5.597 lest ·
25 svar
6k lest
25 svar
Hvordan fester jeg husken?
En stykk gjennomgående bultring 12mm. Skive på hver side av bjelken. Låsemutter på oversiden.H Hhallden skrev:Hei,
4x4m pergola
90x90 stolper med støpt plint i hjørne
45x195 regel mot husvegg samt rundt om
70x70 stolpe i midten for å feste ribber i ved senere anledning.
Hadde tenkt å henge opp denne
[lenke]
Et stroppbånd rundt regel?
Trapeskrue rett opp?
Trenger jeg å forsterke med en ekstra 45x195 horisontalt omtrent der husken skal være for å unngå at regelen sveier i sidelengs når man husker litt lett?
Som sagt 2 festepunkter
Har vært med om vanlige ”huskeringer” man bare skrur i nedenfra som plutselig bare knekker.
Kommer ikke trenges og forringer kun konstruksjonen. Konstruksjonen som den er i dag tar ikke snølast og skulle det bli aktuelt så kommer det uansett ikke trenges.L Lovan83 skrev:
Å bore loddrette 12 mm hull, sentrert gjennom en 45x195 høres ut som en veldig vanskelig oppgave om man ikke har søylebormaskin eller noen form for stativ. Hvis man merker hvor man skal bore med vinkelhake og borer fra begge sider, blir det litt mindre risikabelt. Risikoen er at man borer litt skjevt og reduserer styrken i regelen ganske markant. Skjevt langs regelen er ikke så farlig, men på tvers av regelen er det verre.
Det ble denne løsningenT Testarn skrev:Å bore loddrette 12 mm hull, sentrert gjennom en 45x195 høres ut som en veldig vanskelig oppgave hvis man ikke har søylebormaskin eller en form for stativ. Om man merker hvor man skal bore med vinkelhake og borer fra begge sider, blir det litt mindre risikofylt.
Risikoen er at man borer litt skjevt og reduserer bæringen i bjelken ganske markant.
Skjevt langs bjelken er ikke så farlig, men tvers over bjelken er det verre.
I dette forumet antar jeg at folk ikke har tommelen helt fastklistret midt i hånden. Har man viljen til å gjøre noe bra trenger man ikke å haste frem. Har selv gjort denne bitingen flere ganger og aldri mislyktes.T Testarn skrev:Å bore loddrette 12 mm hull, sentrert gjennom en 45x195 høres ut som en veldig vanskelig oppgave hvis man ikke har søylebormaskin eller en form for stativ. Hvis man markerer hvor man skal bore med vinkelhake og borer fra begge sider blir det litt mindre risikabelt.
Risikoen er at man borer litt skjevt og reduserer bæreevnen i bjelken ganske merkbart.
Skjevt langs bjelken er ikke så farlig men på tvers av bjelken er det verre.
Klikk her for å svare

