For å gjøre en lang historie kort: Vi har en liten uoppvarmet hytte ute i skogen som vi tok på oss å renovere som et læringsprosjekt. Vi ønsket å ha rupanel (som skal behandles) som innertak og satte dem opp i henhold til et (feilaktig?) tips om skjult innfesting (mer om det nedenfor) og deretter løsull oppå det (midlertidig gammel glassull som skal byttes ut mot cellulose). Dette var i sommer og tilsynelatende syntes vi det så bra ut.
Nå når vi kom opp til hytta etter vinteren, møtte vi åpenbaringen at en fjerdedel hadde falt rett i gulvet, mens en stor del satt igjen, men enten bulet eller var i ferd med å løsne, der spiker både hadde revet løs panelen eller holdt på.
Jeg har ulike tanker og ideer om hvorfor dette har skjedd. Trolig har innfestingen vært for dårlig i kombinasjon med vekten av løsull ovenfra, som har fått det til å løsne. Eller så har de blitt fuktige, ekspandert og sittet for tett? (tanken er vel at de skal sitte tett sammen?). Dessuten var noen av panelene skjeve, så vi måtte tvinge dem på plass med tvinger før vi spikret dem inn, kanskje har de slått tilbake?
Vi monterte dem med "skjult innfesting" ved å sette dykkert i noten, 50x2mm dykkert. Nå i ettertid har jeg skjønt at det er i fjæren man skal sette dem (og da trengs enda lengre spiker), så hvis det har gitt etter på grunn av det lille treverket som holder oppe i noten, høres det rimelig ut.
Jeg gjetter meg frem til at jeg har følgende alternativer:
A: Å spikre i noten med dykkert - dette går bort av åpenbare grunner 😅
B: Å spikre gjennom fjæren med dykkert - er det sterkt nok og vil det holde? Hvilke dimensjoner i så fall?
C: Å spikre rett nedenfra med trådspiker og gi opp skjult innfesting - mer holdbart enn B, til tross for vertikalt med vekten ovenfra?
Har dere noen andre tips?
Hva, hvordan og hvorfor anbefaler dere hva vi skal gjøre? Vi er ute etter å gjenbruke så mye av panelene som mulig (siden de har gått i stykker på oversiden ved noten, bør det vel ikke påvirke festeevnen på annet vis, tenker jeg).
Takknemlig for all mulig form for tips! ☀️ Planlegger å begynne arbeidet til helgen.
Men har dere spikret råsponten direkte i takstolene uten undertak? Det føles spontant som en veldig svak konstruksjon?
Man pleier jo å spikre eller skru undertak med skikkelige spiker/skruer og så feste taket i det. Hva har dere for CC på takstolene?
Ja det har vi. Det gamle taket (også spont-basert) satt med trådspiker nedenfra og det har sittet på i 50 år uten undertak, så vi tenkte det skulle være ok 😅 Kan jo sette på undertak ved behov, har god tilgang fra loftet så bør være gjørbart.
Om jeg husker riktig er CC mellom 75-85, varierer litt mellom takstolene.
Det gamle taket satt altså med 12 trådspiker (2 i hver takstol) og plankene er 4,2 meter lange.
Man pleier jo som sagt å ha glis-panel som tar lasten. Med plastfolie eller evt. diffusjonsåpen duk. Da blir det ingen belastning på panelet. Hvilken cc-avstand det bør være på glis-panelet når man skal ha trepanel under vet jeg ikke. Men for gipsplafond pleier man å bruke cc 400mm eller enda bedre cc 300mm.
Men jeg blir forundret over bildene. Hadde nok forventet at din innfestning skulle være tilstrekkelig, men kanskje at det ville blitt en nedbøying etter noen år.
Jeg tror at fuktigheten har spilt en avgjørende rolle for at det kollapset. Som du skriver så syntes ingen bevegelse under sommer/høst, men når dere kommer tilbake nå tidlig vår har det kollapset.
Min teori er at:
- Løsullen har absorbert fuktighet og blitt tyngre.
- Takpanelen, supertørr om sommeren, har blitt spikret helt tett sammen. Når den har blitt fuktig under senhøst/vinter har den svulmet, og eneste veien å svulme er da utover fra takstolene, noe som betyr at spikene har blitt dratt ut såpass mye at tyngden fra løsullen deretter har presset ned hele konstruksjonen fra festet i taket.
Et annet spørsmål er om taket er 100 % tett, har det lekket har jo fuktsituasjonen blitt forverret. Jeg ville tatt en seriøs inspeksjon av taket så dere ikke har noen lekkasje der.
EDIT: Jeg har ingen egen erfaring med å spikre opp takpanel som her, men det er vel som tregulv at man skal ha et mellomrom mot veggen slik at panelen kan bevege seg med skiftende fuktighet. Spesielt i et uoppvarmet hus må det vel være supernøye med bevegelsesrom 🤔
Det er nok ikke noe feil på innfestingen, råsponten har svulmet i sidelengs retning og da finnes det ingenting som kan holde mot. Alt treverk vrir seg og sprekker. Så konklusjonen er at med kaldstilling så suger råsponten til seg fuktighet. samt at det må finnes en form for lufting. Hvis isolasjonen ligger direkte på treverket, så blir det en temperatursforskjell mellom loft og inne. Solen skinner på taket og full skygge i huset. Ligger til rette for fuktighet/vann rett under isolasjonen.
EDIT Isolasjonen kan ikke med sin vekt forårsake noe slikt.
Man får vel tenke på at man skal kunne bevege seg på loftet også. Det ville jo vært kjedelig om minste lille feiltrinn fører til at hele j-vla innertaket raser ned.
Jeg tror også TS har et poeng med tanke på fuktbevegelser. På bilde 3 ser det ut som panelet har kommet i spenn. Det er utfordrende det der, avhengig av hvor nedtørket virket er når det monteres, og i og med at det er uoppvarmet og eksponeres for en bredere variasjon i luftfuktighet. Av den grunn ville jeg også vært forsiktig med plasten der. Det kan bli kondensproblemer.
Jeg tror at fuktigheten har spilt en avgjørende rolle i at det kollapset. Som du skriver, så syntes ingen bevegelse under sommer/høst, men når dere kommer tilbake nå tidlig vår, har det kollapset.
Min teori er at:
- Løsullen har trukket til seg fukt og blitt tyngre.
- Takpanelet, supertørt om sommeren, har blitt spikret helt tett sammen. Når det har blitt fuktig under senhøst/vinter, har det svulmet, og eneste vei å svelle er utover fra takstolene, noe som innebærer at spikrene har blitt dratt ut såpass mye at tyngden fra løsullen deretter har presset ned hele konstruksjonen fra feste i taket.
Et annet spørsmål er om taket er 100% tett, har det lekket, har jo fuktsituasjonen forverret seg. Jeg ville tatt en seriøs inspeksjon av taket sånn at dere ikke har noen lekkasje der.
EDIT: Jeg har ingen egen erfaring med å spikre opp takpanel som her, men det er vel som tregulv at man skal ha et mellomrom mot veggen så panelet kan bevege seg med skiftende fuktighet. Spesielt i et uoppvarmet hus må det vel være supernøye med bevegelsesrom 🤔
På siden der det bulet, men ikke falt ned, satte vi det for tett mot kanten helt klart. Jeg tror den ytterste planken holdt seg på plass på grunn av at jeg satte skrue i den (som deretter skulle skjules med list uansett). Så trolig derfor ga det etter på den siden også.
Når skal man spikre opp panel om ikke på det fine sommerhalvåret? Litt kjedelig å gjøre slikt arbeid om vinteren - eller så har man et konstant varmstilt sted, så det ikke skiller seg mellom årstidene 🤓
Vinden/taket ser bra ut ellers, og ingen lekkasjer hva jeg har kunnet se 👍
Jjonaserik skrev:
Det er nok ikke noe feil på innfestningen, råsponten har svulmet i sidelengs, og da finnes det ingenting som kan holde igjen. Alt treverk vrir seg og sprekker. Så kontanten er at med kaldstilling suger råsponten til seg fukt. Samt at det må finnes en form for lufting. Hvis isolasjonen ligger direkte på treverket, blir det en temperatursforskjell mellom loftet og inne. Solen skinner på taket og full skygge i huset. Det garanterer for fuktighet/vannrett under isolasjonen.
EDIT Isolasjonen kan ikke med sin vekt forårsake noe slikt.
Interessant. Så hvis jeg hadde satt trådspik nedenfra, hadde ikke det svellende treverket slått ut på samme måte? De forrige panelene satt på den måten i flere tiår uten å ha falt ned.
Den gamle plasten lot jeg ligge løst oppå treverket for å huse isolasjonen så lenge, men det gjør kanskje ikke noen forskjell likevel. Med det gamle taket var plasten fastspikret i takstolene.
Ccpalm skrev:
Man må vel tenke på at man skal kunne bevege seg på loftet også. Det ville jo vært trist om den minste lille feiltrinn leder til at hele innertaket ramler ned.
Så tror jeg TS har et poeng med dette om fuktighetsbevegelser også. På bilde 3 ser det ut som om panelet har havnet i spenning. Det er tricky det der, avhengig av hvor nedsenket treverket er når det monteres, og i og med at det er uoppvarmet og eksponeres for en bredere variasjon i luftfuktighet. Ville av den grunnen også vært forsiktig med plasten der. Kan bli kondensproblemer.
Ikke sant! 😅 Plasten lot jeg ligge løst mens vi har glassulle. Tanken er å bytte ut mot cellulose og da fjerne plasten. Den satt tidligere fastspikret i takstolene mellom de gamle panelene, men de har vi fjernet på 👍
Jeg har prøvd å sette opp råsponten på nytt med trådspik hamret nedenfra, men det er ikke akkurat et enkelt arbeid uten noen elektriske verktøy.
Nå er jeg litt inne på å sette glespaneler og gips i stedet... Litt mer arbeid, men kanskje færre problemer fremover? 😬
Når skal man spikre opp spont om ikke på den fine sommerhalvåret? Litt kjedelig å gjøre slikt arbeid om vinteren - eller så har man et konstant varmt sted så det ikke skiller seg mellom årstidene 🤓
Lettere sagt enn gjort, så klart, men man må tilpasse ev. spring etter årstiden + ikke minst trevirkets fuktinnhold.
Nå spekulerer jeg, men om man spikrer opp nysaget "byggtørr" trevirke, går det i prinsipp ikke an å mislykkes da trevirket ikke vil gjøre annet enn å krympe.
DDilato skrev:
Jeg ville aldri spikret opp noe som kan falle ned ... om spikeren ikke sitter i stor vinkel ...
Samtidig har jo innertak blitt spikret i hundrevis av år uten problem, så spikrer man bare riktig så sitter det.
Tror du det holder, selv ved økt fuktighet og om materialet utvider seg? Skal jeg la mindre gliper med vilje for å tillate bevegelse?
Ccpalm skrev:
Lettere sagt enn gjort, så klart, men man får tilpasse evt. sprekker etter årstiden + ikke minst materialets fuktnivå.
Nå spekulerer jeg, men om man spikrer opp nysaget "byggtørrt" trevirke går det i prinsippet ikke å mislykkes da trevirket ikke vil annet enn å krympe.
Kjøpte sponten fra billig "byggvarehus" hvis trelasthandel jeg måtte stå på i timer for å finne planker i ok stand, så ferskt var det nok ikke 😅
Kjøpte sponten fra billig ”byggevarehus” hvis plankehaug jeg måtte stå på i timevis for å finne planker i ok stand, så ferskt var det nok ikke 😅
Ha ha, nei, men det var nok tørket. F.eks. utendørs varierer treets fuktighetskvote mellom ca. 12-20%. Vanligvis er trevarene nedtørket til 8-16% avhengig av typen av produkt, så avhengig av hva du har kjøpt vil det svelle mer eller mindre om du bruker det utendørs.
Har man tykk panel går det veldig bra å gjøre slik som dere har gjort og la isoleringen bæres direkte av panelen. Det er bare spikringen som er feil. Det pleier å trenges to galvaniserte tretommerspiker rett igjennom bordet i hver takstol.
Dessuten skal man la det være små sprekker slik at bordene kan svelle og krympe om det ikke er veldig fuktig vær når man spikrer dem på plass.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.