F
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Har for øvrig vært og kjøpt 8mm jern. Skal kappe det ned. Kommer bilde senere. Tror dog det blir vanskelig å få plass med to parallelle i samme smale kanal om det skal være 2 cm til hver retning.

Jernet er for øvrig rustent fra starten. Håper ikke det gjør betongen rustfarget på overflaten?
Nei, det gjør det ikke.

F
Hva tror vi:

[bilde]

Trengs det ikke 8mm på de andre sidene av utskjæringen også? Har noen biter til overs. Tenkte om det er bra å forsterke ekstra der siden platen som veier noen kg skal ligge der?
Jo, det trengs der også. Ditt nett er kun sprekkarmering. Du skal legge i 4 stk 8mm jern på tvers med. En ved hver ende samt en på hver side av platen.

F fsn skrev:
Jo, det trengs der også. Ditt nett er kun sprekkarmering. Du skal legge i 4 stk 8mm jern på tvers med. En ved hver gavl samt en på hver side av hellen.
Ja men 8mm var jo først og fremst for de smale ved uttaket. Men du mener at det er like dårlig overalt?

Har ikke mer 8mm enn at jeg kan legge slik som dette, skal klippe dem til bare:

En arbeidsbord med tre- og metallrammer, netting, og en beskyttelseshanske liggende i midten. Verktøy og materialer i bakgrunnen.

• Liker
henrik2h
  • Laddar…
Edit: Det der med 2 cm fra kant. Er det av flere grunner enn bare det estetiske at metallet ikke skal vise gjennom?
Det er for at fukt ikke skal nå inn til armeringsjernet, som får det til å ruste. Når det ruster, utvider det seg og sprekker betongen. Det er enda en grunn til å ha en tykkere plate enn 30mm ;).

Grunnen til at jeg synes du skal bunte fast er fordi du har så små marginer at du er sikker på at den ligger der du har tenkt deg.

Man kan jo ha rustfri armering...

Ja altså, skulle ønske jeg kunne ha tykkere benk, men da måtte jeg bygge om hele kjøkkenet.

Rustfritt armeringsjern hadde jo vært flott...

F
useless useless skrev:
Man kan jo ha rustfritt armering...
Ja. Men i dette tilfellet vil nok ingenting skje uansett. Jeg tror man generelt sier 30mm dekning på armering.

F
Ja altså, skulle ønske jeg kunne ha tykkere benk, men da måtte jeg bygge om hele kjøkkenet.

Rustfri armeringsjern hadde jo vært hyggelig...
Du har jo dine begrensninger klare, og det finnes naturligvis en grunn til at det ser ut som det gjør. Hullet var for en platetopp, hvordan fester du platetoppen i betongplaten?

F fsn skrev:
Du har jo dine constrains klare og det finnes naturligvis en anledning til at det ser ut som det gjør. Hullet var for en platetopp, hvordan fester du platetoppen i betongplaten?
Den sitter fast med clips. Det er en ikea-platetopp

F fsn skrev:
Japp. Men i dette tilfellet så vil nok ingenting skje likevel. Jeg tror man generelt sier 30mm dekning på armering.
Nei, det er risikofritt med en betongskive innendørs.

F fsn skrev:
Japp. Men i dette tilfellet vil nok ingenting skje uansett. Jeg tror man generelt sier 30mm dekning på armering.
Da jeg støpte benkeplatene mine så gravde jeg i det der siden jeg nørder på detaljer, og jeg vil huske at det hadde blitt gjort en endring i minste anbefalte dekning fra 30 til 20 mm. Nå når jeg leter etter hvor jeg så dette, finner jeg det ikke igjen, naturligvis.

Nå skal jo platen være innendørs og da spiller det jo mindre rolle, jeg hadde feilaktig antatt at den skulle være ute.

F
mexitegel mexitegel skrev:
Når jeg støpte mine benkeplater så rotet jeg i det der fordi jeg nørder på detaljer og jeg vil huske at det hadde blitt gjort en endring i minste anbefalte dekning fra 30 til 20 mm. Nå når jeg leter etter hvor jeg så dette så finner jeg det ikke igjen, naturligvis.

Nå skal jo platen være innendørs og da spiller det jo mindre rolle, jeg hadde feilaktig antatt at den skulle være ute.
Det er ulike regler avhengig av hva man støper for noe.

Selvfølgelig, men nå er det jo en benkeplate det handler om :).

Når du deretter har støpt platen din, lar du den herde LENGE, jo lengre desto større sjanse for at betongen har fått full styrke. Den vil du trenge når du skal rive formen og flytte platen til sin rette plass. River du for tidlig, vil det sprekke ved overgangen til de smale delene. Ikke glem å holde platen fuktig/våt under herdingen, det "styrker" betongen.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.