Sawsaw, det finnes vel til og med 230v-spotter som bare trenger 10-12 cm, dessuten må det jo være avhengig av hva man har ovenfor også. Jeg skal for eksempel senke et helgjutet betongtak, og det er jo litt mindre følsomt enn å senke et tak fylt av sagflis og avispapir...

Kan jo tenkes at lampen
blir ødelagt ofte om den får dårlig ventilasjon.

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Kan jo tenkes at lampen
pajjar ofte om den får dårlig ventilasjon.

MVH Putte
Men ventilasjonen bør jo være avhengig av rommet rundt også, og siden jeg skal kjøre plåt og gips i betongtak trenger jeg jo ingen bokser, så om lampen får et "eget rom" på 100x100x12 cm i stedet for 15x15x15 cm så bør det jo neppe være en ulempe med tanke på ventilasjon. Eller tenker jeg helt feil?

yens skrev:
Sawsaw, det finnes vel til og med 230v-spoter som bare trenger 10-12 cm, dessuten må det jo være avhengig av hva man har over også. Jeg skal for eksempel senke et helgjutet betongtak og det vil jo være litt mindre følsomt enn å senke et tak fylt av sagflis og avispapir...
Riktig! Da er det jo bare det der med kablene igjen.

Sawsaw skrev:
Riktig! Da er det jo bare det der med kablene igjen.
japp, hvordan foreslår du at man gjør der, legger man bare varmetålig kabel der oppe, eller skal man trekke VP-rør mellom stedene der man tenker ha spottarna? På produsentenes skisser ser det jo ut som man skal kaste opp lampesnor mellom spottene og bare la dem henge der og dingle...

Det var ikke kablene til spottene jeg tenkte på! Du ville bygge inn stygge kabler, og det får man ikke gjøre uten videre!

Sawsaw skrev:
Det var ikke kablene til spottene jeg tenkte på! Du ville bygge inn stygge kabler og det får man ikke gjøre uten videre!
nei nå blander du meg sammen med trådskaperen, jeg vil bare senke tak og sette spotter, jeg skal iof også trekke strøm, men da blir det VP-rør, og overvåket av min huselektriker :)

yens skrev:
nei nå blander du meg sammen med trådstarteren,
Ja, se, det har jeg gjort! :eek: Beklager om jeg har rotet til det for noen! :rolleyes:

ingen fare for meg, derimot får du gjerne svare på hvordan man skal gjøre MELLOM spottene. Produsentene sender med svart "lampeledning" som de synes man skal kaste inn i undertaket, men det føles sånn passe, hvordan gjør man det best? (Riktig...)

Sawsaw skrev:
Ja, se, det har jeg gjort! :eek: Ber om unnskyldning om jeg har rotet det til for noen! :rolleyes:
Jeg er trådskaperen, og takker for omtanken :-) Men jeg gjør dette sammen med elektriker, ingen svartjobb, baltisk eller annet skummelt, så det er absolutt trygt. Det er også elektrikeren - veldig kunnskapsrik og seriøs - som har gitt meg målet 12 cm, så det stoler jeg på.

En annen sak, nå har jeg kjøpt stendere, av merket Lindab/danogips. Men de der clipsene, de koster jo 350 kr for 100 stk, og jeg trenger bare 20 stk (2 ved hvert "kryss").

Puckhodene på Woodys nektet å selge dem enkeltvis, noen som vet hvor man kan få tak i disse i forbrukerpakning?

/Alko

yens skrev:
ingen fare for meg, derimot får du gjerne svare på hvordan man skal gjøre MELLOM spottene. Produsentene sender med svart "lampesnor" som de synes man skal kaste inn i undertaket, men det føles litt sånn der, hvordan gjør man det best? (Rett...)
Ok, hva er det du har kjøpt, 12V eller 230V? Er det 230V så skal du som regel bruke kabel godkjent for 90 grader driftstemperatur, og da kan du ikke bruke din "svarte lampesnor" men RHH eller noen annen varmebestandig kabel. Rør eller ikke? Ditt toalett var bare 1,3 kvm og da ville jeg nok droppet rørene. Derimot ville jeg satt rør på kjøkkenet, som var neste prosjekt eller?

Alko: Jeg kjøpte mine klipps på Silvan, jeg vet ikke om bauhaus/hornbach/k-rauta har dem.

Sawsaw: Jeg har ikke kjøpt spottar ennå, men min elektriker anbefaler 230, så det blir vel det. Rørene i kjøkkenet kan jo være bra om ikke for at det er praktisk å vite nøyaktig hvordan kablene går. Takk for gode tips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.