Skal bygge uterom i en vinkel på huset. I bakkant (under takskjegget) vet jeg hvordan jeg skal gjøre, plate under fasaden og ut over kanalplasten. Kommer det opp noe regn under kanalplassen så når det i verste fall aluminiumsprofilen i bakkant.

MEN hvordan gjør man på en side som kobler til husveggen? Her kan man jo selvfølgelig også sette en plate bak panelet som min fine figur viser, som stikker ut på taket på samme måte som i bakkant, men det føles som det garantert vil trekke inn vann. Sitter vel en liten profil på kanalplasten under platen, men det er jo ingen kant som går opp.

• Diagram av uteromsvinkel som viser kanalplast under bakkantplate, med pil for vannstrømning mot aluminiumprofil ved husvegg.
En solid streng med silikon ytterst på kanalplasten kanskje? Så det som renner inn under platen stopper mot silikon og renner langs med nedover.

tommib
Hvorfor har du ikke platen under kanalplasten?

plata under kanaplasten? du mener en ekstra plate eller hva? Det ville jo beskytte veggen, men da finner jo vannet seg fortsatt vei inn i uterommet

skikkelig streng funker kanskje men føles litt budsjett... må vel finnes noen standardløsning på dette

tommib
Du må ha nok helling på kanalplasten slik at vannet renner bort. Dette gjelder spesielt i bakkanten på kanalplasten, du skal ikke ha en plate oppå plasten. Tenk slik, hvor vil du helst ha vannet? Inne i veggen eller inne i uterommet (der du ser det)?

Når jeg leser spørsmålet ditt igjen, innser jeg at du mener siden på kanalplasten, altså der det ikke "heller nedover" hele tiden. Jeg ville skrudd en L-profil av aluminium på veggen og deretter lagt kanalplasten på og tettet med silikon.

Hvorfor skal du åpne veggen i siden? det virker veldig risikabelt.

Jeg har en 10cm epdm-dammduksremsa, som sitter med isovers butylband på platen og på kanalplasten.
Hadde ikke stolt kun på silikon, både platen og plasten beveger seg en del over årstidene.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Nå blir jeg enda mer forvirret... Det er altså det innringede området jeg funderer på. Panelet er et stående panel med overligger.

Hellningen blir 6 grader.
Jeg må jo ha en plate som sitter på veggen og går ut over taket (på samme måte i bakkant...). Denne må tettes mot veggen, og hadde man gjort alt fra grunnen så hadde man garantert gjort som figuren min viser. Altså latt en plate gå opp bak panelet.

Spørsmålet er dog fortsatt hva man gjør med vann som leter seg inn under platen denne har jo "fritt fram" til å renne over kanten og inn i uterommet. For øvrig sitter kanalplasten med en profil på siste stender mot huset (under platen altså) og skaper en liten barriere, men det føles ikke helt trygt.

Å sette platen utenpå fasaden føles ikke riktig.

Peter2400: Det båndet du snakker om, sitter det under platen klemt i aluminiumsprofilen?

Jeg kunne jo tenke meg den varianten at man setter en L-profil under skinnene under platen for å hindre vannet.

• Tegning av et hus med en utvidelse med flatt tak. Det inringede området viser takets tilkobling til veggen, hvor vannlekkasjer diskuteres.
  • Diagram over tak- og veggkonstruksjon med kanalplast, stående panel og plåtløsning for vannisolasjon. Viser L-profils plassering.
Jeg ville under ingen omstendigheter "åpne" panelet for å få inn en plate, om det er lokk så kan man muligens kappe disse og tre en overblekk under lokkene, som man oftest gjør ved vinduer/dører.

• Liker
kulle
  • Laddar…
Jeg kappet også av lokkene på panelet og felte inn en plate, forstår ikke hvordan man skulle kunne få det tett ellers?

Min gummiduk (blå) sitter fast med butyl (rød) og hindrer vannet fra å presses inn under platen.
Jeg har bare 4 graders helling og med litt snø på så blir det stående vann, men hos meg har det ikke lekket.
Brukte først Sikaflex 291i for å feste gummiduken, den var smuldrete og hadde løsnet etter et år, butylen er mer bestandig og sitter beskyttet av duken.
Veldig smidig å jobbe med, biter utrolig bra i både taket og gummien.
Illustrasjon av takinstallasjon med kanalplast, gummiduk (blå) og butyl (rød) som forsegler for å hindre vannlekkasje under metallplate.

Man kan jo ikke kappe lokkene og sette en plate under uten å vike den inn i panelet. Det kommer jo garantert til å lekke inn der man har kappet lokkene i så fall. Vann renner jo langs panelet og bak platen.

Hevder jo likevel at kappe panelet er beste alternativet fordi det er slik man hadde gjort om man bygget alt fra starten eller?

Det er jo to ting man vil forhindre. Det ene er vannet som kommer fra veggen/panelet og det andre er vannet som renner på taket.

tommib
Jeg vil nok si at det du mest av alt vil unngå er vann som renner inn i veggen. At litt vann kommer inn i uterommet er et betydelig mindre problem.

• Liker
JN60
  • Laddar…
Det er jeg helt enig i, heller vann på panelet i uterommet enn inne i veggen.. ..men spørsmålet gjenstår. Å sette en plate utenpå fasaden vil jo slippe inn vann bak platen som siver inn i sprekkene mellom bordene (dekklisten er jo borte) Vann som renner over kanten på kanalplasten vil jo også kunne renne inn i fasaden hvis det ikke sitter en plate som leder inn vannet i uterommet, men jeg vil jo gjerne slippe vann i uterommet også.

Du må vel kutte loftslatten for å kunne skru den siste takbjelken tett mot panelet.
Forslagsvis tetter du også den mot panelet. Kanalplastens monteringslist tetter taket, og selve listen tetter du mot panelet med passende masse. En plate på panelet under lekten forseglet med for eksempel butyl blir en ekstra sikkerhet, bukseseler og livrem.

Javisst kapper jeg lockläkten der bjelken skal sitte. Mener du at jeg bare skal la en plate stikke opp bak lockläkten uten å brette inn en kant i panelet? Den varianten kjøper jeg ikke. Selv om det fungerer i x antall år, så vil det nok ikke anses som en "fagmessig løsning". Det er jo ikke så pent heller for den saks skyld.

A Arne999 skrev:
Javisst kapar jeg lokklekten der bjelken skal sitte. Mener du at jeg bare skal la en plate stikke opp bak lokklekten uten å bøye inn en kant i panelet? Den varianten kjøper jeg ikke. Selv om det funker i x antall år så vil det neppe anses som en "fagmessig løsning" Det er jo ikke så pent heller for den delen
Kan du ikke løsne på lokkene, spore panelet og bøye inn platen da?:) Det er jo som sagt "by the book".

Mot taket hadde jeg nok tettet med silikon, det blir ofte kastet skit på å bruke det men riktig utført er det jo et kanonprodukt som gjør en utmerket jobb!:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.