68.009 lest ·
26 svar
68k lest
26 svar
Hvordan lage spikerslag for senking av innertak?
Hei,
Skal altså senke himlingen med 12 cm totalt, for å skjule stygge ledninger samt benytte anledningen til å legge inn spotter (gang, tak av rupanel).
Antar at gips er best når det gjelder himling eller ville MDF funket like bra (også med tanke på at jeg skal lage hull for spottene)?
Men til hovedspørsmålet, hvordan får jeg til lekter på 12 cm-tykkelsen på takplatene. Si at jeg bruker 13 mm gips. Trenger da 10,7 cm "tykk" lekt. Bortsett fra at det er et uvanlig mål, hvordan lektes det så dypt? Bruker jeg først en lekt på si 45 mm mot eksisterende tak (skrut med skikkelig nedsenkede skruer innover mot taket), og så fester en annen ramme på typ 70 mm mot denne? Eller skal man bruke vinkeljern for å feste lektene mot taket?
Mvh/
Alko
Skal altså senke himlingen med 12 cm totalt, for å skjule stygge ledninger samt benytte anledningen til å legge inn spotter (gang, tak av rupanel).
Antar at gips er best når det gjelder himling eller ville MDF funket like bra (også med tanke på at jeg skal lage hull for spottene)?
Men til hovedspørsmålet, hvordan får jeg til lekter på 12 cm-tykkelsen på takplatene. Si at jeg bruker 13 mm gips. Trenger da 10,7 cm "tykk" lekt. Bortsett fra at det er et uvanlig mål, hvordan lektes det så dypt? Bruker jeg først en lekt på si 45 mm mot eksisterende tak (skrut med skikkelig nedsenkede skruer innover mot taket), og så fester en annen ramme på typ 70 mm mot denne? Eller skal man bruke vinkeljern for å feste lektene mot taket?
Mvh/
Alko
jeg hadde brukt stålbånd...
Stålbånd er et bånd av stål ,,
)) som det er hull i langs hele båndet, med det kan du bestemme høyden med.. Bare å spikre eller skru i taket og så på typen en 45X45 regel.... regelverket skal ligge på maks C/C 60, er du virkelig nøye så sikrer du for tyngre ting og reglar med c/C 30...
med C/C menes halve avstanden på første frie reglen fra i dette tilfellet vegg... så C/C mål typ 60 eller 30...
Stålbånd er et bånd av stål ,,
med C/C menes halve avstanden på første frie reglen fra i dette tilfellet vegg... så C/C mål typ 60 eller 30...
Takk for raskt svar! Men stålbånd er vel sånt man kjøper på ruller? Mener du at man skal skru fast en bit mot taket, og at regelen festes mot den delen av båndet som henger ned? Da vil altså reglene henge ned fra taket? Til saken hører at det er en liten hall på typ 4 m2, så jeg tenkte regle 30 CC.
Mvh/
Alko
Mvh/
Alko
har man cc 600 så kommer taket til å henge, maks 400 anbefaler gips produsentene,Milkshaken skrev:
jeg hadde brukt meg av 70 metallregel og sekundær og primær profil samt stålbånd om det er et stort rom
bruker man tre regler så er det en sjanse for at de vrir seg eller at de allerede er vridde så man har problemer med å montere gipsen, legger ved bilde hvordan man reglar opp med metallregler mm
Takk for det bildet, virkelig tydelig!
Plåtregel virker jo klockrent, med tanke på risikoen for at treet vrir seg. Den primære og sekundære stålreglen, er de like, bare at den ene ligger an mot det eksisterende taket (om den ikke henger på bandstål vil si), mens den andre ligger mot de første reglene??
Og stålband/bandstål - er det altså en sånn her (legger ved bilde) ?
Den kommer jo til å bli brettet ved festet mot veggen - ingen risiko for at den svekkes og går av akkurat der, om båndene skal holde all vekt?
Mvh/ Alko
Plåtregel virker jo klockrent, med tanke på risikoen for at treet vrir seg. Den primære og sekundære stålreglen, er de like, bare at den ene ligger an mot det eksisterende taket (om den ikke henger på bandstål vil si), mens den andre ligger mot de første reglene??
Og stålband/bandstål - er det altså en sånn her (legger ved bilde) ?
Den kommer jo til å bli brettet ved festet mot veggen - ingen risiko for at den svekkes og går av akkurat der, om båndene skal holde all vekt?
Mvh/ Alko
Se på gypsum sin hjemmeside. Tror også de har en brosjyre man kan få tilsendt. Du har en liten gang. Så det er bare å sette opp veggskinnene først og deretter plassere i sekundærreglene "hattprofiler". Hvis du bruker 90 gips i taket ville jeg ha lagt 30cc. Avhengig av hvor bred gangen er på det bredeste og hvordan du regner får du legge inn et passende antall primærregler. Husk at du kanskje må følge med opp med primærreglene før du skrur alle sekundærreglene. Det kan være vanskelig å skyve dem opp hvis det er lavt under taket som du har. Skru sekundærregelen i primærregelen og deretter fest opp primærregelen med båndstål så taket blir i nivå. Det kan være lurt å ha "potter" i gipstaket for spottene med tanke på varmen mot det gamle taket.
Mvh Putte
Mvh Putte
Fredrik: Ja ved enkelgips ja, men det holder uten tvil ved dobbelgips...
Tenkte ikke på det at de kun sannsynligvis vil bruke enkel.
problemet med stålregler er jo at de er temmelig vanskelig å jobbe med synes jeg.
og om treverket er tørt så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke smidige trestendere.
Tenkte ikke på det at de kun sannsynligvis vil bruke enkel.
problemet med stålregler er jo at de er temmelig vanskelig å jobbe med synes jeg.
og om treverket er tørt så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke smidige trestendere.
Jeg har senket taket på en gjestetoalett (1,3 kvm) med metallstendere, og jeg kommer uten tvil til å bruke disse også på kjøkkenet (19 kvm). Jeg syntes det var utrolig praktisk å få til bra, dessuten brukte jeg små "blekker" som man "klipser" fast sekundær og primær med, så man slipper å skru. De kostet 7 kr stykket og går sikkert an å finne billigere. Det var utrolig praktisk, og dessuten kan man flytte stenderne før man skruer gipsen, noe som er greit hvis man skal ha spotter i taket. Også jeg skal senke det ca. 12 cm.
ibland har man flaks 
Høres jo akkurat ut som det jeg vil gjøre. Hvor kjøpte du profilene, og "snappblekkene"? Og som sagt, bruker man samme profilen for primær og sekundær?yens skrev:Jeg har senket taket på en gjestetoalett (1,3 kvm) med stålprofiler og jeg vil uten tvil bruke disse også på kjøkkenet (19 kvm), syntes det var utrolig praktisk å få bra, dessuten brukte jeg små "blekk" som man "snapper" fast sekundær og primær med, så man slipper å skru, kostet 7 kr stykk og kan sikkert finnes billigere. Det var utrolig praktisk, og dessuten kan man flytte profilene før man skrur gipsen, noe som er greit om man skal ha spotter i taket. Jeg skal også senke ca 12 cm.
Brukte du båndstål, og hvordan festet du den mot taket i så fall??
MVh/
Alko
Primær reglen ser mer ut som en mindre variant av en plåtregel. Og litt stivere. Sekundæren pleier å bli kalt for hattprofil etter hvordan den ser ut. Du bruker hullbånd/patentbånd kjært barn har mange navn. Om du har råspont å skru opp båndet i skulle jeg anbefale montasjeskrue som har flatt og bredt hode.
Mvh Putte
Mvh Putte
Jeg brukte ikke bandstål, siden det bare var 1,3 kvadratmeter slapp jeg det. Derimot vil jeg trenge det på kjøkkenet, og siden jeg har betongtak der, så blir det vel rett og slett bare å bore og plugge... Jeg kjøpte alt på Silvan i Lund, kanskje noen tiere dyrere enn for eksempel hornbach, men det var deilig å slippe å transportere tingene mer enn et par km...Alko skrev: