J
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Takk, jeg har ingen problemer med elementær fysikk. (Jeg er sivilingeniør, med retning fysikk.) Men jeg forstår fortsatt ikke den grunnleggende ideen. Du sier at flytedelen skal hvile i hengslene gjennom løftet. Skal jeg da altså "brette sammen" bryggen sånn at flytebryggens overside havner nedover på den faste delen? Og flyteelementene oppover? Det er for meg den eneste måten den kan forbli i sine hengsler. Men antakelig misforstår jeg deg helt i grunnen, for det kan ikke rimelig være det du mener.
Jeg tror at ordet er feilstavet. Den skal foldes i hengslene. Iofs hviler flytedelen i hengslene når den løftes opp. Se det som en klaffebro. Støttene gjør at kraften kommer ovenfra, med taljer øverst.

Ikke vurdert å ansette en grave entreprenør med rundtomsvingende beltegraver og trykke ned de stolpene og løfte de steinkistene og den steinen som trengs med maskin?

F fribygg skrev:
Da bygger du en eller to solide flåter og gjør det om sommeren
Ja, det er en mulighet. Eller leie inn en gravemaskin med lang arm som både pæler, løfter ut steinkister og fyller stein. Burde ikke det fungere?
F fribygg skrev:
Det er jo et fritt samfunn så du får tro..
Litt usikker på hva du vil ha sagt her. Det jeg mente var at jeg har de fleste verktøyene. Men jeg har ikke tenkt gjennom (ennå) hva som akkurat trengs her. Men det spiller ingen rolle, det er ikke der utfordringen ligger.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Alt arbeid nødvendig med en brygge kan nok utføres om man har motorsag og øks og vet hvordan man håndterer dem. Mulig at en navar eller mer moderne boremaskin med passende bor kan være til hjelp om man tenker seg å dra sammen steinkistene med grovt jern

Har du sjekket på hvordan @holmberg87 gjorde stenkisten?

F fribygg skrev:
Har du sjekket hvordan @holmberg87 gjorde steinkisten?
Ja, jeg har lest den tråden ganske nøye. Men som sagt føles forutsetningene annerledes med en gravemaskin som kommer på pram.

Vil du lage en steinkiste er det jo et passende eksempel på hvordan det kan gjøres ordentlig. Ellers kan du jo tømre sammen noe enklere uten lafteknuter og dra sammen med grovt armeringsjern, det viktige er jo at det er grovt og solid hvis det skal tåle isen og langvarig bruk, å "jukse" med IBC kurv eller gabion er jo en nødløsning
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Ja, jeg har lest den tråden ganske nøye. Men som sagt føles forutsetningene annerledes med en gravemaskin som kommer på pram.
Steinkisten og steinen kan jo løftes fra land hvis du finner en entreprenør med en passende maskin.

Bygg/kjøp flytebryggen først så har du en lekter å jobbe fra.
Så har du valget å kjøpe anker, lage ankersteiner av betong eller slå ned rør for å forankre flytebryggen ytterst. Hvis du kjører anker/ankerstein så sett linene i kryss.

• Liker
WaldenWoods
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Bygg/kjøp flytebrygga først så har du en pram å jobbe fra.
Så har du valget om å kjøpe anker, lage ankersteiner av betong eller slå ned rør for å forankre flytebrygga lengst ut. Hvis du bruker anker/ankerstein så sett linene i kryss.
Er ikke helt med på ts forhold, men skaffer man en flytebrygge for å bygge en steinkiste har man jo løsningen på plass med flytebrygga.😉
Vi har to, først landgang på 2m, deretter en 4*2m flytebrygge og avslutningsvis 3*3m flytebrygge lengst ut.

Spennende!
Du trenger ingen gravemaskin og lekter for en steinkiste, jeg har bygget flere helt manuelt for andre.
Man må lafte opp bit for bit i vannet og fylle etterhvert med passelige steiner, såpass små at de ikke ramler ut.
Men det er et solid arbeid men samtidig veldig gøy.
Flere firmaer jeg har sett gjør heller ikke lafting med lafteknuter, men bruker kun gjengestang.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
I ditt tilfelle ville nok en flytebrygge vært mest passende og rimeligst. Spesielt hvis du vil komme litt ut fra sivet. En god flytebrygge tåler selvfølgelig å ligge i is.

Avhengig av strandforhold, men hvis forholdene tillater det, drar man lett opp en flytebrygge. Bruker en 12V vinsj og noen gamle runde stolper for våre to brygger. Så om våren er det bare å spett i dem med et 2" rør. Bruker øyeglød på sidene og slaner som holder dem på plass, mye lettere å dra opp enn rette rør, men må byttes etter 5-10 år. En av bryggene ved renovering etter ca 20-25 år.
Flytebrygge under renovasjon, med trestruktur og hvite flytematerialer. Ligger på land ved siden av trær og skogbunn. Flytebrygge på land, plassert i skyggefullt område med trær i bakgrunnen. Bryggen er under renovering etter 20-25 års bruk.

• Liker
Intet
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Er ikke helt med på ts forhold, men skaffer man en flytebrygge for å bygge et steinkiste har man jo løsningen på plass med flytebryggen.😉
Vi har to, først landgang på 2m, deretter en 4*2m flytebrygge og avslutningsvis 3*3m flytebrygge lengst ut.
Forutsetningene er vel fortsatt en fast bryggedel og så eventuelt en flytebrygge. Personlig ville jeg heller hatt en fast brygge i en innsjø av mindre størrelse, men en høyere fast og en noe lavere, men stor flytebrygge er vel et fornuftig kompromiss. Man har noe som ikke beveger seg og del i badehøyde med mulighet til å koble løs og dra rundt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.