B Bonafluff skrev:
Den ytre delen er jo en brygge med tønner som kan flyte opp og ned. De er bare en vanlig flytebrygge som trenger noe bra å sitte fast i land
Ja, men ytterhjørnene på den ytre delen trenger vel å forankres i bunnen? Og om jeg har flere flyteseksjoner trenger jeg vel bunnforankring mellom dem? Ellers vil vel isen dra med seg alt sammen og deformere delene? Trodde jeg. Men som sagt, jeg kan ikke sånt her, så opplys meg gjerne.

WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Ja, men ytterhjørnene på den ytre delen må vel forankres i bunnen? Og om jeg har flere flyteseksjoner trenger jeg vel bunnforankring mellom dem? Ellers kommer vel isen til å dra med seg alt og deformere delene? Trodde jeg. Men som sagt, jeg kan ikke sånt, så opplys meg gjerne.
Ikke hvis den ikke er ekstremt lang vil jeg si, og du har gode hengsler festet i den delen som på videoen som bare tillater bryggen å bevege seg opp og ned i stedet for sidelengs...

Er man litt nervøs går det vel an å ha to store 50mm øyer lengst fram på bryggen, og i den slår man ned et 45mm jernrør. Da kan bryggen bevege seg opp og ned, men ikke sidelengs.

• Liker
Intet og 2 andre
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Og hvis man er smart så bygger man den sånn at det går an å legge over den indre delen over vinteren. Bare å vinsje opp den hvis man forbereder for det.
Ja, det er selvfølgelig tryggest å ta opp brygga på vinteren. Men det er ikke et alternativ i mitt tilfelle (jeg har allerede en brygge som slepes opp om høsten og i på våren; orker ikke med en til).

Så selv om det skal være en flytebrygge, må den forankres på en slik måte at den blir så holdbar som mulig over vinteren. Gjetter at det handler om å forankre den så stødig som mulig horisontalt, men gi den full bevegelsesfrihet i høyden.

Ja, det er såklart tryggest å ta opp bryggen om vinteren. Men det er ikke et alternativ i mitt tilfelle (jeg har allerede en brygge som dras opp om høsten og i på våren; orker ikke med en til).

Så selv om det skal være en flytebrygge må den forankres på en slik måte så den blir så holdbar som mulig over vinteren. Gjetter at det er å forankre den så stødig som mulig horisontalt, men gi den full bevegelsesfrihet i høyden.
Nå mente jeg at du skal hvile den opp i hengslene slik at du slipper å løfte den opp. Da får du en flytebrygge ytterst som ligger på steinkisten innenfor om vinteren. Med et par drag med hjul kan du vinsje alt sammen uten stor mannekraft.

Ja, men ytterhjørnene på den ytre delen må vel forankres i bunnen? Og om jeg har flere flyteseksjoner må jeg vel bunnforankre mellom dem? Ellers vil vel isen dra med seg alt og deformere delene? Trodde jeg. Men som sagt, jeg kan ikke sånt, så opplys meg gjerne.
Det kommer også an på hvor stor den ytre delen er og hvor utsatt den er? Er det en beskyttet vik så fungerer det sikkert bra bare med et indre festepunkt (med solide galvaniserte hengsler).

• Liker
WaldenWoods
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nå mente jeg at du skal hvile opp den i hengslene slik at du slipper å løfte den. Da får du en flytebrygge ytterst som ligger på steinkisten innenfor om vinteren. Med et par drag med hjul kan du få vinsje alt sammen uten større mankraft.
Takk, dette høres veldig interessant ut. Men jeg føler meg dum, for jeg forstår ikke. Forklar gjerne igjen, beklager at jeg er treg 😳

Jeg forstår at jeg har en fast del innerst og en flytende del ytterst. Og om vinteren skal den ytre delen opp på den indre. Uten at jeg trenger å løfte hele vekten med direkte mankraft, og i stedet på en eller annen måte utnytte vinsjens styrke. Men hvordan oppnås det?

Takk, dette høres veldig interessant ut. Men jeg føler meg dum, for jeg forstår ikke. Forklar gjerne igjen, beklager at jeg er treg 😳

Jeg forstår at jeg har en fast del innerst og en flytende del ytterst. Og om vinteren skal den ytre delen opp på den indre. Uten at jeg trenger å løfte hele vekten med direkte mannekraft, og i stedet på en eller annen måte utnytte vinsjens styrke. Men hvordan oppnås det?
Ved at du midlertidig setter opp fire sammenbundne støtter ved bryggens fot som du trekker en vaier gjennom et hjul igjennom. Når du da vinsjer, drar du bryggen over seg selv.

Om våren samme sak igjen, bare motsatt. Da kan du til og med la bryggen falle over støttene, da trenger de ikke være så lange. De må imidlertid være litt lengre enn bryggen er høy, slik at du får kraften i støttene når bryggen skal heises det første stykket om våren.

Elementær fysikk.

Om man har is om vinteren går det jo utmerket å slå ned stolper/rør eller for den del fylle stenkiste fra isen.
Selv har jeg slått ned telefonstolper med et par 2*3" regler festet på en passende trekubbe/huggekubbe og en gjeng kompiser som hjalp til.

pacman42 pacman42 skrev:
Ved å midlertidig sette opp fire sammenbundne støttestenger ved bryggens fot som du drar en vaier gjennom et hjul igjennom. Når du da vinsjer, drar du bryggen over seg selv.

Om våren det samme igjen, men omvendt. Da kan du til og med la bryggen falle over støttene, da trenger de ikke være så lange. De må dog være litt lengre enn bryggens høyde for å få kraften i støttene når bryggen skal heises det første stykket om våren.

Elementær fysikk.
Takk, jeg har ingen problemer med elementær fysikk. (Jeg er sivilingeniør, med retning fysikk.) Men jeg forstår fortsatt ikke den grunnleggende ideen. Du sier at flytdelen skal hvile i hengslene gjennom løftet. Skal jeg da altså "brette sammen" bryggen slik at flytebryggens overside havner nedover på den faste delen? Og flyteelementene oppover? Det er for meg eneste måten den kan forbli i sine hengsler. Men antagelig misforstår jeg deg helt i grunn, for det kan ikke rimeligvis være det du mener.

Sist redigert:
Takk, jeg har ingen problemer med elementær fysikk. (Jeg er sivilingeniør, med retning fysikk.)
Har du noen praktisk erfaring med bygging, grovarbeid?

F fribygg skrev:
Har du noen praktisk erfaring med bygging, grovarbeid?
Ja, hvorfor spør du?

Ja, hvorfor da?
Da er det hele ganske enkelt og egentlig ikke noe ingeniørarbeid, men mer grovarbeid.

Skaff nødvendige verktøy. Samle alt materialet du trenger på stranden, forbered/tømmer de steinkister du trenger og lagre dem på stranden, vent på passende is, ring inn vennene og gjør det fysiske arbeidet med å få steinkister, stolper/rør og stein på plass.
Har du tilgang til en liten traktor eller firhjuling letter det selvfølgelig arbeidet, men det er ikke et must.
Når bryggen er klar, byr du passende på rikelig med mat og drikke, kanskje badstue og isvake etterpå om muligheten finnes.

Alternativt ansetter du en vanlig bondegutt og betaler det som kreves, det kan være et lite passende prosjekt til juleferien for noen som går på landbruksskole om det ikke finnes lønnsom snørydding.

F fribygg skrev:
Da er det hele helt enkelt og egentlig ikke noe ingeniørarbeid, men mer grovarbeid.

Skaff nødvendige verktøy. Samle sammen alt materiellet du trenger på stranden, forbered/tømmer de steinkistene du trenger og lagre dem på stranden, vent på passende is, ring inn vennene og utfør det fysiske arbeidet med å få steinkister, stolper/rør og stein på plass.
Har du tilgang til liten traktor eller ATV, vil arbeidet selvsagt forenkles, men det er jo ikke noe must.
Når brygga er klar, inviterer du med fordel på rikelig med mat og drikke, kanskje badstue og isvann etterpå hvis muligheten er der.

Alternativt ansetter du en vanlig bondegutt og betaler det som kreves, det kan være et lite passende prosjekt til juleferien for noen som går på landbruksskole om det ikke finnes lønnsom snørydding.
ATV har jeg. Verktøyene også, tror jeg.

Ja, det hadde funket om stedet lå lenger nord. I min barndom var isen på innsjøen så tykk at man kunne gjøre det du foreslår. Men sjelden, nå for tiden. Kan måtte vente 5 år før det blir tilstrekkelig tykk is, er jeg redd.

Da bygger du en eller to skikkelige flåter og gjør det om sommeren

Verktøyene også, tror jeg.
Det er jo et fritt samfunn så du får tro..

Selv foretrekker jeg å vite, eller å ha gode kontakter lokalt så jeg kan finne ut hva som feiler eller går i stykker av egne ting selv om det tilfeldigvis er på nyttårsdagen isen er perfekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.