Tenk på at taufestene bør være i samme høyde. Ellers vil man gynge skjevt. Så er det jo spørsmålet om husken er for lille Lisa på 30 kg eller onkel Gustav på 130 kg.
 
H Hhallden skrev:
Hei,

4x4m pergola
90x90 stolper med støpt plint i hjørne
45x195 regel mot husvegg samt rundt om
70x70 stolpe i midten for å feste ribber i ved senere anledning.
Hadde tenkt å henge opp denne

[lenke]

Et stroppbånd rundt regel?
Trapeskrue rett opp?

Trenger jeg å forsterke med en ekstra 45x195 horisontalt omtrent der husken skal være for å unngå at regelen sveier i sidelengs når man husker litt lett?
Som sagt 2 festepunkter
En stykk gjennomgående bultring 12mm. Skive på hver side av bjelken. Låsemutter på oversiden.
Har vært med om vanlige ”huskeringer” man bare skrur i nedenfra som plutselig bare knekker.
 
P PetRinAhl skrev:
En stykk gjennomgående boltring 12mm. Skive på hver side av bjelken. Låsemutter på oversiden.
Har vært med på vanlige "gungringer" man bare skruer inn nedenfra som plutselig bare knekker.
Typ sånn
 
  • Skjermbilde av nettbutikk som viser BeneLabel stålmonteringssett for yoga tau, med detaljerte spesifikasjoner og prisvisning.
  • Liker
PetRinAhl og 1 annen
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
Typ såhär
Jeg hadde festet en liten bit regel på den lange regeln for å feste husken i, for å ikke svekke den lange regeln med gjennomgående hull.
 
  • Liker
Hhallden
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Jeg hadde festet en liten bit regel på den lange regelen for å feste husken i, for å ikke svekke den lange regelen med gjennomgående hull.
Kommer ikke trenges og forringer kun konstruksjonen. Konstruksjonen som den er i dag tar ikke snølast og skulle det bli aktuelt så kommer det uansett ikke trenges.
 
H Hhallden skrev:
Typ sånn
Yes
 
T
Å bore loddrette 12 mm hull, sentrert gjennom en 45x195 høres ut som en veldig vanskelig oppgave om man ikke har søylebormaskin eller noen form for stativ. Hvis man merker hvor man skal bore med vinkelhake og borer fra begge sider, blir det litt mindre risikabelt. Risikoen er at man borer litt skjevt og reduserer styrken i regelen ganske markant. Skjevt langs regelen er ikke så farlig, men på tvers av regelen er det verre.
 
T Testarn skrev:
Å bore loddrette 12 mm hull, sentrert gjennom en 45x195 høres ut som en veldig vanskelig oppgave hvis man ikke har søylebormaskin eller en form for stativ. Om man merker hvor man skal bore med vinkelhake og borer fra begge sider, blir det litt mindre risikofylt.
Risikoen er at man borer litt skjevt og reduserer bæringen i bjelken ganske markant.
Skjevt langs bjelken er ikke så farlig, men tvers over bjelken er det verre.
Det ble denne løsningen
 
  • Metallkroker og fjærer for takfeste til hengekøye, inkludert skruer og karabinkroker, kapasitet 450 kg.
  • Liker
Testarn
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Å bore loddrette 12 mm hull, sentrert gjennom en 45x195 høres ut som en veldig vanskelig oppgave hvis man ikke har søylebormaskin eller en form for stativ. Hvis man markerer hvor man skal bore med vinkelhake og borer fra begge sider blir det litt mindre risikabelt.
Risikoen er at man borer litt skjevt og reduserer bæreevnen i bjelken ganske merkbart.
Skjevt langs bjelken er ikke så farlig men på tvers av bjelken er det verre.
I dette forumet antar jeg at folk ikke har tommelen helt fastklistret midt i hånden. Har man viljen til å gjøre noe bra trenger man ikke å haste frem. Har selv gjort denne bitingen flere ganger og aldri mislyktes.
 
  • Liker
Alti
  • Laddar…
T
P PetRinAhl skrev:
I dette forumet går jeg ut fra at folk ikke har tommelen helt fastlimt midt i hånden. Har man viljen til å gjøre noe bra trenger man ikke å forhaste seg. Har selv gjort denne bitningen flere ganger og aldri mislyktes.
Så bra! 🙄
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.