Det finnes, vi har gjort en fuktundersøkelse. En av stenderne i veggen har begynt å mugne, ingen lukt eller tegn i luftmiljøet, men i selve veggen nærmer den seg fuktkritiske verdier.

Veggens konstruksjon utenfra regnet: Betong, stendere med isolasjon imellom og gips.
Konstruksjon nedenfra regnet: Betongplate, gulvstender, trålect, tregulv og plastmatte.

Det kan selvfølgelig være slik at vi bare trenger å bygge et ventilerende gulv med riktig fuktsikring, så kanskje er problemet løst. Da blir det et ganske billig problem å løse. Jeg vil bare ikke at dette skal gå over 50.000kr det er vår største bekymring.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Ninhow Allamo Olsson skrev:
Det finnes, vi har gjort en fuktundersøkelse. En av plankene i veggen har begynt å mugne, ingen lukt eller ingen kjennetegn i luftmiljøet men i selve veggen så begynner den å nærme seg fuktkritiske verdier.

Veggens konstruksjon utenfra regnet: Betong, planker med isolasjon mellom og gips.
Konstruksjon nedenfra regnet: Betongplate, gulvbjelke, trebjelke, tregulv og plastmatte.
Ptja gulvplaton burde fungere like bra på en vegg. Det må da være en åpning på samme måte som i gulvet i veggens overkant.

BirgitS
De fleste nøyer seg vel med å fjerne gips og lekter på veggene og deretter male med silikatmaling eller lignende som slipper gjennom fuktighet. Om man absolutt ikke vil ha malt betong, pleier man nok å lekte opp med stållister mot betongen og sette opp plater som ikke går helt ned til gulvet og ikke helt opp til taket, slik at det blir en luftspalte bak.

• Liker
Ninhow og 1 annen
  • Laddar…
Det som er morsomt er at syrommet har god luft og vaskerommet har ingen problemer der heller. Men det er ingen oppreglede vegger der.
BirgitS BirgitS skrev:
De fleste nøyer seg vel med å fjerne gips og lekter på veggene og deretter male med silikatmaling eller lignende som slipper gjennom fuktighet. Hvis man absolutt ikke vil ha malt betong pleier man nok å lekte opp med stållekter mot betongen og sette opp plater som ikke går helt ned til gulvet og ikke helt opp til taket slik at det blir en luftspalte bak.
Legger man til sokkel med ventilasjon da eller? Samme med taklister?

BirgitS
Jeg har ikke gjort det selv men jeg antar at det trengs gulvsokkel med ventilasjon. Om man har taklist med ventilasjon eller bare lar det være åpent vet jeg ikke.

• Liker
Ninhow og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.