5.120 lest ·
34 svar
5k lest
34 svar
Hvordan skal man koble mekanisk ventilasjon fra vegg og gulv til samme vifte?
Men om sommeren er også naturlig ventilasjon en nullstrøm når inn- og utetemperatur er like. Så man må ha minst mekanisk avtrekk i et hus i dag, med tilluft i de tiltenkte rommene. CO2-innholdet skyter veldig opp ellers langt utenfor helsemessige grenser, og deretter fuktigheten med sporer etc.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.166 innlegg
Egentlig ikke, men ikke bland at det kan føles trekkfullt (om det er hva den andre setningen betyr) med selvtrekk, dvs. at luft kommer inn gjennom tilluftsventiler og går ut gjennom avtrekksventiler uten hjelp av noen vifter.Allamo Olsson skrev:
Jeg forstår, det jeg er redd for er å legge til fra luft fra veggene og gulvet i kjelleren og ved et uhell skape problemer. Men om jeg forstår dere rett, så må man sørge for at lufttilførselen blir tilstrekkelig, med andre ord at vi ikke sender for mye luft ut. Der lurer jeg på hvordan man kan gjøre det på riktig måte, hvilke verdier man skal se på osv. Du nevnte Rh-verdi, har lest en del om det, og man skal sikte på å være mellom 40 - 60 %. Men er det et tilstrekkelig mål?H håbbe1961 skrev:
Det er vel inneluften som suges ned under i gulv og så ut i det fri? Da gjelder det å ha god varme på som binder opp mer fukt i det minste i begynnelsen. 40-60 er over året så sommeren kan se gå høyere.
Nja, tanken er nok mer at det finnes en åpen luftvei i de ventilerte soklene slik at fukt fra platen kan fordampe ut der uten å ha kommet i kontakt med noe biologisk materiale. Selve gulvplatonmatten er konstruert slik at det blir en viss luftforflytning når man går på gulvet, men det tror jeg er uviktig og mer markedsføring.Allamo Olsson skrev:
Viktig er å rengjøre platen nøye når gulvet er borte. Behandle deretter med Boracol som er en potent langtidsvirkende fungisid. Legg ut gulvplatonmatten med oppbrett. Legg ut gulvlekter og isolasjon løst på matten og la det være en åpning rundt på ca. 10 mm. Skru fast det nye gulvet i lektene. Monter den ventilerte sokkelen.
Jeg bygde en egen ventilert sokkel da den var ganske dyr.
Ulltand skrev:
Nja tanken er nok mer at det finnes en åpen luftvei i de ventilerte soklene så fukt fra platen kan fordampe ut der uten å ha kommet i kontakt med noe biologisk materiale. Selve gulvplatonmatten er konstruert slik at det blir en viss luftforflytning når man går på gulvet, men det tror jeg er uviktig og mer markedsføring.
Viktig er å rengjøre platen nøye når gulvet er borte. Behandle deretter med Boracol som er en potent langtidsvirkende fungicid. Legg ut gulvplatonmatten med oppvikk. Legg ut gulvlekter og isolasjon. Skru fast det nye gulvet. Monter den ventilerte sokkelen.
Å lage en skal jeg nok ikke gi meg på, men har du tips om en? Forstår nå hva du mener, Boracol-tipset var utmerket, det hadde vi ikke tenkt på.Ulltand skrev:
Nja tanken er nok mer at det finnes en åpen luftvei i de ventilerte soklene så fukt fra platen kan fordampe ut der uten å ha kommet i kontakt med noe biologisk materiale. Selve gulvplatonmatten er konstruert slik at det blir en viss luftforflytning når man går på gulvet, men det tror jeg er uviktig og mer markedsføring.
Viktig er å rengjøre platen nøye når gulvet er borte. Behandle deretter med Boracol som er en potent langtidsvirkende fungicid. Legg ut gulvplatonmatten med oppvikk. Legg ut gulvlekter og isolasjon løst på matten og la det være et slipp rundt om på ca 10 mm. Skru fast det nye gulvet i lektene. Monter den ventilerte sokkelen.
Tenkte typ en sånn her: https://www.isola.se/platon-luftdon
Jeg satte en vanlig planke av typen 8 cm på avstand fra veggen med hjelp av støtte fra kappede VP-rør der skruen går gjennom vp-røret og inn i veggen. Glipen mellom listen og veggen bør dekkes med et finmasket nett så det ikke samles støv der over tid og tetter til.Allamo Olsson skrev: