Hvor mye kan jeg *med margin* belaste et gulv med bjelkelag av 175x45-regler, cc60, furugulv 28 mm? Ser på en ovn som veier 255 kg med en belastningsflate på 635x485 mm. Legger selvfølgelig en plate under ovnen. Ville det fungere? Spontant føles det tvilsomt, selv om jeg ikke har peiling på beregning...
Om du har en treseters sofa hvor det setter seg tre personer på hver 100 kg (ikke urimelig). Fordel dette på 4 ben a´3*3 cm... Har heller ingen oppfatning om beregninger men i relasjon til hverandre så kan det jo ikke være noen fare. Andre som har peiling på dette vet sikkert bedre
Takk, jo resonementet høres rimelig ut.
Snakket nettopp med naboen som hjalp meg med det nye bjelkelaget, og hans svar var "255 kg? Tuller du? Det gulvet tåler opp mot et tonn." DET stoler jeg dog ikke på, men 255 kg føles jo ganske trygt uansett. Noen som vet om gulvplaten fordeler trykket noe, eller om den ikke har noen betydning i praksis (ganske tynn messingplate)?
Snakket nettopp med naboen som hjalp meg med det nye bjelkelaget, og hans svar var "255 kg? Tuller du? Det gulvet tåler opp mot et tonn." DET stoler jeg dog ikke på, men 255 kg føles jo ganske trygt uansett. Noen som vet om gulvplaten fordeler trykket noe, eller om den ikke har noen betydning i praksis (ganske tynn messingplate)?
Platen fordeler ikke vekt over hele overflaten, bare ytterst lokalt rundt føttene/bunnen på ovnen.
Jeg tror også at gulvet tåler dette uten problemer.
Har du forresten regnet med skorsteinen i vekten? Hvis du skal bruke en modulskorstein og har høyt under taket antar jeg at de kan veie en del?
Jeg tror også at gulvet tåler dette uten problemer.
Har du forresten regnet med skorsteinen i vekten? Hvis du skal bruke en modulskorstein og har høyt under taket antar jeg at de kan veie en del?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 innlegg
Trolig ingen problem. Men om jeg var deg så ville jeg tatt kontakt med feieren (som jo skal godkjenne). Det finnes noen spesielle regler for bæreevne akkurat når det gjelder ovner.
Hørte om et tilfelle i indre Oslo (visstnok i en flerfamiliebolig, andre regler), hvor man søkte og fikk byggetillatelse for kakkelovn. Når alt var klart, beordret feieren riving, fordi bjelkelaget var for dårlig. Hans krav var at det skulle være brannsikkert bjelkelag under ovnen. Om huset brenner ned så skal kakkelovnen fortsatt stå igjen på skorsteinen. Motivet var at dersom det brenner slik at bjelkelaget raser, skal ikke en tung kakkelovn falle ned og ødelegge bjelkelaget til neste etasje under. Men dette fikk man altså ikke vite før ovnen sto på plass.
Feierens dom kan så vidt jeg forstår ikke ankes.
Hørte om et tilfelle i indre Oslo (visstnok i en flerfamiliebolig, andre regler), hvor man søkte og fikk byggetillatelse for kakkelovn. Når alt var klart, beordret feieren riving, fordi bjelkelaget var for dårlig. Hans krav var at det skulle være brannsikkert bjelkelag under ovnen. Om huset brenner ned så skal kakkelovnen fortsatt stå igjen på skorsteinen. Motivet var at dersom det brenner slik at bjelkelaget raser, skal ikke en tung kakkelovn falle ned og ødelegge bjelkelaget til neste etasje under. Men dette fikk man altså ikke vite før ovnen sto på plass.
Feierens dom kan så vidt jeg forstår ikke ankes.
Klikk her for å svare