Mikael_L
Jeg har denne limtrebjelken i dim 115x315, og vil kappe den i 45° i henhold til bildet.
Og det er ganske viktig at det blir riktig vinkel og relativt pene overflater.

Tips på hvordan jeg skal gå frem, takk.
Limtrebjelke på gulv med rød markering for kapping i 45° vinkel, ligger på en blå matte. Dimensjoner 115x315 mm. Indikasjonslinjer er tegnet på bjelken.

Sirkelsag fra begge sider og så håndsag for det man ikke når med sirkelsagen?
Håndsagen blir nok godt styrt av sirkelsagingen.

/ATW

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Jeg ville i første omgang dra til et snekkerverksted eller et sagbruk og kjøpe tjenesten. Skal jeg gjøre det selv, ville jeg stille inn dykksagen på full dybde og 45 grader, og med hjelp av styreskinnen kappe på begge langsidene. Det som blir igjen i midten tar jeg fôgsvansen til. Gjør det pent med en slipekloss!

Mikael_L
maxiq skrev:
Jeg ville i første omgang dra til et snekkerverksted eller et sagbruk og kjøpe tjenesten. Skal jeg gjøre det selv så ville jeg stille inn dykkesagen på full dybde og 45 grader og ved hjelp av styrskena skjære på begge langsidene. Det som blir igjen i midten tar jeg håndsagen til. Pusse til med en slipkloss!
En dykkesag med skinne har jeg.
Og akkurat denne løsningen er den beste jeg hittil har kunnet komme på, jeg tegner og markerer veldig nøye før og deretter sager jeg så dypt som mulig.

Men finnes det noe bedre eller kulere?

ps "eksakt" vinkel er viktigere enn overflaten, tror jeg.

Kulere? Ja, det ville være en pentylstubin da :p
Legg gjerne til noen cm på lengden når du kutter vinkelen hvis det ikke blir bra, så får du noen sjanser til. Kutt så den andre (rette) enden til riktig lengde.

om man bygger/tilvirker en gjærkasse (i metall?) med tilpassede mål tror jeg man ville få et utmerket resultat.`

/ATW

• Liker
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L
ArneTW skrev:
om man bygger/tilverker en gerkasse (i metall?) med tilpassede mål tror jeg man skulle få et excellent resultat.`

/ATW
Og håndsage i?

Mikael_L skrev:
Og håndsage i?
Jepp, det tenkte jeg meg. Finnes sikkert en japansk finsag som gir et godt snitt.
Hvor langt blad har en tigersag?

/ATW

Skulle akkurat til å fortelle en vits om behovet for en ny sirkelsag med stort blad, surfer på Makitas hjemmeside og merker at den største modellen bare klarer 90mm i 45 grader, ikke stor nok altså. Synd
http://www.makita.se/tool/14922/5143R.html

Mikael_L
Mafell har jo et verktøy:
Mafell trykksag med rød og svart farge, brukt til presisjonsskjæring av treverk. Den har et stabilt støttebord og elektrisk ledning.

Men nå hadde jeg nok ikke tenkt å kjøpe en slik. Da blir det nok både enklere og billigere å kjøre bjelken til et snekkeri.

Om snittet skal ligge an mot en annen overflate og det skal se pent ut så må vinkelen være nøyaktig på brøkdeler av en grad.

Ta den til et snekkeri, som allerede er foreslått.

æh, feigt å kutte bort et kapp.

Kjør med senkesagen som planlagt og ta det siste med håndsagen. Kapp lengden i den andre enden så det ikke er så nøye hvor det vanskelige kappet havner.

Det er ikke feigt å være smart, dra til et snekkerverksted.

• Liker
Fanjunkarn
  • Laddar…
Jeg tror at problemet med å sage rett overdrives en smule. Før stikksagen ble alles eiendom, kunne hver eneste en gjøre dette kuttet med buesagen. I dag er de fleste av oss ganske rustne på det verktøyet, så da må man skaffe seg litt støtte. Enten med sirkelsagen som foreslått, eller med noen støttebiter å sage etter. Og, kjøp en ny buesag for dette kuttet så går det enkelt.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
S
Æh, det snittet skulle jeg kunne gjøre med øks og øyebindel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.