Y
Jeg har endret meg. Enig med Geschwint.
F.eks. Kjøp og kjør hjem materialet selv. Gi dem en pose boller så de liker dere og jobber fortere.

Så blir det prisgunstig og bedre bygget. :)

(jeg verken har, eller vil ha et hjem helt av gips. det var bare sluttsummen jeg ikke likte)

Jeg er enig angående kun gips! Det er ingenting jeg vil ha, det finnes masser av ulemper med molly selv om det fungerer!

Den kostnaden for å sette opp OSB sparer jeg heller inn på noe annet! Spesielt med en tjejj som endrer interiøret oftere enn jeg bytter underbukser! ;)

Jeg pleier å tenke slik om alt mulig:

* Finnes det en risiko for at jeg angrer meg om jeg IKKE tar OSB?
- Ja, det gjør det.

* Finnes det en risiko for at jeg angrer meg om jeg tar OSB?
- Nei, sannsynligvis ikke.

* Hvor enkelt er det å angre seg, etter noen år?
- Ikke så lett, må rive masse.

Så tar jeg kostnaden og deler den med antall år jeg har tenkt å bo der. En startkostnad kan være stor, men hvis det er noe man har glede av lenge, må kostnaden deles med tiden. Så bestemmer jeg meg :)

• Liker
lorens
  • Laddar…
Ettersom det var jeg som startet denne tråden for lenge siden så er det vel på tide å komme tilbake med noen tanker. Grunnen til at jeg stilte spørsmålet fra starten var at akkurat som kjb skrev så er katalogselskapenes påslag for OSB umotivert høyt og som flere andre har kommentert, kan man få ganske mye annet for de pengene. Nå har det blitt sånn at jeg skal bygge med løsvirke og da kommer jeg selv til å sette opp veggene og da blir kostnaden for ekstra plate latterlig mye mindre og et selvfølgelig valg.

Jeg synes at kjb skal presse husleverandøren og prøve å få til en bedre avtale, og deretter kjøre OSB på i det minste utvalgte vegger. Personlig synes jeg det er rart at ikke husleverandørene gir bedre pris på ekstra platemateriale. Det er en sånn sak som gir kvalitetsfølelse, når folk går på visninger eller sjekker visningshus så pleier de å banke på veggene for å få en følelse av kvaliteten (omtrent som når folk går og sparker på dekkene på biler, helt meningsløst men sånn er det jo) og det burde mao være en billig reklamepeng for husselskapene for å gi "kvalitetsfølelse".

Så synes jeg ikke man skal overdrive verdien av OSB, det går faktisk ganske enkelt å endre i etterkant, iallfall på utvalgte deler. Om du i stedet kan få f.eks. høyere takhøyde for samme pengene, så kan du jo fundere på hva som er enklest å endre :)

• Liker
Aser
  • Laddar…
Jeg valgte sponplate fremfor osb, hovedårsaken var ikke prisen, men at de kunne kjøpes i 250 cm lengde. Dette gjør det mye lettere når man som jeg bygger med akkurat 250 cm takhøyde.

bjolo360 håper det var greit at jeg lånte tråden. Vi har nok hatt de samme funderingene. Og takk for mange bra forslag :) Konklusjonen for meg er. Jeg tror ikke det blir så feil uansett hvordan vi gjør det. Smelle opp plater på alle veggene (om vi får en litt bedre pris), eller skaffe materialer selv og sette opp plater på utvalgte vegger.

Måtte spørre om rimelig arbeidskostnad for å sette opp OSB.
Vi har satt opp osb i vårt nybygg og håndverkerne har brukt 68 osb-plater og brukt 58 arbeidstimer på det. Nesten en time per plate høres for meg ut som en virkelig overpris. Har tenkt å bestride fakturaen...
Hva er rimelig kostnad for dette?
De har tatt fornuftige priser for selve platene, 80:- stk ekskl. mva. Men arbeidstimene synes jeg er altfor mye.

• Liker
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
OSB platene ville jeg til og med bruke mye kortere tid enn gipsen. De slenger man jo så å si opp, trenger knapt å sitte pent, bare funksjonelt. Kappingen går fort hvis det må gjøres, så du er nok grovt overfakturert. Noen snekker burde kunne gi et mer eksakt svar.

Mikael_L
Det høres ut som en skikkelig overpris.
Men jeg kan samtidig være enig i at enkelte plater jeg har satt opp kan ha tatt nesten opp mot en time, hvis det er mye kapping for vinduer, døråpninger, samt veggbokser. Foruten skruing.

Men jeg kan likevel mene at gjennomsnittshastigheten bør ligge på rundt 20 minutter per plate, eller noe sånt.

Så kan det være litt generell overhead å regne inn.
Tid til å bestille, løfte inn og gjøre klar plass. Og litt generell rydding og sånt etterpå, for det er jo et helt ekstra arbeidstrinn, med hva det innebærer. Kan sikkert gå med noen få timer der også.

Jeg ville spurt dem hva som ble feil i fakturaen, i dine klær.

Sist redigert:
21 mm råspont og 6 mm renoveringsgips fungerer faktisk bra. Før var det (noe tykkere) råspont og ca 7 mm tretex. Huset er fra 1920/45. Men OSB fungerer vel for den som har det travelt.

Hva koster OSB der dere bor? Jeg må betale rundt 140:-/platen i byggevarehandelen.

Sist redigert:
115 spenn på byggmax (og dermed på bauhaus og hårnbach også).

på kjøkkendelen og der tyngre ting som TV m.m skal henge har jeg plyfa.
så hadde jeg masse OSB-plater til overs som jeg banka opp.
så i vanlige rom m.m dro jeg til byggmax og kjøpte 10 mm sponplater.
man får 2 plater mot 1 OSB-plate.

mvh
snickar estwing

• Liker
Joak
  • Laddar…
Tenkte sette opp en innervegg med dør og det der med OSB-plate virker bra, men hvordan blir det med døren når veggen med OSB på hver side blir ca. 2 cm bredere. Fungerer det med vanlig dørkarm eller må man lete etter noe spesial som er bredere.

Tror jeg bare trenger OSB på én side av veggen og da blir det 11 mm ekstra på bredden, kanskje fungerer det med standard dørkarm.

Sist redigert:
Mener du hvordan man løser at dørkarmen blir smalere enn veggen? Hvis det er det du lurer på så setter du karmen flatt på den siden hengslene er på og saler ut karmen på den andre siden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.