Jeg skal erstatte dagens løse brygge med en fast brygge som jeg slipper å dra opp over vinteren er tanken. Har dere noen smarte tanker og tips om hvordan jeg bør gjøre det?
Tanken er å prøve å få til en brygge som er festet i berget og henger ut ca 3-4 meter ut over vannet.
Problemet er at hele Vänern presser på, noe som gjør at eventuelle stag ytterst vil bli ødelagt av isen om vinteren.
Hvor høyt over overflaten trenger jeg å bygge?
Se bilder:
Bilde1 mitt berg.
Bilde2+3 naboenes løsninger.
Tanken er å prøve å få til en brygge som er festet i berget og henger ut ca 3-4 meter ut over vannet.
Problemet er at hele Vänern presser på, noe som gjør at eventuelle stag ytterst vil bli ødelagt av isen om vinteren.
Hvor høyt over overflaten trenger jeg å bygge?
Se bilder:
Bilde1 mitt berg.
Bilde2+3 naboenes løsninger.
Ved islossing og pålandsvind kan isen presse seg opp flere meter med den strandlinjen du har. Så det gjelder å tenke på hvor langt opp isen har strukket seg; snakk gjerne med naboene som har passert pensjonsalderen, de kan vite en hel del. Skal du ha den hengende, så blir det vel søyler av H-bjelke minst 200X200 som ankres i berget med minst 24 mm ekspander som er best, eller feste helgjenget stang; det er jo ved ferskvann, så det går med helgalv.
Ja det blir enorme krefter av isen.J jonaserik skrev:Ved islossning og pålandsvind kan isen presse opp flere meter med den strandlinjen du har. Så det blir å tenke over, hvor langt opp isen har strukket seg, snakk gjerne med naboene som har passert pensjonsalderen, de kan vite en del. Skal du ha den hengende, så blir det nok pilarer av H-bjelke minst 200X200 som forankres i berget med minst 24 mm ekspander som er best eller feste helgjengestang, det er jo ved ferskvann så det går med helgalvanisert.
Har vært med på å bygge brygger i skjærgården, på visse steder har isen klatret opp 3 - 4 meter på land. Klart åpent vann med fjorder utenfor, så enormt istrykk ved pålandsvind, og det var bergryggen opp. Og ikke som du har med skrånende strand. Du får prøve å finne ut hvilket istrykk som kan bli på din strand og litt rundt omkring. Finnes nok ingen snarvei for din brygge om den skal stå igjen.F Falkberget skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 263 innlegg
Beror helt på dine lokale forutsetninger. Dine fjell gir gode forutsetninger for å bygge en utskytende brygge uten stolper i vannet. Det kreves solide bjelker, men du kan forenkle det med høye stolper ved bryggens innfestninger og vaiere fra bryggens forkant over stolpene til et landfeste. Som en hengebro.
Les boken "Bryggan" av Claes Dymling. Meget verdifull.
Her i Blekinge stiger vannet noen ganger 120 cm over normalt men ikke mer, i dag.
Les boken "Bryggan" av Claes Dymling. Meget verdifull.
Her i Blekinge stiger vannet noen ganger 120 cm over normalt men ikke mer, i dag.
Klikk her for å svare