Skal senke taket i kjøkkenet for å legge ny elektrisitet og installere spotlights samt eventuelt høyttalere. Tenkte å bruke Huntonit-plater og først regel opp på tvers av eksisterende takbjelker og deretter krysse med bjelker langs for å på den måten forenkle elektrisitetslegging (for å slippe å lage hull i bjelkene der elektrisitet må legges frem).

Vil helst ikke senke mer enn 45-50mm pluss platetykkelsen og snakket med en bekjent som sa at 22x95 gles burde fungere, men jeg har ikke klart å finne disse dimensjonene. Finnes de i det hele tatt? Jeg har funnet 28x70 og 28x95 men da bygger det jo 12 mm ekstra, noe jeg helst unngår.

Dimensjonen 22 eller 21 pleier å bli kalt fasadebord på noen byggevaremarkeder. Synes jeg har sett den dimensjonen både på byggmax, bauhaus osv.

Man pleier jo å bruke 28mm tykt som spilepanel, delvis fordi den dimensjonen holder bedre for skruen, mindre risiko for at den sprekker.

Såkalt rupanel, som går utmerket å bruke som spredt panel, er vanligvis 21 eller 22 mm tykk. Så det er absolutt mulig å få tak i 22 x 95 bord til en lav pris.

OBS rupanel finnes også i 17 mm tykkelse, og det kan kanskje bli for skrøpelig for deg.

Rupanel er altså det man vanligvis legger undertak av, såkalt takfall.

Har du tilstrekkelig tett (<=300mm) så kan du tynne ut med krysslagte 21 mm ytterpanel. Det bygger bare 42 mm + evt. shimsning. Blir faktisk virkelig bra. Har gjort det selv over gipstak og aldri en sprekk som har vokst frem. Man slipper all hulltaking for VP-rør og lignende da det blir tilgjengelige fag i begge retninger. Tenk ikke tanken på å øke avstanden bare, da blir det svikt ;)

• Liker
Kromo
  • Laddar…
Takk alle som har svart!

MagHam skrev:
Har du tilstrekkelig tett (<=300mm) så kan du glese med krysslagte 21 mm ytterpanel. Det bygger bare 42 mm + ev shimsning.
Blir faktisk riktig bra. Har gjort det selv over gipstak og aldri en sprekk som har vokst frem.
Man slipper all hulltaking for VP rør og lignende da det blir tilgjengelige rom i begge retninger.
Tenk ikke tanken på å øke avstanden bare, da blir det svikt ;)
Kjørte du ~CC300mm i begge retninger?

Er vel ikke hele verden å ta 28mm og få 12mm lavere tak, men ville høre meg for før jeg setter i gang!

hvordan ville det vært med vanlige bord 22x100 kanskje? Billigste som finnes å kjøpe på trelastlageret.

Finndjävel skrev:
hvordan ville det vært med vanlige planker 22x100 kanskje? Billigste som finnes å kjøpes på plankegården.
Det var omtrent det jeg skrev ;) Ytterpanel = "vanlige planker"

FreddanKba skrev:
Kjørte du ~CC300mm i begge retninger?
Ja, nå satte jeg vanlig gips, men går man ned så i tykkelse så blir det ganske sviktende over CC300.
Nå skulle du sette Huntonit som jeg ikke har jobbet med så jeg vet ikke hvor stiv og tung den er i seg selv.

Har nå fått tak i glespanel 22x95 hos XL Bygg og lurer litt på hvordan jeg skal gå fram når jeg setter opp disse...
Har tenkt å glese opp i to lag, korslagt, for å forenkle for trekking av elektriske ledninger osv.

Har to alternativer:

Alt 1. Sette første laget av glespanel på tvers av bjelkelaget (men langs med nåværende spåntakplater), og neste lag på tvers av dette. Dette innebærer at jeg må montere takplatene (Huntonit 600x1200) på tvers av glesen.

Alt 2. Første laget av glespanel langs med bjelkelaget (og håpe på at disse er rett for å kunne skru i dem) og neste lag på tvers, noe som innebærer at takplatene kan monteres langs glespanelen. Bjelkelaget skal være CC 600, men det stoler jeg ikke helt på, kan sikkert variere et par cm her og der. Dessuten tenkte jeg å sette første laget glespanel i CC 300, så annenhver rad skulle i så fall bare festes i takspånplaten (eller i beste fall i glesbordet den er festet mot, om jeg lykkes med å treffe disse).

Hvordan har/hadde dere gjort? Ifølge monteringsanvisningene for Huntonit skal det jo være OK å feste på tvers av gles, så lenge skjøtene på kortsidene ligger mot gles og kan spikres/skrus. (Om ikke dette kun gjelder de smalere 300mm-platene... Har sendt en e-post til produsenten og venter på svar)

Sist redigert:
Etter å ha lest videre på forumet så har jeg nå et tredje alternativ!
https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/274193-glespanel-pa-glespanel-c-c.html

Alt 3. Dropp korslagte glespanel og i stedet legge en 22 mm kloss ved hvert festepunkt for på den måten å gjøre det enkelt å trekke rør for spots, høyttalere og annet som kan være nødvendig. Dog usikker på om dette kan ha noen ulempe sammenlignet med å krysse glesen ...

Slitsomt å surfe rundt her på forumet, når man endelig tror at man har en plan så finner man alltid noen med andre ideer som synes å være fornuftige og så må man igjen begynne å tvile på hvordan man skal løse det... :D Alltid godt å få litt tilbakemelding og diskutere med dere andre, så jeg setter pris på alle som tar seg tid til å lese og svare :o :thumbup:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.