Om det skal være mer armering må jeg nesten kjøpe et tettere nett. Da får det bli et tynnere nett med såndär golvarmering.
Du har en betongplate på hvor mange kg når den er klar? Midt i den har du et hull modell større og igjen er to småstrenger betong på 8x3cm eller noe slikt på hver side? Det er vel i første rekke ikke nett du trenger der, men armeringsjern.
Men kjør på, jeg har hatt feil før og kommer til å ha det igjen.
Før du bærer rundt på den ville jeg skrudd fast en 45x95 på hver side (over/under, forkant/bakkant) så den ikke totalviker seg.
Men jeg er skeptisk.
EDIT: den var man to på, men det var jo moro at vi skrev omtrent det samme.
Nei, det der er ikke stenger. Det er armeringsnett.
Består ikke nettet av stenger som er satt sammen? Jeg har jo klippet ut to rette på hver side.
Uansett, tidligere i tråden hørtes det jo ut som det så bra ut? Bare at det som sagt trengtes doble på hver side av utskjæringen. Men nå duger ikke det lenger?
Du har en betongplate på hvor mange kg når den er ferdig? Midt i den har du et hull modell større og igjen er to småstrenger betong på 8x3cm eller noe sånt på hver side? Det er vel i første omgang ikke nett du trenger der men armeringsjern.
Men kjør på, jeg har tatt feil før og kommer til å gjøre det igjen.
Før du bærer rundt på den så hadde jeg skrudd fast en 45x90 på hver side (over/under, forkant/bakkant) så den ikke kollapser helt.
Men jeg er skeptisk.
Det er 5,5 cm som smalest.
Som sagt: Hva er forskjellen på armeringsjern og jernene i et armeringsnett?
Som sagt: Hva er forskjellen på armeringsjern og jernene i et armeringsnett?
Hele jern er sterkere, prøv å få i for eksempel 2 stk 6ere ovenpå nettet på langs og forbi i de tynne delene, så kan det gå, men som sagt, ved flytting, en regel på hver side av de smale delene og tvinger. Kanskje også en idé å snu den når det har brent og se hvordan overflaten er, med formfinér og olje så blir det vanligvis en glatt overflate. Bare husk på at betongen ikke er tett for søl fra grønnsaker eller annet, den må prepareres.
Gjør det noe om nettet 'ghostes' gjennom på undersiden av platen? Legg armeringen litt nærmere bunnen enn toppen.
Om du har lest tidligere så er det slik jeg har tenkt å gjøre. Men med både nett og jern oppå hverandre spiller det ingen rolle hvor mye mot bunnen det ligger, på en 3cm plate blir det uansett for nær toppen. Vil i all mulig grad unngå å jobbe på høyden med armeringen.
Om du har lest tidligere så er det så jeg har tenkt å gjøre. Men med både nett og jern oppå hverandre spiller det ingen rolle hvor mye mot bunnen det ligger, på en 3cm plate blir det uansett for nær toppen. Vil i all mulig grad unngå å jobbe på høyden med armeringen.
Armeringsmatten tilfører som sagt ingenting for benkeplaten din. Armer slik her så har du gjort det som er mulig å gjøre. Ingen armering skal ligge grunnere enn 20mm fra kanten. Og glem ikke å binde sammen armeringen ordentlig.
Betongens svakhet er at den ikke tåler noen strekkbelastning, det er der armeringsstålet hjelper til, det optimale ville vært at du la to stål på høyden med et par cm mellom. Da ville platen tåle utrolig mye mer, nå kan du ikke gjøre det, og derfor må du stive den av som beskrevet når du løfter den på plass, ellers vil den uunngåelig sprekke.
Det der med naja har jeg hørt om i artikler og her på forumet men ikke forstått nøyaktig hva det innebærer. Mer enn at det er å føre sammen to deler. Men må det gjøres med tråd eller er det nok å overlappe?
Edit: Det der med 2 cm fra kanten. Er det av flere grunner enn bare det estetiske at jernet ikke skal ghoste gjennom?
Naja er å binde sammen armeringsjernene med ståltråd. Ikke noe som trengs hvis du er forsiktig når du heller i betongen på dette prosjektet. Å naja overfører ingen krefter, men er kun for montering/at jernene skal ligge stille under støping.
Har for øvrig vært og kjøpt 8mm jern. Skal kappe det ned. Kommer bilde senere. Tror dog det blir vanskelig å få plass med to parallelle i samme smale kanal om det skal være 2 cm i hver retning.
Jernet er for øvrig rustent fra starten. Håper ikke det gjør betongen rustfarget på overflaten?
Trengs det ikke 8mm på de andre sidene av utskjæringen da? Har noen biter til overs. Tenkte om det er bra å forsterke ekstra der siden kokeplaten som veier noen kilo skal ligge der?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.