49.480 lest ·
188 svar
49k lest
188 svar
Hvordan lage konstruksjonstegninger?
Selvfølgelig tar jeg alt som sies med en klype salt. Du har dog misforstått meg. Jeg har aldri sagt at det aldri oppstår feilGoC skrev:
Det der høres altfor bra ut til å være sant. Måhende at det er sjelden det er feil på beregningen. Men prosjektering av et hus er så mye mer enn beregninger. Og tro meg det finnes nok ikke et prosjekt der det ikke forekommer noen form for feil i de prosjekterte handlingene. Selv om det finnes kvalitetssystemer og retningslinjer så kan feil begås. Velkommen til virkeligheten![]()
Hei! Det var litt mange kommentarer, så jeg har ikke lest gjennom alle, så du har kanskje allerede fått følgende tips.
Jeg har selv jobbet som konstruktør i 35 år og kan ærlig si at uansett utdanning, er engasjementet det som vil avgjøre om du blir en god konstruktør eller ikke. Med det engasjementet du viser her, er jeg HELT overbevist om at det kommer til å gå strålende for deg. Yrket tar et liv å lære, og jo mer du lærer, jo mer innser du at du ikke forstår, så læringen tar aldri slutt.
Å lære seg å konstruere detaljer er veldig erfaringsbasert, men det finnes noen snarveier du kan ta for å skape deg en god grunn og en forståelse for konstruksjonen, for konstruksjonen i dag er ikke bare den bærende stommen, men egentlig det meste på et hus.
De bøkene jeg ville anbefalt deg å bla i er dels "Fukthandboken", riktignok litt til årens, men veldig enkelt skrevet og veldig forklarende, der du kan lære hvorfor ulike ting er der de er i konstruksjonen, fordeler og ulemper. Så ville jeg også sette meg ned og bla i HusAMA. Du vil ha en utrolig glede av å kunne navigere i den, og der finnes det også utallige detaljer du kan se på, som da er "korrekt" utført.
Var jeg så som deg, ville jeg gått inn på ulike materialleverandørers nettsteder og plukket frem ulike materialer, lese hva de er til for, og så se på deres monteringsanvisninger. Også der har du mange detaljer om hvordan det skal se ut og selvsagt hvordan materialene monteres. Går du til f.eks. Paroc, Sundolitt, Gyproc, finnes det mye å hente, så er det ingen stopp, grønne tak, tettesjikt, radontetninger, høyverdig isolasjon (type PIR) mm. mm.
Vil du bygge modeller i 3D, fordyp deg i Revit så mye du bare kan.
Men ikke glem, ingen forventer at du kan spesielt mye fra starten, men har du engasjementet og viljen til å lære deg, stille spørsmål, ta til deg råd og tips, og kanskje viktigst av alt, skynde deg lååååångsomt, kommer du til å bli kjempebra!!
Stort lykke til i framtiden!!!
Jeg har selv jobbet som konstruktør i 35 år og kan ærlig si at uansett utdanning, er engasjementet det som vil avgjøre om du blir en god konstruktør eller ikke. Med det engasjementet du viser her, er jeg HELT overbevist om at det kommer til å gå strålende for deg. Yrket tar et liv å lære, og jo mer du lærer, jo mer innser du at du ikke forstår, så læringen tar aldri slutt.
Å lære seg å konstruere detaljer er veldig erfaringsbasert, men det finnes noen snarveier du kan ta for å skape deg en god grunn og en forståelse for konstruksjonen, for konstruksjonen i dag er ikke bare den bærende stommen, men egentlig det meste på et hus.
De bøkene jeg ville anbefalt deg å bla i er dels "Fukthandboken", riktignok litt til årens, men veldig enkelt skrevet og veldig forklarende, der du kan lære hvorfor ulike ting er der de er i konstruksjonen, fordeler og ulemper. Så ville jeg også sette meg ned og bla i HusAMA. Du vil ha en utrolig glede av å kunne navigere i den, og der finnes det også utallige detaljer du kan se på, som da er "korrekt" utført.
Var jeg så som deg, ville jeg gått inn på ulike materialleverandørers nettsteder og plukket frem ulike materialer, lese hva de er til for, og så se på deres monteringsanvisninger. Også der har du mange detaljer om hvordan det skal se ut og selvsagt hvordan materialene monteres. Går du til f.eks. Paroc, Sundolitt, Gyproc, finnes det mye å hente, så er det ingen stopp, grønne tak, tettesjikt, radontetninger, høyverdig isolasjon (type PIR) mm. mm.
Vil du bygge modeller i 3D, fordyp deg i Revit så mye du bare kan.
Men ikke glem, ingen forventer at du kan spesielt mye fra starten, men har du engasjementet og viljen til å lære deg, stille spørsmål, ta til deg råd og tips, og kanskje viktigst av alt, skynde deg lååååångsomt, kommer du til å bli kjempebra!!
Stort lykke til i framtiden!!!
Men for å kunne bygge et hus så må rimeligvis arbeidsgangen være slik at du lager en konstruksjonstegning, fasadetegning og en plantegning med de materialer og dimensjoner som du har tenkt deg og på det så gjøre en styrkeberegning for å se om det holder for alle laster som kan oppstå.B byggingenjören97 skrev:
Ja, jeg vet? Jeg vet ikke hvor du vil komme med dette. Jeg benekter ikke det du sierB Bengt Svejdur skrev:
Men TS problemet ser ut til å være at han studerer en konstruksjonstegning men forstår ikke hva han ser. Da kan ikke konstruksjonstegning være steg 1. Før dette må det komme noe annet. En behovsprøving. Hva vil vi skape? Hva skal konstruksjonen tåle eller utføre? Beskytte oss fra vær og vind hvis vi for eksempel bygger hus. Tåle å bære tung last på samtlige etasjer. Holde varmen innendørs. Lage en enkel skisse. Ha en helhetsforståelse av hva vi vil skape. Så begynner man å konstruere. TS har sagt 100 ganger at det ikke er beregning, tegning eller tegninglesning som er problemet, så vi må begynne før det punktet. Har man klart for seg at man vil skape et hus og har lest om hvordan hus vanligvis ser ut og tradisjonelt er bygget opp, så kan vi ta eksempelet som TS nevnte med veggkonstruksjon. Vil vi lage en vegg med stolper, tegner man opp stående stolper. Uten eksakt dimensjon. Valg av isolasjonstykkelse, platekledning og tyngde veggen skal bære gir så dimensjonene ved senere beregninger. Vil vi legge inn mellometasjer, vil veggen også måtte bære denne lasten, og stolper skal settes inn i konstruksjonen. Etter hvert vokser dette til en kompleks tegning, og når TS da kommer inn og leser denne tegningen, forstår han ingenting i det hele tatt. Må ikke det første steget da være å gå tilbake i prosessen og studere "hva forestiller tegningen"? Finne ut formålet med konstruksjonen, studere de store grunnprinsippene.B Bengt Svejdur skrev:
Bygningsveteran
· Åland
· 2 076 innlegg
Ja, TS, du sier at du kan tegne og kan tegneforståelse. Det blir da underlig når du skriver at du ikke begriper noe av det som vises på tegningen?B Bjober skrev:Men TS problem verkar vara att han studerer en konstruksjonstegning men begriper ikke hva han ser. Da kan konstruksjonstegning ikke være steg 1. Før det må komme noe annet. En behovsprøving. Hva vil vi skape? Hva skal konstruksjonen tåle eller utføre? Beskytte oss fra vær og vind om vi bygger hus for eksempel. Tåle å bære tung last på samtlige etasjeplan. Holde varmen innendørs. Lage en enkel skisse. Ha klart for seg et helhetsbilde av hva vi vil skape. Så begynner man å konstruere. TS har sagt 100 ganger at det ikke er beregning, tegning eller tegneforståelse som er problemet så vi må begynne før det punktet. Har man klart for seg at man vil skape et hus og har lest om hvordan hus pleier å se ut og tradisjonelt er bygget opp så kan vi ta eksemplet som TS nevnte med veggkonstruksjon. Vil vi skape en regulert vegg tegner man ut stående stendere. Uten eksakt dimensjon. Valg av isolasjonstykkelse, platemateriale og vekt veggen skal bære gir deretter dimensjonene ved senere beregninger. Vil vi legge inn etasjeskiller så vil veggen få bære også denne lasten og stendere skal felles inn i konstruksjonen. Etter hvert vokser dette til en kompleks tegning og når da TS kommer inn og leser denne tegningen så begriper han ingenting i det hele tatt. Må ikke første steget da være å bakke prosessen og studere " hva forestiller tegningen" ? Finne ut av hensikten med konstruksjonen, studere de store grunnlinjene.
Wow! Takk for tipsene!!P Paco64 skrev:Hei! Det var litt mange kommentarer så har ikke lest gjennom alle så du har kanskje allerede fått følgende tips.
Jeg har selv jobbet som konstruktør i 35 år og kan ærlig si at uansett utdanning er engasjementet det som vil avgjøre om du blir en god konstruktør eller ikke. Med det engasjementet du viser her er jeg HELT overbevist om at det kommer til å gå strålende for deg. Yrket tar en livstid å lære seg og jo mer du lærer jo mer innser du at du ikke forstår så læringen tar aldri slutt.
Å lære seg å konstruere detaljer er veldig erfaringsbasert men det finnes noen snarveier du kan ta for å gi deg en god grunnlag og en forståelse for konstruksjonen, for konstruksjonen i dag er ikke bare den bærende stommen men egentlig det meste på et hus.
De bøkene jeg ville anbefale deg å kikke i er dels "Fukthåndboken", riktignok litt til årene men veldig enkelt skrevet og veldig forklarende, der du kan lære deg hvorfor forskjellige ting finnes der de finnes i konstruksjonen, fordeler og ulemper. Så ville jeg også sette meg og bla i HusAMA. Du kommer til å ha en utrolig glede av å kunne finne frem i den og der finnes det også utallige detaljer du kan kikke på og som da er "korrekt" utført.
Var jeg så som deg ville jeg gått inn på forskjellige materialleverandørers hjemmesider og plukket frem forskjellige materialer, les hva de er til for og kikk så på deres monteringsanvisninger, også der har du mange detaljer over hvordan det skal se ut og selvfølgelig da også hvordan materialene monteres. Går du ut på f.eks. Paroc, Sundolitt, Gyproc, finnes det masse å hente så finnes det ingen stopp, grønne tak, tetningssjikt, radonmembraner, høykvalitetsisolering (type PIR) mm. mm.
Vil du bygge modeller i 3D, fordyp deg i Revit så mye du bare kan.
Men ikke glem, ingen regner med at du kan spesielt mye fra start men har du engasjementet og viljen til å lære, stille spørsmål, ta til deg råd og tips og kanskje viktigst av alt skynde lååångsamt, kommer du bli råbra!!
Stort lykke til i fremtiden!!!
Har lånt flere bøker fra biblioteket nå og har allerede lært meg en del om yttervegger
Jeg var nylig på intervju for et nystartet firma med bare 4 ansatte, så det føles rimelig at jeg vil få større ansvar og mindre hjelp der enn på et større firma. Så vil ikke sitte der og bare "hvordan gjør man?" eller "hva er en dampsperre?" om jeg skulle få jobben. Så mens jeg venter på et svar, så tenkte jeg at det ikke kan skade med å studere og lese litt på egen hånd for å være litt mer forberedt
Amen til det. Du forstår meg eksakt.B Bjober skrev:Men TS problem virker å være at han studerer en konstruksjonstegning men begriper ikke hva han ser. Da kan konstruksjonstegning ikke være steg 1.
Før det må komme noe annet.
En behovsprøving. Hva vil vi skape?
Hva skal konstruksjonen tåle eller utføre?
Beskytte oss fra vær og vind om vi bygger hus for eksempel. Tåle å bære tung last på samtlige etasjeplan. Holde varmen innendørs.
Gjør en enkel skisse.
Ha klart for seg et helhetsbilde på hva vi vil skape.
Så begynner man å konstruere.
TS har sagt 100 ganger at det ikke er beregning, tegning eller tegningslesing som er problemet så vi må begynne før det punktet.
Har man klart for seg at man vil skape et hus og har lest på hvordan hus pleier å se ut og tradisjonelt er bygd opp så kan vi ta eksemplet som TS nevnte med veggkonstruksjon.
Vil vi skape en regelbasert vegg tegner man ut stående regler. Uten eksakt dimensjon.
Valg av isolasjonstykkelse, platebekledning og vekt veggen skal bære gir deretter dimensjonene ved senere beregninger.
Vil vi legge inn mellombjelkelag, så vil veggen også måtte bære denne lasten, og regler skal felles inn i konstruksjonen. Etter hvert vokser dette til en kompleks tegning, og når da TS kommer inn og leser denne tegningen, skjønner han ingenting i det hele tatt.
Må ikke første steget da være å gå tilbake i prosessen og studere "hva forestiller tegningen"? Finne ut hva som er hensikten med konstruksjonen, studere de store hovedtrekkene.
Bygningsveteran
· Åland
· 2 076 innlegg
Veldig bra start! Fortsett sånn!B byggingenjören97 skrev:Wow! Takk for tipsene!!
Har lånt flere bøker fra biblioteket nå og allerede lært meg en del om ytterveggerOg jeg har bare skrapet overflaten av det hele! Som du sier så tar læringen aldri slutt. Jeg skal faktisk gå og hente fukthåndboken nå som jeg har reservert
Venter på at AMA Hus skal bli ledig for å lånes. Skal definitivt ta en titt på forskjellige leverandørers nettsider
Jeg var nylig på intervju for et nystartet firma med bare 4 ansatte, så det føles rimelig at jeg vil få større ansvar og mindre hjelp der enn i et større firma. Så vil ikke sitte der og bare "hvordan gjør man det?" eller "hva er en dampsperre?" om jeg skulle få jobben. Så mens jeg venter på et svar, tenkte jeg at det ikke kan skade å studere og lese litt på egenhånd for å være litt mer forberedtJeg har jobbet veldig mye med Revit på Chalmers. Jeg var til og med en øvingsleder der jeg hjalp studenter med programmet. Så jeg er ganske komfortabel med den digitale siden av det hele
Nå vil jeg dykke ned i detaljtegninger og bygningsfysikken bak det
Tar du også frem konstruksjonstegninger som en del av ditt arbeid eller hvordan ser arbeidsoppgavene ut for deg?
![]()
Les Bjobers siste innlegg #140?
Du har misforstått meg. Det er forskjell på å kunne forstå hva som er tegnet og å forstå hvorfor det er tegnet på den måten.S seniorkonsult skrev:
Om jeg ser på en tegning, så kan jeg selvfølgelig lese tegningen. Jeg vet hvordan isolasjonen ser ut, hvordan luftspalten ser ut, hvordan dampsperren ser ut osv. osv. Men jeg forstår ikke hva det har for formål og hvorfor den befinner seg akkurat der. Jeg har ikke problemer med å tegne eller å kunne lese en tegning. Uten byggfysikken bak tegningen.
Det som mangler i redegjørelsen er koblingen til det praktiske byggingen.B byggingenjören97 skrev:
Det kan være vel gjennomtenkt og korrekt beregnet. Men..... Det er om ikke umulig, i alle fall veldig komplisert og kostnadsdrivende.
Kan dra et eksempel fra jobben min der vi fikk et erstatningskrav fra byggherren da entreprenøren krevde ekstra betalt pga. at armeringen i det korrekt beregnede brofundamentet hadde blitt plassert så tett at det nesten var umulig å få ned betongen mellom alt stål. Pen elegant tilstrekkelig sterk konstruksjon var det, men koblingen til hvordan man skulle bygge den manglet.
Så mitt råd er fortsatt å studere og forståelse for det praktiske håndverket, nettopp skal det bygges. Det er ofte en stor mangelvare hos mange ingeniører.
Hvordan kan jeg få litt av den kunnskapen da?GoC skrev:
Det som mangler i redegjørelsen er koblingen til den praktiske byggingen.
Det kan være godt gjennomtenkt og korrekt beregnet. Men..... Det er om ikke umulig, i alle fall veldig komplisert og kostnadsdrivende.
Kan dra et eksempel fra jobben min der vi fikk et erstatningskrav fra byggherren da entreprenøren krevde ekstra betaling pga. at armeringen i det korrekt beregnede brofundamentet hadde blitt plassert så tett at det nesten var umulig å få ned betongen mellom alt stål. Pen slank tilstrekkelig sterk konstruksjon var det, men koblingen til hvordan man skulle bygge den manglet.
Så mitt råd er fortsatt å studere og forståelse for det praktiske håndverket, nettopp skal det bygges. Det er ofte en stor mangelvare hos mange ingeniører.
Hei igjen, så vil jeg legge til en refleksjon (basert på egen erfaringP Paco64 skrev:Hei! Det var litt mange kommentarer, så har ikke lest gjennom alle, så du har kanskje allerede fått følgende tips. Jeg har selv jobbet som konstruktør i 35 år og kan ærlig si at uansett utdanning er engasjementet det som vil avgjøre om du blir en god konstruktør eller ikke. Med det engasjementet du viser her, er jeg HELT overbevist om at det vil gå strålende for deg. Yrket tar en livstid å lære seg, og jo mer du lærer, desto mer innser du at du ikke forstår, så læringen tar aldri slutt. Å lære seg å konstruere detaljer er veldig erfaringsbasert, men det finnes litt snarveier du kan ta for å skape deg en god grunn og en forståelse for konstruksjonen, for konstruksjonen i dag er ikke bare den bærende stammen, men egentlig det meste på et hus. De bøkene jeg ville anbefale deg å kikke i er dels ”Fukthandboken”, riktignok litt til årene, men veldig enkelt skrevet og veldig forklarende, der du kan lære deg hvorfor forskjellige ting finnes der de finnes i konstruksjonen, fordeler og ulemper. Sen ville jeg også sette meg og bla i HusAMA. Du vil ha en utrolig glede av å kunne finne fram i den, og der finnes det også utallige detaljer du kan kikke på som er "korrekt" utført. Var jeg så som deg ville jeg gå inn på forskjellige materialleverandørers hjemmesider og plukke fram forskjellige materialer, lese hva de er til for, og så kikke på deres monteringsanvisninger, også der har du mange detaljer om hvordan det skal se ut og selvfølgelig også hvordan materialene monteres. Går du ut på f.eks. Paroc, Sundolitt, Gyproc, er det mye å hente, så finnes det ingen stopp, grønne tak, tettesjikt, radontetninger, høyverdig isolasjon (type PIR) osv. osv. Ønsker du å bygge modeller i 3D, fordyp deg i Revit så mye du bare kan. Men glem ikke, ingen regner med at du kan spesielt mye fra start, men har du engasjementet og viljen til å lære deg, stille spørsmål, ta til deg råd og tips og kanskje viktigst av alt skynde langsomt, vil du bli fantastisk!! Lykke til i fremtiden!!!
Jeg hintet litt om det tidligere da jeg beskrev hvordan vi på Teknis fikk snekkre og mure Mm som en del av vår utdanning.B byggingenjören97 skrev:
Den beste skolen er å være ute på byggeplasser.
Eller hvorfor ikke, konstruere en egen isolert bod og forsøke å bygge den etter dine tegninger.
Men en form for praksis på et stort husbygg er vel den beste skolen. Å få følge et bygg fra første spadestikk til bygningen tas i bruk. Forstå i hvilken rekkefølge man bygger ulike deler av stamme, hvilke maskiner brukes og hvilke muligheter/begrensninger som ligger i det.
Dvs for å få til helheten trenger man å forstå byggeprosessen, finne smarte løsninger som gir raskt bygging. Tid er penger.
Gjennom å lese bøker og monteringsanvisninger og være ute i virkeligheten. Grunnen til at man bygger som man gjør skyldes disse faktorene:B byggingenjören97 skrev:
- 49,5% Tradisjon og gammel vane. Ingenting slår en velprøvd konstruksjon.
- 49,5% Det er mest kostnadseffektivt fordi alle vet hvordan det skal være konstruert og slipper å bruke dyr arbeidstid på å fundere på hvordan konstruktøren har tenkt.
- 1% nytenkning.