilt hytte. Alternativet er gulvskrue som skråsikres skjult. Et utseendespørsmål men spiker som males over merkes ikke så mye.Lovensson skrev:
Min spont er på 17mm så da bør vel 60mm holde. Forsøkte å kjøre med et par 2.3x60 men det går tregt for hånd og halvparten bøyer seg halvveis (å hamre nedenfra er ikke det letteste jeg har gjort 😀). Har 2.8x75 også jeg kanskje gir et forsøk 👍 Kanskje skråskrus blir enklere også, har jo tross alt skrutrekker.ClasseClas skrev:
Råsponten er 20-22 mm tykk så ved rett spikring så trengs dobbelt lengden inn i takstolene, totalt 66 mm -> velg 2.8x75 spiker (ikke dykkert) varmgalvanisert som er ru og ikke gir rustflekker i en kaldstilt hytte.
Alternativet er gulvskrue som skråskrus skjult. Et utseendespørsmål men spiker som males over synes ikke så mye.
Takk!
Gulvskrue har jo innebygd borr i spissen så de er jo takknemlige på den måten. Unngå gulvskrue som krever firkantsbit (typ Robertson R1). De er ikke noe morsomme synes jeg.Lovensson skrev:

Velg i stedet skrue for Torxbit. (ex Spax, Grabber)

Klikk her for å svare