Hei,

skal bygge en hylle for oppbevaring av alt man trenger å oppbevare i en kjeller; vesker, sommer/vinterklær i smartstore kasser.

lengden blir 2,5m og cirka 1m dyp, har tenkt å lage den i 45x70 stendere og kryssfiner med totalt 6 stolper.

vil dette fungere eller blir det svikt på hylleplatene?

Takk for innspill!
 
J Jef skrev:
Hei,

skal bygge en hylle for lagring av alt man trenger å lagre i en kjeller; vesker, sommer/vinterklær i smartstore kasser.

lengden blir 2,5m og cirka 1m dyp, har tenkt å lage den i 45x70 lekter og kryssfiner med totalt 6 stolper.

vil dette fungere eller blir det svai på hylleplatene?

Takk for innspill!
skal kryssfiner enn spenne over 2,5m blir det garantert svai.
 
6 stolper på en hylle betyr antageligvis en i hvert hjørne og to på midten. Avhengig av kryssfinerens tykkelse og lastens vekt kan det bli problemer med nedbøying. Med forskalingsfiner i stedet for vanlig blir sannsynligvis problemet mindre (igjen avhengig av lasten). Ellers kan du legge to bjelker på tvers av stolpene slik at platen hviler på dem langs hele langsiden, så skal det betydelig mer til for å bøye ned.
 
zarkov zarkov skrev:
6 stolper på en hylle betyr rimeligvis en i hvert hjørne og to på midten. Avhengig av tykkelsen på kryssfiner og tyngden av lasten kan det bli problemer med nedbøying. Med forskalingsplywood i stedet for vanlig blir sannsynligvis problemet mindre (igjen avhengig av lasten). Ellers kan du legge to bjelker tvers over stolpene slik at platen hviler på dem langs hele langsiden, så skal det betydelig mer til for å bøye ned.
hei,

mistet å skrive det, du har rett om stolpene og så har jeg tenkt å lage en ramme for hver hylle enten med 45x70 eller 45x45 som skrus i stolpene og legge kryssfiner på denne.
 
  • Liker
Viktor.J
  • Laddar…
AXS
Det kommer bli en stabil løsning. Glem ikke skråstag bare.

Lag en tegning før, det er lett å komme litt feil med målene. SketchUp eller papir og blyant duger perfekt.
 
S saiter skrev:
[lenke]

Här får du litt tips.

//AA
Takk!

har lest den og fått ideer, min fundering er mer at min hylle blir 1m dyp.

/Johan
 
  • Liker
saiter
  • Laddar…
Så her ble resultatet :) Takk for hjelp og råd.

Nybygde trehyller i et rom med taklampe og vindu i bakgrunnen.
 
  • Liker
saiter og 4 andre
  • Laddar…
J Jef skrev:
Så her ble resultatet :) Takk for hjelp og råd.

[bilde]
Veldig pent!
Fortsatt fornøyd noen år senere?
(Planlegger lignende bygg)
 
JHolmgren JHolmgren skrev:
Veldig flott!
Fortsatt fornøyd noen år senere?
(Planlegger lignende bygging)
Hei,

Måtte legge til støtte i midten da jeg syntes det begynte å svikte.
 
J Jef skrev:
Hei,

Måtte legge til støtte i midten da jeg syntes det begynte å svikte.
Takker, da sikter jeg på halve spennvidden.
 
Magnus E K
Er ikke området under nederste hylle veldig vanskelig å rengjøre?

Når jeg har bygget nye hyller i kjelleren (flere vil være nødvendig) har jeg satset på å henge alt på veggen, holde hele gulvflaten fri.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Er ikke plassen under nederste hylle veldig vanskelig å rengjøre?

Når jeg har bygget nye hyller i kjelleren (flere vil være nødvendig) har jeg satset på å henge alt på veggen, holde hele gulvflaten fri.
Det er bygget sånn at robotstøvsugeren går under 😀
 
  • Liker
Magnus E K
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.