Hei!
Jeg skal pusse opp veggene i et gammelt dusjrom som nå kun skal inneholde toalett. Jeg har fjernet alle flisene, og veggene er nå svært ujevne med gammel puss som sitter hardt fast. Det er forskjeller på 4 - 15 millimeter noen steder i nivå (se bildene). Mine overveielser er:
- Gipsbasert puss eller tradisjonelt pussmørtel? Jeg har pusset før, men er ingen proff. Pris-aspektet er uvesentlig.
- Hvordan håndterer jeg disse nivåforskjellene? Bør jeg først prøve å få alt så enhetlig som mulig i nivå, før jeg legger et nytt utjevnende lag over det hele? Jeg vil helst slippe å fjerne all gammel puss....
- Har lest at man på gammel murverk (huset er fra 1946) ikke bør bruke sementbasert puss, men noe som restaureringsmørtel, stemmer dette?
Takk for tips og tanker.

• Ujevn gammel pusset vegg med synlige nivåforskjeller. Veggen har rester av hardt festet murpuss fra et gammelt dusjrom under renovering.
  • Ujevne vegger med gammel puss i et nedstrippet våtrom, tydelige nivåforskjeller i pusslaget. Veggene er klar for videre renovering.
Du får sette avstrykerbrett på sidene av veggen så det kan bli jevnt, deretter fukte veggen, vente til det ser tørt ut, slamme på med tuuunt pussmørtel og la det brenne til slik at den riktige pussen har noe å feste på. Gammel vegg har en tendens til å suge for mye og da kan det bli liksom bom mellom vegg og puss.

Ok, takk for svar. Så den tynne pussmørtelen skal tørke helt, altså bli helt tørr før man fortsetter?

Det skal brenne til så vannet går ut, for når du kommer med neste sving skal det ikke bli for vått med neste påslag, da kan det ramle ned, du slår da inn vannet i det første laget og da bløtes det opp, det kan gjerne tørke til ganske bra før neste sving det gjør ingenting. Det med å slamme tynt gjør at det blir skrovlete og neste fester da bra.

Ok jeg forstår, takk. Og gipsputs-varianten? Har forstått at det er litt enklere, men finnes det umiddelbare ulemper?

Ok, takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.