530 lest ·
8 svar
530 lest
8 svar
Hvordan regle for å gjøre en innervegg tykkere?
Hei!
Jeg har planer om å gjøre en innvendig vegg tykkere her hjemme dels for å bli kvitt følelsen av tynne vegger, men også fordi jeg planlegger å bygge en veggnisje og vil helst ha litt dybde på denne (i dag, så skynd å svare!! 😂).
Skal bygge opp med lekter og gipse. Jeg lurer på om de nye lektene må festes til den eksisterende veggen for stabilitet, eller om jeg kan ha avstand mellom de nye lektene og den eksisterende veggen. Grunnen til at jeg spør er at 70mm-lekter er billigere enn 145mm 😁. Blir det ustabilt med 70mm siden det bare er gips på den ene siden av lekten?
Alt godt!
Jeg har planer om å gjøre en innvendig vegg tykkere her hjemme dels for å bli kvitt følelsen av tynne vegger, men også fordi jeg planlegger å bygge en veggnisje og vil helst ha litt dybde på denne (i dag, så skynd å svare!! 😂).
Skal bygge opp med lekter og gipse. Jeg lurer på om de nye lektene må festes til den eksisterende veggen for stabilitet, eller om jeg kan ha avstand mellom de nye lektene og den eksisterende veggen. Grunnen til at jeg spør er at 70mm-lekter er billigere enn 145mm 😁. Blir det ustabilt med 70mm siden det bare er gips på den ene siden av lekten?
Alt godt!
Stendere som er 145 mm i en innervegg er jo utrolig overdimensjonerte. Mest sannsynlig er det 70 mm som sitter der i dag. Ta et bilde så vi ser.M MarcusNils skrev:Hei!
Jeg har planer om å gjøre en innervegg tykkere hjemme hos meg, delvis for å bli kvitt følelsen av tynne vegger, men også fordi jeg planlegger å bygge en veggnisje og vil helst ha litt dybde på denne (i dag, så skynd deg å svare!! 😂).
Skal sette opp stendere og gipse. Jeg lurer på om de nye stenderne må festes i den eksisterende veggen for stabilitet, eller om jeg kan ha avstand mellom de nye stenderne og eksisterende vegg. Grunnen til at jeg spør er at 70mm stendere er billigere enn 145mm 😁. Blir det ustabilt med 70mm når det bare er gips på den ene siden av stenderen?
Alt godt!
For lydisolering er separate regelverk for de to sidene ideelt. Så 70 stendere som står fritt i forhold til de eksisterende. Og isolering i rommet.
Jeg liker dette svaret! Tror du det blir stabilt nok selv om det bare blir gips på den ene siden? Bekymringen er da først og fremst sprekkdannelse i gipsskjøter fremover.rotbackarn skrev:
Sett noen kortlinger (tverrlekter) i forskjellige høyder eller enda bedre OSB/plyfa under gipsen så minimerer du risikoen. Så sparkler du ordentlig med remse så skal det mye til for at det skal sprekke.M MarcusNils skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 innlegg
Hei
Rigg opp en ny vegg, det er billig.
Men... legg pengene på å kle med OSB, råspont, sponplate bak gipsen og bygg nisjene i samme materiale som du så kler med gips.
Alt blir stillere enn før og stødigere og bedre og vakrere
Lykke til.
/W
Rigg opp en ny vegg, det er billig.
Men... legg pengene på å kle med OSB, råspont, sponplate bak gipsen og bygg nisjene i samme materiale som du så kler med gips.
Alt blir stillere enn før og stødigere og bedre og vakrere
Lykke til.
/W
Enkelt gips på regel vil alltid føles litt tynt. Osb eller tilsvarende under gipsen gjør jo stor forskjell. Mye mer behagelig om man skal henge opp ting på veggen også. Man kan benytte anledningen til å lime opp tre på baksiden av den andre veggen når den først er åpen.
Klikk her for å svare