lars_stefan_axelsson skrev:
Nei, det er den moderne måten å resonnere.

Det er åpenbart at et system som bygger på at alle gjør alt riktig, dvs utfører en nærmest hermetisk perfekt lukket fasade ellers så får man skader på underliggende konstruksjon er et feilaktig system. Det går ikke an å oppnå i

Jeg pleier å unngå analogier men: Hvorfor tror du vi har balkongrekkverk? Det er jo bare å sørge for å ikke falle over kanten, og de som ikke skjønner det får jo skylde seg selv. Det er jo ikke balkongbyggernes feil at folk ikke klarer å bruke dem riktig...
Skulle det være en kvalitetsmerking at det er en moderne måte å resonnere? Jeg forstår meg ikke helt på din måte å resonnere på og jeg er fremfor alt ikke enig med deg i dine konklusjoner.

stake skrev:
Du antar feil.

Jeg vet at mennesker gjør feil, at det er et verdiløst system som ikke går å bruke fordi ingen er i stand til å utføre det uten feil er derimot dumheter.

Prøver man dessuten å skru en parabol eller en markise får man skylde seg selv, det er ikke systemets feil men idioten som prøver å skru opp en tung metallbit i noe med konsistens som en krembolle.
Ok, jeg tok feil i min antagelse men spørsmålet gjenstår: Hvilken verden lever du i? Systemet var ikke bra. Så vidt jeg har forstått brukes det ikke lenger. Hvis det hadde vært et økonomisk fordelaktig OG velfungerende system, hadde man da ikke fortsatt brukt det? Nei, å si at det ikke var feil på systemet og at folk får skylde seg selv som vil sette opp ting på fasaden som fungerer utmerket å sette opp på ALLE andre fasadetyper er rett og slett feil. Jeg pleier å være nøye med å respektere at folk har ulike meninger men i dette har du rett og slett feil.

stake skrev:
Skulle det vara en kvalitetsmärkning att det är ett modernt sätt att resonnere?
Ja. Det kalles utvikling. Før da tenkte vi ikke så, men stod mer for din "teknikken er perfekt så det må være mennesket det er feil på". Det fungerte beviselig ikke, så vi har utviklet vårt måte å resonnere. Vårt nye måte fungerer bedre.

Det er jo ikke rocket-surgery å forstå at et system som krever perfekt utførelse går dårlig sammen med en bransje med stadig større press på raskere og billigere utførelse. Byggfusk og slurv generelt (samt omfanget og drivkreftene derfor) er jo ingen direkte nyheter, så å utvikle et system som stiller *større* krav til utførelse ellers så får man *større konsekvenser* enn eksisterende systemer og tro at det skal fungere er jo mer enn lovlig naivt.

hempularen skrev:
Nå lærte jeg meg noe nytt tror jeg. Jeg hadde ingen anelse om at tunnputs ikke er et sementbasert materiale. Er det altså noe i stil med akrylat som bindemiddel i tunnputs?
Ja og nei. Det finnes tre typer ikke-sementbaserte typer av tunnputs. Den billigste er basert på akryl, og de to dyrere på silikat, henholdsvis silikonharpiks (som ikke skal forveksles med våtromssilikon!) Silikonharpiks produseres av kisel.

Mikael_L
isolde skrev:
...resp silikonhartser (som ikke skal forveksles med våtromssilikon!) Silikonharts fremstilles av kisel.
Ja, akkurat, det er som lagt opp for begrepsforvirring ... ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon
Og silicon heter kisel på svensk, så den svenske wiki-artikkelen er vel liknende, men som vanlig ikke like fyldig:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kisel

edit:
Og silikon (silicone på engelsk) inneholder kisel som en atomær bestanddel, derav det engelske navnet, som så har blitt forsvensket, det heter jo ikke kiselon her i Sverige. :)
Det går an å følge en lenke til det, på den engelske wiki-siden. Og så bytte til svensk artikkel om man ønsker det.

Sist redigert:
Jeg tror at en hel del av problemet ligger i mange kunders måte å resonnere på. Eller som en NCC-ingeniør sa til meg i forbindelse med deres store "krasj" i Lund:
"Hvis det hadde vært like mye status i bæringen som i bad og kjøkken så hadde dette aldri skjedd. Det har blitt så mye status der at kundene glemmer bæringen. Det viktige er å kunne skryte av et pent bad og kjøkken."

• Liker
Enk Projektet
  • Laddar…
Mattias Jönsson skrev:
Jeg tror at en hel del av problemet ligger i mange kunders måte å resonere på. Eller som en NCC-ingeniør sa til meg i forbindelse med deres store "krasj" i Lund:
"Hvis det hadde vært like mye status i stommen som i bad og kjøkken så hadde dette aldri skjedd. Det har blitt så mye status der at kundene glemmer stommen. Det viktige er å kunne skryte med fint bad og kjøkken."
Jeg kjøper ikke det resonementet her i Göteborg iaf. Om man bygger huset sitt selv etter å ha stått i tomtekø, visst. Men så bygges det ingen hus her (tomtekøen er 30 år eller så og ingen videre rullering). Her bygges mer eller mindre store områder av store byggherrer, og vil du ha et hus så er det de det de vil bygge som gjelder. Et av de første enstegstetning debaklene her var et område med hundre eiendommer eller så i Mölndal, og det fantes naturligvis ingenting å velge på.

Så her er det grisen i sekken og passer det ikke så vær så god å handle et annet sted.

lars_stefan_axelsson skrev:
Jeg kjøper ikke den argumentasjonen her i Göteborg iallfall. Hvis man bygger sitt hus selv etter å ha stått i tomtkø, visst. Men sånn bygges det ikke hus her (tomtkøen er 30 år eller noe sånt og ingen videre omskiftning). Her bygges mer eller mindre store områder av store byggherrer, og vil du ha et hus så er det de som de vil bygge som gjelder. En av de første enstegstettede dekalpene her var et område med hundre eiendommer eller så i Mölndal, og det fanns naturligvis ikke noe å velge på.

Så her er det katten i sekken og passer det ikke så værsegod å handle et annet sted.
Jo visst, med tanke på hvor mange områder som utnyttes så har man kanskje ikke noe valg. Hvis man vil ha et hus altså.
Men om flere (majoriteten) satte seg inn i og stilte krav til konstruksjonen, så ville firmaene innse at det er en konkurransefordel å bygge med velprøvd teknologi.

Mattias Jönsson skrev:
Jeg tror at en hel del av problemet ligger i mange kunders måte å resonere på. Eller som en NCC-ingeniør sa til meg i forbindelse med deres store "krasj" i Lund:
"Hvis det hadde vært like mye status i konstruksjonen som i bad og kjøkken så hadde dette aldri skjedd. Det har blitt så mye status der at kundene glemmer konstruksjonen. Det viktige er å kunne skryte av pent bad og kjøkken."
Det der er jo som om Volvo skulle montere dårlige sikkerhetsbelter så folk dør i krasj over 50 km/h og så si at kundene får skylde seg selv for at de ikke har spurt om beltene var gode, men bare brydd seg om fin lakk og pene felger.
Nei, disse fasadene er rett og slett elendige. Utleieboligen jeg bodde i tidligere (arkitekten hadde til og med fått pris) hadde en slik fasade og når det var slagregn så rant vannet rett og slett inn via nettopp vinduer og andre gjennomføringer i veggene.

@Stake: Troller du, eller er du virkelig så naiv?

ToRy skrev:
Okei, jeg tok feil i min antakelse men spørsmålet gjenstår: Hvilken verden lever du i? Systemet var ikke bra. Så vidt jeg har forstått brukes det ikke lenger. Hvis det hadde vært et økonomisk fordelaktig OG vel fungerende system, hadde man da ikke fortsatt å bruke det? Nei, å si at det ikke var feil på systemet og at folk får skylde seg selv som vil sette opp ting på fasaden som fungerer utmerket å sette opp på ALLE andre fasadetyper er rett og slett feil. Jeg pleier å være nøye med å respektere at folk har ulike meninger men her tar du rett og slett feil.
Jeg lever i en verden der jeg prøvde å få et bilde av systemet som ble diskutert i tråden, ved å studere fakta. Hva matematikeres personlige meninger eller ballgutters erfaringer av ballspill mot veggene eller TV-seeres opplevelser om paraboler var jeg ikke interessert i. Har du flere spørsmål av personlig karakter ta dem på pm.

Og etter å ha lest Mikael_Ls lenke som hastig virket systemet virkelig mangelfullt, men der var også bilder av celleplast som var blottet for regn og rusk og det er nok ikke en fordel innser jeg selv.

Carl_Elvis skrev:
Det der er jo som om Volvo skulle montere dårlige sikkerhetsbelter så folk dør i krasjer over 50 km/t og så si at kundene får skylde seg selv for at de ikke har spurt om beltene var bra, men bare brydd seg om fin lakk og flotte felger.
Nei, disse fasadene er rett og slett elendige. Utleiehuset jeg bodde i tidligere (arkitekten hadde til og med fått pris) hadde slik fasade, og når det var slagregn så rant vannet rett og slett inn via nettopp vinduer og andre gjennomføringer i veggene.
Vi er helt enige om at det er et elendig system som aldri burde forlatt laboratoriemiljø.

Jeg gjorde en helt uvitenskapelig runde blant kolleger som nylig har kjøpt nye hus og nesten alle kunne svare på hva de har av hvitevarer, kjøkkeninnredning, fliser, dusjvegger, downlights, tregulv osv. Ingen (!) kunne redegjøre for reisverket. Noen trodde til og med at de hadde kjøpt et steinhus fordi det har teglfasade...

stake skrev:
Jeg lever i en verden der jeg prøvde å få et bilde av systemet som ble diskutert i tråden, gjennom å studere fakta.
Fakta er at systemet ikke tåler noe lekkasje utenfra. Overhodet. Det klarer heller ikke å bli kvitt fukt som har blitt bygget inn.

Er du enig i det eller ikke?

Mattias Jönsson skrev:
Jeg gjorde en helt uvitenskapelig rundspørring blant kolleger som nylig har kjøpt nye hus og nesten alle kunne svare på hva de har for hvitevarer, kjøkkeninnredning, klinker, dusjvegger, downlights, tregulv o s v. Ingen (!) kunne redegjøre for konstruksjonen. Noen trodde til og med at de hadde kjøpt et steinhus fordi det har teglfasade...
Du har absolutt et poeng der. Men man må også huske problemene med informasjonsasymmetri. Selgeren/byggeren vil alltid ha et (mer eller mindre) stort overtak over kjøperen. Det er urealistisk å tro at man kan nå en situasjon der begge er likestilte parter i transaksjonen. Og siden vi har informasjonsasymmetri så må det til noe annet eksternt for å ikke havne i market failure, eller den dødsspiral som kalles "The Lemon law of economics." (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Market_for_Lemons). Det er ikke i det hele tatt urimelig å legge et (mye) større ansvar på byggeren/selgeren i denne situasjonen.

P.S. Jeg irriterer meg også over folk som sier "steinhus" når de mener "trehus med teglfasade" ;)

Det er jo mye man kan fundere over i denne suppen. Hvordan kan et sånt her defekt byggesystem utvikles, typegodkjennes og så rulles ut i stor skala? Hva skal man med institusjoner som SP til om de ikke kan håndtere sånt her?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.