hehehe man var litt for glad når jeg skrev det her innlegget og gjorde kalkylen :rolleyes:

men jeg forventer at grunnen koster maks 100k og jeg tenkte at vegger kommer til å koste 100-150k,

jeg tenkte å bygge veggene med dette her http://www.euromac.ie/downloads/pdf/List of elements.pdf så det eneste jeg trenger er gipsplater inne i huset og noe utendørs (kan man bruke gipsplater utendørs??).

så dropper jeg motorene uten noen med båt får hjelpe meg å transportere den =D (altså jeg kommer til å kjøpe motorer når jeg har penger)

og VVS og el så tenkte jeg kommer til å gå på 50-100k der inngår enkelt bad. så fikser jeg kjøkkenet og vinduer etter hvert når jeg får penger.

så bare grunn+vegger+el,VVS,bad= 300 000kr

yens skrev:
Det må være en grunn til at ikke alle bor i husbåter, hvis det hadde kostet så lite som 300' å bygge en beboelig båt hadde nok havnene våre vært stappfulle...
Så er det jo ikke riktig så enkelt å få kaiplass for husbåt som for vanlig båt.

Følgende ser ut til å gjelde i Stockholm
For å få kaiplass i Stockholms indre by må båten ha en skip-lignende silhuett. Det finnes også bestemmelser om at båtene skal være forsikret og registrert i Skipsregisteret. Det betyr i klartekst at både Stockholm havn, Byggesakskontoret og Skjønnhetsrådet helst ser trålere eller skutebåter på kaiplassene. Ombygde prammer, røde hytter på pontoner og andre individuelle løsninger ses ikke med milde øyne. Det skal se ut som en havn, det er slik man bevarer sjøfartskulturen. Havnesjefen er den som har siste ordet; han avgjør om båten er tilstrekkelig skip-lik, om den er i god stand, samt om personen i spørsmålet virker i stand til å renovere båten.

Ok, vi snakker altså 30 kvadratmeter, noe som jo er ganske lite, selv for en husbåt. Mange husbåter har jo en etasje som ligger i prinsippet under vannet, deretter en eller to etasjer til. Er ikke risikoen med en såpass liten husbåt som 28 kvm at den blir veldig følsom for vind, med den minste lille bølge så blir det sjøsyke hjemme?

Jeg har ingen erfaring med husbåter og beundrer ditt engasjement, men jeg stiller litt dumme spørsmål for at du skal komme videre, ikke fordi jeg ikke tror på din idé :-)

Kjøp en stålbåt og innred. Finnes fra 150000 og oppover på blocket i rimelig stand. Da har du en ekte båt og motor er ofte inkludert, så du kan ta deg ut i skjærgården om sommeren. I tillegg vil annenhåndsverdien være mye bedre enn for en hjemmesnekret husbåt av tvilsom størrelse og kvalitet. En dag endres dine planer i livet, og da er det bra å kunne selge og bytte bolig uten å miste alt man har lagt inn av tid og penger.

har gjort en liten modell av huset.

http://www.ladda-upp.com/bilder/27402/husb-C3-A5t

grunnen vil bestå av to aluminium former. den første vil være den øvre som blir fylt med frigalit for å ikke miste flyteevne om det skulle bli hull i aluminium formen. den andre under den vil være helt tom og det vil fungere som et anker. når båten skal stå stille så tømmes den for luft og hele båten synker en meter, noe jeg forutser vil øke stabiliteten siden det blir større masse å flyte for at båten skal påvirkes. når den skal kjøre, pumpes luft inn som løfter båten og reduserer vannmotstanden når den beveger seg fremover.

jeg tegnet det senere, men gangene som stikker ut fra båten skal ha samme former for å gi stabilitet slik at båten ikke velter. og den platen som stikker ut langs bak på båten kan løftes opp for å redusere lengden på båten når det trengs.

huset vil bli bygget med EPS blokker. jeg kjenner til tre selskaper som bygger EPS, det er:
http://www.isorast.se/
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=189
http://www.dorocell.se/eway/default...,1975&Content_6075=6048:17608::0:6076:1:::0:0

isorast virker for øyeblikket som det beste valget fordi deres vegger har en U-verdi på 0,10. mitt mål er å lage et aktivhus, og det vil jeg gjøre mulig ved å bygge mine egne solceller, for det koster 10 % av prisen enn å kjøpe dem fra fabrikk.

har dere noen meninger eller forslag?? (jeg vil være ferdig med planløsningen snart)

Kul idé!
Dessverre er det meste som skal flyte og gå på vann dyrt, men med mye eget arbeid og finurlige løsninger fikser du det sikkert.

I 25 underbara hem var det for et nummer med en familie som hadde bygd et fritidshus på 32 kvm på et katamaranskrog. Personen det gjaldt ser ut til å ha startet et selskap og skal selge til andre. Kan forsøke å lete fram bladet og sjekke navnet.

Her er en annen lenke:
http://www.bobat.se/SVD-20050604.pdf

fredl skrev:
Kul idé!
Tyvärr er det meste som skal flyte og gå på vann dyrt, men med mye eget arbeid og finurlige løsninger fikser du det sikkert.

I 25 underbara hem var det for noe nummer med en familie som hadde bygd et fritidshus på 32 kvm på et katamaranskrog. Personen i spørsmålet ser ut til å ha startet en bedrift og skal selge til andre. Kan prøve å lete frem magasinet og sjekke navnet.

Her er en annen lenke:
[lenke]
takk for lenken, virkelig spennende =D

og det der om at det er dyrt å bygge på vann så tror jeg ikke at det er så..
i et hus er det ikke vegger og vinduer som koster penger, det er tomten og grunnlaget og hvis man fjerner de to tingene så blir det ganske billig =D

J
husbåt skrev:
takk for lenken, virkelig spennende =D

og det der om at det er dyrt å bygge på vann så tror jeg ikke at det er slik..
i et hus er det ikke vegger og vinduer som koster penger, det er tomten og grunnen og om man tar bort de to tingene så blir det ganske billig =D
Kommer bli rank om du bygger den "rund" under overflaten.

Kanskje kan du sette på en slingerkjøl for å ordne dette.

husbåt skrev:
sen så skippar jag motorene uten noen med båt får hjelpe meg med å transportere den =D (altså jeg kommer til å kjøpe motorer når jeg har penger)

og VVS og el så tenkte jeg kommer til å koste 50-100k der inngår enkelt baderom. deretter så fikser jeg kjøkkenet og vinduer i ettertid når jeg får penger.

så bare grunn+vegger+el,vvs,baderom= 300 000kr
Hei.

Kult prosjekt. Tror dog som noen har påpekt at du vil komme opp en del i kostnad.

Du sier at du skippar motor/er til å begynne med for å redusere kostnaden. Hva har du tenkt deg at du skal ha for type motor/er på et senere stadium. Hvis du har for mål å kjøre med en eller flere (en i hvert skrog) innenbordsmotorer, type konvertert Volvo B20, sørg da for at du har forberedt dette på forhånd. Ellers tror jeg at du vil få en ubehagelig overraskelse når du skal installere dette i ettertid.
Jeg ville sørget for å montere inn motorer og drivlinje først og hvis pengene ikke strekker til vente med noe annet. Du vil komme til å bli lei av å være avhengig av at andre kommer og hjelper deg.

Når det gjelder VVS (kjøkken og bad) så sørg for å sjekke hva som gjelder for denne typen båt/fartøy angående "holding tank". Det er krav på alle nyproduserte båter over en viss størrelse å ha en tank der "skiten" samles opp for å kunne suges i land på bestemt stasjon.

Når det gjelder din tanke med å kunne senke ned husbåten for å få en mer stabil farkost så stemmer din resonnering. Bare sørg for at du fortsatt har nok høyde for altan, dør etc. Det kan ellers lett bli vått på gulvet av bølger fra andre båter eller naturen.

Lykke til

Henrik

John J skrev:
Kommer bli rank om du bygger den "rund" under ytan.

Kanskje kan du sette på en slingerkøl for å ordne dette.
Å ha den rundet mellom skrogene vil ikke påvirke stabiliteten nevneverdig. Dog vil han trenge mer deplacement (tyngde) i bunnen for å få en såpass høy båt stabil.

Henrik

Sailorman skrev:
Hei.

Kult prosjekt. Tror dog som noen har påpekt at du vil komme opp en del i kostnad.

Du sier at du skipper motor/er til å begynne med for å senke kostnadene. Hva har du tenkt du skal ha for type motor/er i et senere stadium? Hvis du har til hensikt å kjøre med en eller flere (en i hvert skrog) innenbordsmotorer, typen konvertert Volvo B20, så sørg for at du har forberedt dette på forhånd. Ellers tror jeg du vil få en ubehagelig overraskelse når du skal installere dette i etterkant.
Jeg hadde sørget for å montere inn motorer og drivlinje først, og hvis pengene tryter, vente med noe annet. Du vil bli lei av å være avhengig av at andre skal komme og hjelpe deg.

Når det gjelder VVS (kjøkken og bad) så sørg for å sjekke hva som gjelder for denne typen båt/fartøy angående "holding tank". Det er krav på alle nyproduserte båter over en viss størrelse å ha en tank der "møkka" samles opp for å kunne suges i land på tiltenkt stasjon.

Når det gjelder din tanke med å kunne senke husbåten for å få et mer stabilt fartøy, så stemmer ditt resonnement. Bare sørg for at du fortsatt har tilstrekkelig høyde for altan, dører osv. Ellers kan det lett bli vått på gulvet av bølger fra andre båter eller naturen.

Lykke til

Henrik
takk for tipsene
jeg tenkte å bruke en utenbordsmotor i stedet for å bygge den inn, for det er noe jeg ikke klarer selv. er det dårlig idé? (hvis man ser bort fra risikoen for at noen kan stjele den)

selvfølgelig vet jeg at man må ha en septiktank prøver å finne en på 500-1000 liter så man kan drit og drit :blushing:

så tenkte jeg å ha to tanker med vann for varmt og kaldt vann, vet noen hvor store de trenger å være, altså hvor mye sløser en til to personer per dag?

I dette tilfellet er jeg enig med cem77, se innlegg # 19.

Immobil skrev:
I dette tilfellet er jeg enig med cem77, se innlegg # 19.
men jeg tror at med et riktig skrog vil det vakle for mye, det er som en mc og bil, en mc trenger fart for å bli stabil fordi det sentrale tyngdepunktet er i midten, men på en bil er det på sidene, noe som gjør den ikke like fleksibel, men gjør den veldig stabil, og det er stabilitet jeg er ute etter. OBS jeg kan ta feil, men det er så jeg tenker, og å bygge om en stålbåt er dyrt, og resultatet er ikke så bra.

så kom jeg på et lite smart kjølesystem om sommeren. når båten er "ankret" ligger den cirka 2 meter under vannet, noe som gjør at man kan trekke rør dit ned og opp i båten igjen, og i begynnelsen har man en pumpe som pumper ned luft, og ved å ha ventiler i huset kan man bestemme hvor mye av den kalde luften man vil slippe inn =D

grunnen er at vannet er kaldere to meter under vannspeilet enn luften over vannet.

Mitt forslag med en stålbåt å bo i var ikke ment som at du skulle bygge huset ditt oppå en båt, men mer bo i båten. Det går an å få det ganske koselig, og hvis den har en liten vedfyrt ovn kan du holde fuktighet og kulde borte på en grei måte.
Hvis du skal kunne bygge det du foreslår i din visjon, finnes det bare en måte å klare grunnlaget på, og det er å lage en støpt pontong med innebygde flyteelementer og vanntett betong av den kvaliteten som man bygger broer med. Alternativet er en sveiset pram av stål, men da vil du få problemer med rust ganske snart. Sjekk her på AquaVilla. Deres underdel til husene veier 110 tonn!!!!

F.eks. tankene dine for vann må du ha plass til i pontongen. En kanskje smartere måte er å satse på en eller annen form for mulltoa. Finnes f.eks. slike som forbrenner avføringen med varmeelement eller lignende. Da slipper du jo en stor tank som må tømmes iblant. Denne farkosten kommer jo likevel alltid ligge fortøyd mot land eller brygge så strøm vil jo være tilgjengelig.

Så når det gjelder tyngdepunktet, er det jo greit under optimale forhold (stille), men det blir alltid bølger og sjøgang og vindlast. Da vil tyngdepunktet ditt flytte seg. Kombiner det med at vennene dine som er på besøk, alle løper til samme side for å se på den kule båten som passerer, så har du en ganske rask og dramatisk forflytning av tyngdepunktet. :)
Gå ut på en brygge og se på store seilbåter som ligger fortøyd en dag når det blåser 15+ m/s. Båtene legger seg ganske bra i vinden til tross for at masten er det eneste vindfanget. Tenk da ditt hus med høye vegger og liten tyngde under.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.