På tre-guiden viser de denne løsningen,
det er vel slik du har tenkt Arne?
Ser ikke problemet med den løsningen.
Illustrasjon av treveggkonstruksjon med etiketter: bunnbord, overbord, spiklækt, dryppbeslag, vindskive, spiklækt.

tommib
Problemet med den løsningen er at det da vil kunne renne inn vann langs med platen inn i uterommet.

For å få til litt "bukseseler og belte" ved en slik overgang kan man bruke en fleksibel, armert gummimatte ved navn Wakaflex. Den kan jo monteres nærmest skjult under metallisten, og fungerer også bra som tetningslist mot fasaden.

• Liker
Mattias_Eson
  • Laddar…
Denne profilen løser problemet
https://www.willabgarden.se/produkt/kantprofil-32-mm/2167-977
https://www.willabgarden.se/produkt/vagganslutningslist/2224-977

kantprofil-9313.jpg

vagganslutningslist-9386.jpg

Det holder ikke med bare hellingen på taket ved tilkobling til huset, selv om takutspringet er 40-50 cm så ved storm blåser vann oppover og går inn i veggen mot huset. Det opplevde jeg, heldigvis kom stormen før vi var ferdige og satt panel i hagestuen ellers hadde man ikke merket at vannet rant på husveggen. Profilen ble montert på en vertikal takskotrem og presser mot kanalplasten. Jeg benyttet anledningen til å lime fast en enkel LED-lysskinne på baksiden, det blir ikke så mørkt på vinterkvelder da.

Sist redigert:
Hei Leif,

Jeg har selv kjøpt et komplett uterom fra Willab Garden og fått med den anslutningslist du viser i innlegget. Har det fungert bra med den, ingen lekkasjer mot vegg?

Mvh
Thomas
kantprofil-9313.jpg

vagganslutningslist-9386.jpg

Jeg har ikke brukt tilkoblingslisten i bakkant da jeg ikke helt forstår hvilken vegg den skulle være bra til, en glatt tegl/murvegg kanskje.

Jeg kappet panelet og satte inn et større blikkbeslag som går opp bak panelet. Prinsippet mot kanalplasten er det samme.

På siden har jeg brukt Willabs "sidobeslag" men også der satt et blikk bak panelet som går ut over taket.

• Liker
Totte7309
  • Laddar…
Jeg vet at det er en gammel tråd men hvilken løsning ble det til slutt? Jeg skal bygge en vinterhage og har de samme spørsmålene.

Bygningsskisse som viser montering av stående panel med bunnbord, lokkebord, og dryppbeslag. Viser også plassering av spikerlekter og vindski.

Sånn gjorde jeg det

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.