Hei,

4x4m pergola
90x90 stolper med støpt plint i hjørnene
45x195 regel mot husvegg samt rundt om
70x70 stolpe i midten for å feste ribber i ved et senere tidspunkt.
Hadde tenkt å henge opp denne

https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/bad-och-strand/solstolar/hangstol-013264/

Et stroppbånd rundt regel?
Trapetsskrue rett opp?

Trenger jeg å forsterke med en ekstra 45x195 horisontalt omtrent der husken skal være for å unngå at regelen svai i sidelengs når man husker litt lett?
Som sagt 2 festepunkter.
 
  • Pergola med trestolper og bambustak ved siden av et hus, med markeringer for en hengekøye ved midtstolpen.
Trapetsskruv blir bra å feste med, men du må nok montere et par diagonaler for å få pergolaen stødig om du skal kunne gynge.
 
F fribygg skrev:
Trapetsskruv blir bra å feste med, men du må nok montere et par diagonaler for å få pergolaen stødig om du skal kunne huske.
Holder det med 1 horisontal?
Husken kommer kun cirka 1m fra stolpen
 
  • Pergola med trestolper og tak av bambus; rød markering viser det horisontale bjelkelaget hvor gungens avstand skal vurderes.
Er pergolaen stabil nå?
 
F fribygg skrev:
Er pergolaen stabil nå?
Så inn i hel**te
 
Da kan du jo prøve uten diagonaler.
 
  • Liker
UffePlåtis og 1 annen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Da kan du jo prøve uten diagonaler.
Hvor tykk trapezskrue våger man å dra i 45 regelen? Forborre?
 
H Hhallden skrev:
Hvor tykk trapesskrue tør man skru i 45 regeln? Forborre?
Jeg ville ha doblet reglen før jeg hang en huske på/ i den om jeg var som deg, men hvis det er solid og ikke beveger seg i noen ledd kanskje det fungerer allikevel.
 
  • Liker
marieed2
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jeg ville doble bjelken før jeg hengte en huske på/ i den om jeg var som deg, men hvis det er stødig og ikke beveger seg i noen ledd, fungerer det kanskje likevel.
Ok, det kan jeg gjøre samt en horisontal stiver. Så tenker jeg, i stedet for gjengestang, kunne man sette en lang type vognbolt rett gjennom nedenfra gjennom alle 195cm og bolt/skive i overkant og typ en karabinkrok i bunnen. Eller er 2 stk tjukke gjengestenger veien å gå?
 
Er det ikke passende å studere hvordan husker festes i barnehager og lignende nå til dags hvis du skal bruke husken ofte?
 
F fribygg skrev:
Er det ikke lurt å studere hvordan husker festes på barnehager og lignende nå til dags hvis du skal bruke husken ofte?
Studere? Da hadde jeg ikke trengt å skrive her?
 
  • Haha
Erik_91
  • Laddar…
Selv brukte jeg bare løfteslynge rundt en fordoblet 45*145 når jeg hengte opp husken ute.
 
  • Liker
Hhallden
  • Laddar…
Jeg ville ikke sette en trapesskrue rett oppover og stole på skruegjengene for å holde kroppsvekten.
Vil man ha loddrett skrue så bruker man gjennomgående med stor skive.
Vil man ikke ha gjennomgående da skrur man vannrett.
 
  • Liker
Hhallden
  • Laddar…
B
En kompis har hengt opp lignende huske, han hengte den direkte med trapezkrok i bjelken. Fungerer utmerket for mine ~100kg når jeg har sittet der.
 
  • Liker
Hhallden
  • Laddar…
B breakman skrev:
En kompis har hengt opp lignende huske, han hengte den direkte med trapetskrok i bjelken. Fungerer helt utmerket for mine ~100kg når jeg har sittet der.
Jeg har også en krok akkurat slik, dog er den hengt opp for en "babygunga". Det funker sikkert helt utmerket i de absolutt fleste tilfeller, men jeg ville likevel ikke anbefale det når ts snakker om å huske litt i tre som er utsatt for vær og vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.