Jeg begynner å tro på Bengtssons alternativ. Bjelken kommer råtne før Mickel er ferdig.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Helioz skrev:
[video=youtube;w6BBKFZjRh4]https://www.youtube.com/watch?v=w6BBKFZjRh4[/video]
Det må kunne bli skumle kast med en slik en om man sager i virke med spenninger i....

Sånn cirka 5 år senere... ligger bjelken fortsatt usaget @Mikael_L? :)
Vil kappe en 310x90 limtrebjelke for å lage en benk av, penest blir jo gere... Fant du noen løsning?

Jeg har kontaktet Bauhaus og de kan ikke.
Skal dra til Beijer og snakke med dem, de trodde i telefonsamtale med dem, at de kan.
Ble nysgjerrig på hvordan du gjorde det. Om du gjorde...

Jeg har bygget litt møbler av limtre og den groveste bjelken jeg har brukt er 115 mm. Der skrådde jeg først på den ene siden med en festool TS 75. Så snudde jeg bjelken og skrådde mot andre retningen med en ts55a og 1,6 mm skive. Etter det tok jeg og kappet av midten med en stikksag som hadde målet 1,6 mm i bladet. Ble veldig bra. Trengte knapt å slipe ned overflatene.

Du burde kunne skru fast to biter med rette vinkler i den delen som skal sages av og deretter styre en bakksag eller japansag mot dem. Med et mothold på begge sider burde det ikke være vanskelig å få det rett.

Gammel tråd som #Mikael_L gjerne kan svare i hvordan det ble (om det ble noe). Men selv hadde jeg tatt framfogeren (selv om jeg har både dykkesag og sirkelsag) og saget med etter at jeg hadde gjort nøyaktige markeringer på alle sider hvor snittet skulle være. En skarp og god framfoger skal man ikke undervurdere, den gjør jobben alldeles utmerket.

Tenker at en fogsvans sikkert funker. Men er man ikke vant til den (har saget forbausende lite med fogsvans) så tenker jeg at maskinen er enklere å holde på med...

Har slått meg at en kjedesag med tilhørende styreskinne kan være en god idé å leie, om ikke trelastlageret kan hjelpe meg. Det skal tross alt sages 4 snitt til de to benkene...

Snekkerarbeid? Jøss, hvordan kommer det seg at folk ikke kjenner til en gammel hederlig bakksag? Det der tar to minutter å sage og blir pent bare du merker opp og er nøyaktig. Svindyre verktøy har alle nå for tiden, når man støter på en oppgave der de ikke strekker til vet man ikke hva man skal gjøre. Jeg synes materialleiken begynner å gå litt for langt, du trenger ingen elektrisk maskin for å gjøre en enkelt kapping.

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Snekkering? Jøss, hvordan kan det ha seg at folk ikke kjenner til en gammel hederlig baufil? Det der tar to minutter å sage og blir pent bare du merker opp og er nøye. Svindyre verktøy har alle nå til dags, når man støter på en oppgave der de ikke strekker til vet man ikke hva man skal gjøre. Jeg synes materialleken begynner å gå litt for langt, du trenger ingen elektrisk maskin for å gjøre ett enkelt kutt.
Jeg har ikke masse svindyre verktøy, jobber på kontor og har brukt baufil noen få ganger i livet. Synes at, siden det skal bli en møbel, det er dumt å mislykkes med disse 4 snittene. Vil få det nøyaktig. Jeg er heller ikke veldig sugen på å kjøpe en ekstra limtrebalk for å lære meg på.

Takk for bidraget i tråden i alle fall (y)

• Liker
Hep
  • Laddar…
Mikael_L
S swe.jocke skrev:
Såhär drøye 5 år senere... ligger bjelken fortsatt usaget @Mikael_L? :)
Jeg kan gå og ta et bilde av den usagede bjelken ... :crysmile: :dizzy:

• Haha
  • Liker
JD072 og 5 andre
  • Laddar…
Bare ta kontakt med Ramirent/Cramo og leie en Festool IS 330 + en kort skinne og få det gjort ;-)

Koster vel 2-300 for en dags leie kanskje.

• Liker
ErikLtz
  • Laddar…
Tegn opp streker rundt med riktig vinkel, så tigersag med litt følelse :D

S Slarvpellen skrev:
Tegn streker rundt med riktig vinkel, så bruk stikksag med litt følelse :D
Da ville jeg heller brukt baufil, da min erfaring med å bruke stikksag er at det ofte blir skjevt....

• Liker
ErikLtz og 1 annen
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jeg kan gå og ta et bilde av den usagede bjelken ... :crysmile: :dizzy:
Jeg vil gjerne se bildet

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.