Huddingebo Huddingebo skrev:
Markavløpsrør selges vel i forskjellige styrkeklasser? Er det noen som ser til at de sammenligner samme klasse når de sammenligner priser?
Godkjent ifølge "bla bla bla" sier ikke hele sannheten.
Tja, om innstillingen allerede fra før er at sertifiseringene er "bla bla bla", hva skulle få deg til overhodet å bry deg om hvilken merking eller angitt styrke de har? De prøvene kan jo også være "bla bla bla"?

Edit: legger til fra Poly Nordics hjemmeside:
"I de nordiske landene brukes plastrørsprodukter av høy kvalitet. Produktkvaliteten har blitt sikret gjennom nasjonal kvalitetsmerking av produktene, der utenforstående prøvingsinstitutter har overvåket prøvingen. For produkter som har blitt brukt i bygninger har nasjonale myndigheter (Boverket i Sverige) tidligere fastsatt krav og utstedt typegodkjenninger (”gaffelmerket” i Sverige).

I forbindelse med at tidligere utstedte typegodkjenninger utløper vil disse ikke fornyes, typegodkjenninger vil derfor i nær fremtid gradvis forsvinne. I fortsettelsen vil CE-merket være gjeldende, hvilket ikke tilsvarer det kvalitetsnivået som tidligere har gjeldt i de nordiske landene.

Ved å foreskrive at plastrørsprodukter skal være merket med Nordic Poly Mark sikres det at plastrørsprodukter som i fremtiden vil bli brukt i mark og i bygning, skal ha det kvalitetsnivået som har vært opprettholdt i de nordiske landene."

• Sint
Huddingebo
  • Laddar…
Det jeg mente var at forskjellige styrkeklasser kan være godkjent i henhold til en sertifisering. En sertifisering kan sikre en viss styrkeklasse, men å bare si at et rør er "sertifisert" sier ikke hvilken styrke et bestemt rør har.

Det var en rørlegger på jobben som fortalte dette da jeg koblet på kommunalt avløp i 2013. Da avløpsrørene brast ut fra en venns borettslag for noen år siden, ble det avdekket at rørene ikke hadde riktig styrkeklasse for den dybden og de grunnforholdene som var til stede.

Jeg forsøkte i all hast å finne litt info om dette, men brukte ikke så mye tid på det...
https://repair.expertexpro.com/sv/n...ovetov-po-vyiboru-pvh-trub-dlya-kanalizatsii/

(Jeg mente altså ikke at sertifisering er "bla bla bla" men at det ikke sier så mye om kvaliteten at et rør er sertifisert, styrkeklassen sier noe om styrken/kvaliteten)

• Liker
Gudahov
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Grunn med sementmørtel, på med pussnett så b-mørtel en centimeter tykt, klokt beslag med dryppkant eller takstein på toppen. La den være umalt, så holder den forhåpentligvis. Glem ikke å dusje vann på den i 2-3 dager
B-mørtel vil nok ikke holde i lengden lengst nede mot bakken, særlig hvis det er utsatt for dryppende vann fra toppen av muren
Jeg vil anbefale å bruke et sementmørtel fra mellom 30 og 50 cm fra bakken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.