N
Hei!

Jeg holder på med å bygge ut en gangbane på loftet til et heldekkende gulv. Den nåværende gangbanen ligger på korte bjelker som er lagt oppå hanebjelkene for å komme over isolasjonen, jeg tenkte å rive bort disse og legge bjelker på tvers over hele loftet i stedet, slik at jeg kan legge gulv overalt.

Jeg har en skisse av loftet der alle dimensjoner og belastninger er angitt. Jeg hadde da tenkt å legge bjelker oppå den rødmerkede bjelken. Ifølge skissen er belastningen på de bjelkene 30kg/m2 og utnyttelsesgraden 100%? Det virker ikke spesielt bra. Finnes en del av loftet med en arker der utnyttelsesgraden er 75%, se bilde 2.

Jeg forstår jo selv at en bjelke med 45x175 med den spennvidden ikke tåler så mye, men jeg tenkte ikke å oppbevare saker "midt på" men inntil sidene. På den delen av loftet der det er 100% utnyttelsesgrad, der finnes det dessuten nå en vegg nedenfor, som løper i midten av bjelkene. Det burde jo øke bjelkenes kapasitet.

Hvordan ville det blitt om jeg legger en ny bjelke oppå, men fester den i takstolene også, og ikke bare oppå de underliggende hanebjelkene? Hvor mye kan man belaste selve takstolene egentlig?

Helst hadde jeg ønsket å legge et tyngre gulv av bjelker da det er cc 120 mellom hanebjelkene, men da vil bare gulvet veie ca 20kg/m2.

Takknemlig for råd!

• Byggskisse av vindsutbygging med markerte bjelker; ulike dimensjoner og belastninger vist for planlegging av nytt gulv.
  • Byggteknisk skiss av en takstruktur med markerte bjælker; viser mål, belastninger og konstruksjonsdetaljer for utvidelse av et loftsgulv.
  • Loft med treplanker som midlertidig gulv over isolasjon, omgitt av takbjelker.
Hanebjelkene er ikke ment for å ta opp noen større vertikale laster. Trenger man det, må man i prinsippet dimensjonere om takstolene. Opptil 50 kg/kvm er nok ikke noe problem. Eldre takstoler kan være overdimensjonerte, men neppe dine.

N
J justusandersson skrev:
Hanbjalkene er ikke tenkt for å ta opp noen større vertikale laster. Trenger man det må man i prinsippet dimensjonere om takstolene. Opp til 50 kg/kvm er nok ikke noe problem. Eldre takstoler kan være overdimensjonert men neppe dine.
Takk for svar! Hva tror du om å legge en 45x120 oppå hanbjelken og feste den både i takstolene og hanbjelken med hullplater? Da burde vel hanbjelken bli forsterket en del? Kunne limt også.

50kg/kvm er nok alt som trengs. Men da satser jeg nok på et litt lettere gulv!

Beste svar

Det er ikke hanebjelkene som er problemet om du vil ta hånd om større laster, men takstolen som helhet. Klarer du deg med 50 kg/kvm så er det ingen problemer. Vil du forsterke hanebjelken for å motvirke nedbøyning på midten er det best å skru- og lime en regel på eller under hanebjelken.

• Liker
nev2003
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.